هزاران نفر پس از فوران آتشفشان در شرق اندونزی مجبور به فرار شدند

یک آتشفشان در شرق اندونزی روز یکشنبه فوران کرد و ستونی از خاکستر را به ارتفاع 4000 متر به آسمان فرستاد و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد.

رادیتیا جاتی ، سخنگوی آژانس کاهش میزان فاجعه گفت ، نزدیک به 2800 نفر از حداقل 28 روستا با شروع فوران آتشفشان از دامنه های کوه ایلی لووتولوک ، واقع در جزیره لمباتا در استان نوسا تنگگارا شرقی ، فرار کردند. هیچ گزارشی از کشته یا زخمی شدن در اثر فوران گزارش نشده است.

وزارت حمل و نقل گفت که پس از فوران و بسته شدن یک فرودگاه محلی به دلیل باریدن خاکستر در بسیاری از مناطق جزیره ، اخطار پرواز صادر شده است.

کوه ایلی لووتولوک از اکتبر 2017 در حال فوران است. مرکز آتشفشانی و کاهش خطر زمین شناسی پس از افزایش فعالیت های سنسورها ، روز یکشنبه سطح هشدار آتشفشان را به دومین سطح بالاترین سطح افزایش داد.

آتشفشان 5423 متری یکی از سه آتشفشانی است که در حال حاضر در اندونزی همراه با Merapi در جزیره جاوا و Sinabung در جزیره سوماترا در حال فوران است.

آتشفشان 5423 متری یکی از سه آتشفشان در حال فوران در اندونزی است. (محمد الهام / رویترز)

آنها در میان بیش از 120 آتشفشان فعال در اندونزی قرار دارند که به دلیل قرار گرفتن در “حلقه آتش” اقیانوس آرام ، قوس آتشفشان ها و خطوط گسل در اطراف اقیانوس آرام ، مستعد بروز لرزه ای است.

پس از فوران ، آژانس مقابله با فاجعه به روستاییان و کوهنوردان توصیه کرد که در چهار کیلومتری دهانه آتشفشان بمانند و از خطر گدازه آگاه شوند.