اتیوپی می گوید ، تیم سازمان ملل در ایستگاه های بازرسی سرکشی به ایستگاه های بازرسی کرد

دولت اتیوپی روز سه شنبه با اعلام اینکه کشور نیازی به “پرستار کودک” ندارد ، یک تیم سازمان ملل متحد که از پناهندگان در منطقه Tigray اتیوپی که درگیر جنگ بوده است ، بازدید نکرده است ، هنگامی که در آخر هفته مورد اصابت گلوله قرار گرفت ، نمی تواند در دو ایست بازرسی متوقف شود.

تیم امنیتی سازمان ملل متحد به دنبال دسترسی به اردوگاه شیملبا برای پناهندگان اریتره بود که روز یکشنبه به سمت آنها شلیک شد. سخنگوی سازمان ملل در نایروبی بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

ارتش ابی احمد نخست وزیر اتیوپی از 4 نوامبر با جبهه آزادیبخش خلق Tigray (TPLF) در منطقه شمالی نبرد کرده است.

هزاران نفر از مرگ کشته شده اند و سازمان ملل تخمین زده است که بیش از 950،000 نفر در اثر درگیری آواره شده اند ، حدود 50،000 نفر از آنها در سودان همسایه قرار دارند. دولت اتیوپی بلافاصله به درخواست اظهار نظر در مورد برآورد سازمان ملل پاسخ نداد.

تماشا کنید | هزاران پناهنده گرفتار درگیری های Tigray:

با پایان مهلت تسلیم ، ده ها هزار پناهجو در میانه درگیری میان دولت اتیوپی و یک گروه مبارز در منطقه تیگرای گرفتار شده اند. 1:46

ردوان حسین ، سخنگوی گروه ویژه کار دولت اتیوپی برای Tigray ، به خبرنگاران گفت که تیم سازمان ملل هنگام رانندگی با عجله به منطقه ای غیر مجاز از دو ایست بازرسی عبور کرد و بدون توقف ایستاد.

“هنگامی که آنها قصد شکستن سوم را داشتند [checkpoint]، آنها مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و بازداشت شدند “.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند که تیم سازمان ملل متحد با سربازان یکنواخت اریتره روبرو شده است ، هر چند اتیوپی و اریتره هرگونه تهاجم توسط ارتش رئیس جمهور ایسیاس افورکی به مرز را انکار کرده اند.

ابی و افورکی در سال 2018 با پایان دادن به دو دهه خصومت ، پیمان صلح امضا کردند و اکنون TPLF را به عنوان یک دشمن متقابل در نظر می گیرند.

ارتش اتیوپی پایتخت منطقه Mekle را به تصرف خود درآورده و پیروزی خود را اعلام کرده است ، اما رهبران TPLF می گویند که آنها در جبهه های مختلف اطراف شهر مرتفع جنگ می کنند.

ردوان گفت: “چند بازمانده از شبه نظامیان یا نیروهای ویژه هنوز تحت كنترل نیستند … نوعی هولیگان ، غیرمجاز.”

به آژانس های کمک رسانی برای دسترسی ایمن به Tigray فشار می آورند

بیشتر ارتباطات در Tigray قطع است و دسترسی به منطقه به شدت محدود شده است ، و تأیید اظهارات هر دو طرف را دشوار می کند. دسترسی به TPLF برای اظهارنظر در مورد آخرین بیانیه های دولت بلافاصله امکان پذیر نبود.

سازمان ملل و آژانس های امدادی برای دسترسی ایمن به Tigray که محل زندگی بیش از پنج میلیون نفر است و 600،000 نفر حتی قبل از درگیری به کمک های غذایی اعتماد می کردند ، تحت فشار هستند.

ردوان با تأکید بر اینکه اتیوپی قادر به کمک به مردم خود است ، گفت: “توافق نامه ای که ما با سازمان ملل متحد منعقد کردیم این بود که سازمان ملل با ما هماهنگ خواهد شد اما دولت تماس خواهد گرفت.”

تماشا کنید | نیروهای اتیوپی منطقه Tigray را که تحت کنترل شورشیان است ، تصرف می کنند:

اتیوپی جستجو برای یافتن رهبران جبهه آزادیبخش خلق Tigray را آغاز کرده بود. کارشناسان می گویند جنگ علی رغم اعلام دولت احتمالاً ادامه خواهد یافت. 2:02

وی همچنین گفت که دولت در مورد هر گونه گزارش از جنایات یا کشتار جمعی تحقیق خواهد کرد و در صورت لزوم اجازه کاوش های مستقل را می دهد. وی افزود: “اتیوپی توسط یک دولت عملکردی قوی اداره می شود”. “این به پرستار بچه احتیاج ندارد.”

در مكله ، پزشكی كه توسط رویترز به دست وی رسیده گفت بیمارستان كه وی در آن كار می كند “كاملاً غیرفعال” است زیرا كمبود برق ، سوخت ژنراتورها ، اکسیژن و تجهیزات پزشکی دارد. پزشکان قادر به انجام جراحی اضطراری یا درمان موثر بیماران برای مشکلاتی مانند عوارض زایمان و دیابت نبودند.

وی در پیامی نوشت: “بیماران در بیرون و داخل بیمارستان می میرند.” وی گفت كه از سه زن كه پس از زایمان نوزاد در خانه جان داده اند و یك نوزاد در ونتیلاتور كه ​​به دلیل نداشتن اکسیژن درگذشت ، آگاه بوده است.

دکتر افزود: نیروهای فدرال اتیوپی در داخل بیمارستان بودند و کادر پزشکی را مرعوب نکرده و غارت نکرده اند.

آژانس پناهندگان می گوید ، مردم در Tigray دیگر نمی توانند صبر کنند

دولت گفته است كه در حال انتقال كمك به مناطق تحت كنترل خود است ، اما آژانس های امدادی از دسترسی دشوار به Tigray ناامید شده اند.

شورای پناهندگان نروژ گفت که برای تحویل غذا ، پناهگاه و سایر ملزومات هفته ها منتظر ترخیص بوده است.

در این گزارش آمده است: “کودکان ، زنان و مردان در Tigray اکنون بیش از یک ماه بدون هیچ گونه کمک اضطراری از خارج از منطقه ، متحمل بار این درگیری شده اند.”

“دیگر نمی توان این افراد را وادار به انتظار کرد. نباید کمک را در یک سکون رها کرد.”

کمیته صلیب سرخ بین المللی گفت که توزیع آب تمیز را در مکل آغاز کرده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نسبت به گزارش هایی که برخی از 96000 پناهنده اریتره ای در شمال اتیوپی در حال فرار بودند – در Tigray بلکه به سودان و سایر مناطق اتیوپی از جمله آمهارا و پایتخت آدیس آبابا – ابراز نگرانی کرد.

بسیاری از پناهندگان می گویند که از سرکوب و اجبار اجباری اجتناب کرده اند. دولت اریتره قدرت های غربی را به لکه دار کردن آن و فریب شهروندان خود متهم می کند.