اتیوپی می گوید ارتش “كنترل كامل” پایتخت منطقه تیگری را بدست آورده است

ارتش اتیوپی “كنترل كامل” پایتخت منطقه معكوس Tigray را بدست آورده است ، ارتش روز شنبه اعلام كرد ، پس از آنكه دولت Tigray گزارش داد كه شهر نیم میلیون نفر در آخرین فشار برای دستگیری منطقه “بمباران شدیدی” می شود رهبران

“خدا به اتیوپی و مردم آن برکت دهد!” نخست وزیر ابی احمد در بیانیه ای اعلام كرد كه به دست گرفتن مكله “اتمام” حمله نظامی است كه تقریباً چهار هفته پیش آغاز شده است.

وی گفت: “ما بدون هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه ، به مكله وارد شده ایم.”

اکنون ، وی گفت ، پلیس دستگیری رهبران جبهه آزادیبخش خلق Tigray (TPLF) ، که منطقه را اداره می کردند و قبل از روی کار آمدن ابی در سال 2018 بر ائتلاف حاکم اتیوپی تسلط داشتند ، پیگیری خواهد کرد و آنها را از جمله اصلاحات گسترده ای که باعث پیروزی وی شده است ، دور می کند. جایزه صلح نوبل.

دولت ابی از آن زمان TPLF را به دامن زدن به ناآرامی در کشور و تلاش برای بازپس گیری قدرت متهم کرده و هر دولت دیگری را غیرقانونی می داند. ابی گفتگوی با رهبران TPLF طی ماه گذشته را رد کرده است ، از جمله در جلسه جمعه با سه نماینده ویژه اتحادیه آفریقا.

پرسنل نظامی اتیوپی در جاده ای در منطقه ای در نزدیکی مرز مناطق Tigray و Amhara در اتیوپی در 16 نوامبر دیده می شوند. (آژانس خبری اتیوپی از طریق آسوشیتدپرس)

ابی گفت: “ما در حال حاضر وظیفه اساسی بازسازی آنچه از بین رفته است را در پیش داریم … با حداكثر اولویت بازگشت عادی به مردم منطقه Tigray.”

برخی از اتیوپیایی ها در خانه و دیاسپورا از این خبر که مکه تحت کنترل ارتش است خوشحال شدند. “خدا را به خاطر رحمتش بر ما ستایش کنید. از خدای متعال خالق ما سپاسگزاریم. آمین. بگذارید در اتیوپی صلح برقرار شود !!!” نخست وزیر سابق هایلماریام دسالگن توئیت کرد.

زنگ بین المللی

این درگیری ها اتیوپی را که به عنوان پایه اصلی شاخ استراتژیک آفریقا و همسایگان آن توصیف شده است ، بی ثبات می کند.

همزمان با افزایش هشدار بین المللی از زمان آغاز درگیری ها در 4 نوامبر ، یک بحران انسانی گسترده نیز وجود دارد. منطقه شش میلیون نفری تیگرای در حالیکه ارتش با حملات هوایی و تانک آنچه ابی را “عملیات اجرای قانون” خواند ، از جهان جدا شده است.

مواد غذایی ، سوخت ، پول نقد و تجهیزات پزشکی به شدت ناامید شده است. گروه های بشردوستانه و حقوق بشر گفتند که چند صد نفر کشته شده اند. تقریباً یک میلیون نفر آواره شده اند ، از جمله بیش از 40000 نفر که به سودان گریخته اند. اردوگاه های محل زندگی 96000 پناهنده اریتره ای در شمال Tigray در آتش قرار گرفته اند.

مردم روز شنبه در اردوگاه پناهندگان اتیوپیایی در طرف سودانی مرز سودان و اتیوپی برای غذا صف آرایی می کنند. (باز راتنر / رویترز)

با قطع ارتباطات ، تأیید ادعاهای طرف های درگیر دشوار است. عصر روز شنبه نمی توان به رهبر Tigray ، Debretsion Gebremichael رسید. TPLF به شدت مسلح مدت طولانی است که در ناهمواری های منطقه نبرد را تجربه کرده و برخی از کارشناسان در مورد درگیری پیش آمده هشدار داده اند.

ردوان حسین ، مقام ارشد اتیوپی در یک پست فیس بوکی تأکید کرد ، TPLF کلیساها ، مدارس و محله های پرجمعیت در مکهله را “به فروشگاه های تسلیحات و سکوی پرتاب تبدیل کرد.” وی گفت “بقایای پراکنده” جنگنده های TPLF “تیراندازی های پراکنده” را در محله ها انجام می دادند.

گلوله باران که اوایل روز شنبه در مكله ، یك شهر پرجمعیت آغاز شد ، بلافاصله نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان را افزایش داد. دولت اتیوپی به ساکنان مکه هشدار داده بود که “اگر آنها به موقع از رهبران TPLF دور نشوند” “رحم نمی کنند”. سازمان ملل متحد گفت که برخی از ساکنان با بسته شدن مخازن فرار کردند و اولتیماتوم 72 ساعته Abiy برای تسلیم رهبران TPLF به پایان رسید.

هشدار روز شنبه هنگامی که نیروهای اتیوپی در حال درک “مرحله نهایی” درگیری بودند ، از نو شروع شد.

پاپ فرانسیس در توییتی نوشت: “من همه را به دعا برای اتیوپی دعوت می كنم ، جایی كه درگیری های مسلحانه شدت یافته و باعث ایجاد یك وضعیت جدی انسانی شده است.”

تیبور ناگی ، دیپلمات ارشد آمریکایی برای آفریقا ، در توییتی نوشت: “جنگ و گلوله باران در منطقه مکهله یک نگرانی جدی است. ما خواستار پایان فوری درگیری ها و برقراری صلح در Tigray هستیم.”

با حرکت نیروهای اتیوپی ، سرلشکر حسن ابراهیم هشدار داد که “ممکن است برخی از افراد تحت تعقیب به خانواده های خود یا مناطق همسایه بروند و برای چند روز سعی کنند پنهان شوند. اما نیروهای مسلح ما پس از به دست گرفتن کنترل شهر مكله وظیفه دارد این مجرمان را یكجا و در هر كجا كه باشد شكار و اسیر آنها كند. “

سازمان ملل متحد همچنان درخواست دسترسی فوری و بدون مانع برای تحویل کمک ها را دارد. دفتر دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش گفت که وی “نگرانی شدید خود را از پیامدهای درگیری اتیوپی برای مردم غیرنظامی و گسترش سخنان نفرت و گزارشات مربوط به مشخصات قومی ابراز داشته است.”

این درگیری ها باعث ایجاد تنش در کشوری شده است که دولت اتیوپی سابق ، تحت سلطه TPLF ، در طول بیش از یک ربع قرن قدرت ، در امتداد خطوط قومی ساختار یافته است. کشتارهایی که در یک جامعه واحد ، مای کادرا ، در جریان درگیری های اخیر گزارش شده است ، باعث نگرانی در مورد آنچه دیگر پس از برقراری ارتباط و ارتباطات حمل و نقل به Tigray آشکار خواهد شد ، شد.

هجوم پناهندگان در سودان

از جمله اهداف ابی استقبال از پناهجویانی است که فرار کرده اند ، اگرچه بسیاری گزارش شده اند که توسط نیروهای اتیوپی مورد حمله قرار گرفته اند و اکنون برای یافتن غذا ، سرپناه و مراقبت در یک قسمت دورافتاده سودان تلاش می کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فیلیپو گراندی روز شنبه از اردوگاه پناهندگان ام راکوبا در سودان بازدید کرد ، که در حدود 10 هزار پناهنده جدید اتیوپیایی را در خود جای داده است. وی گفت: برای کمک به سودان در کنترل هجوم طی شش ماه آینده حدود 150 میلیون دلار آمریکا نیاز است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ، فیلیپو گراندی ، دوم از چپ ، روز شنبه از یک اردوگاه پناهجویان در قداریف ، شرق سودان بازدید می کند. (نریمان المفتی)

نگران کننده این است که پناهندگان به آسوشیتدپرس گفته اند که نیروهای اتیوپی نزدیک مرز مانع خروج مردم می شوند. گزارشگران از AP ​​در چند روز اخیر گذرگاه ها را به کندی عبور داده اند. دولت اتیوپی در این باره توضیحی نداده است.

“ما شاهد کاهش تعداد مردم هستیم اما همچنان ادامه دارد. پنج تا 600 در روز رقم کمی نیست ، بیایید اشتباه نکنیم. درست است که روزهایی وجود داشته است که هزاران نفر بوده اند ، اما به سختی آن نیز بستگی دارد. در حال حرکت در اطراف کشور خود و در مرز ، “گراندی گفت.

وی با بیان اینکه دسترسی به Tigray “اصلی ترین مانع در حال حاضر است” ، از دولت ابی خواست تا “به ما راهرو یا هر آنچه را که آنها صدا می زنند برای کمک” اعطا کند.