ارمنستان و آذربایجان برای پایان دادن به درگیری قره باغ قراداد صلح امضا کردند

نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان گفت که وی سه شنبه صبح به وقت محلی پس از بیش از یک ماه خونریزی با رهبران جمهوری آذربایجان و روسیه توافق نامه ای را برای پایان دادن به درگیری های نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی امضا کرده است.

سخنگوی کرملین این خبر را تأیید کرد ، آژانس های روسی گزارش دادند. هیچ واکنش رسمی فوری از طرف باکو ، پایتخت آذربایجان صورت نگرفت.

آراییک هاروتونیان ، رهبر منطقه قره باغ ، در فیس بوک گفت که توافق کرده است “برای پایان دادن به جنگ در اسرع وقت”.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای گفت كه پس از توافق برای جلوگیری از درگیری نظامی بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان ، نیروهای حافظ صلح روسی در امتداد خط مقدم قره باغ قرار خواهند گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که با این توافق ها “شرایط لازم برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران قره باغ کوهستانی فراهم شود”.

در این عکس دستی که در 6 نوامبر منتشر شد ، امدادگران جسد یک قربانی را به دنبال آنچه که گفته می شود اخیرا در حال درگیری نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ است ، حمل می کنند. (مرکز متحد ارمنستان / رویترز)

آذربایجان یکشنبه اعلام پیروزی کرد

این اعلامیه شش هفته نبرد سنگین و پیشروی نیروهای آذربایجان را دنبال می کند. باکو روز دوشنبه گفت که یک روز پس از اعلام پیروزی در نبرد برای دومین شهر بزرگ این منطقه که دارای استراتژیک است ، دهها شهرک دیگر در قره باغ کوه را تصرف کرده است.

سربازان ارمنی در 8 نوامبر از مرز بین قره باغ و ارمنستان در حوالی واردنیس عبور می کنند. (آسوشیتدپرس)

پاشینیان در شبکه های اجتماعی گفت: “این تصمیم بر اساس تحلیل های عمیق از وضعیت جنگ و در گفتگو با بهترین متخصصان این حوزه اتخاذ شده است.”

“این یک پیروزی نیست ، اما تا زمانی که خود را شکست نخورید شکست وجود ندارد. ما هرگز خود را شکست خورده نخواهیم دید ، و این آغاز جدیدی از دوره وحدت ملی و تولد دوباره ما خواهد بود.”

زنی در مسکو در کنار یادبودی در خارج از سفارت ارمنستان برای افرادی که در درگیری های نظامی بر سر منطقه جدا شده قره باغ کوهستانی کشته شده اند ، ایستاده است. روسی روز دوشنبه گفت که نیروهای حافظ صلح را به منطقه اعزام خواهد کرد. (اوگنیا نووژینینا / رویترز)

این نبردها ترس از یک جنگ گسترده منطقه ای را افزایش داده است ، ترکیه از متحد خود آذربایجان حمایت می کند ، در حالی که روسیه با ارمنستان پیمان دفاعی و یک پایگاه نظامی در آنجا دارد.

آذربایجان می گوید از 27 سپتامبر بسیاری از سرزمین های قره باغ و اطراف آن را که در جنگ 1991-1994 از دست داده است ، که منجر به کشته شدن حدود 30،000 نفر و مجبور کردن بسیاری دیگر به خانه های خود شد ، از دست داده است. ارمنستان میزان دستاوردهای ارضی آذربایجان را انکار کرده است.