اسپانیا، پرتغال تحت دمای غیرقابل فصلی متورم هستند

دماهای سوزان ممکن است در ماه های تابستان در جنوب غربی اروپا پیش بینی شود، اما در فصل بهار چندان زیاد نیست.

با این حال، پرتغال و اسپانیا در هفته پایانی آوریل شاهد افزایش دمای 30 درجه سانتیگراد بوده اند.

ویکتور رزکو د دیوس، استاد جنگل‌داری در دانشگاه لیدا در اسپانیا، در ایمیلی با اشاره به اینکه چنین دماهای بالایی باعث می‌شود، گفت: «ما برای این بخش از سال در بسیاری از نقاط جغرافیایی خود به رکوردهای بی‌نظیر رسیده‌ایم. بالاتر از انتظارات در ژوئن باشد.

هوای گرم باعث شده تا همسایگان شبه جزیره ایبری چالش های مربوط به گرما را در اوایل سال مدیریت کنند، زیرا مقامات در تلاش برای حفظ امنیت مردم هستند.

در برخی موارد، اقدامات فصلی مربوط به پیشگیری از آتش سوزی و کاهش گرما خیلی زودتر از حد معمول افزایش می یابد.

“معمولی تابستان”

روز پنجشنبه، سرویس ملی هواشناسی اسپانیا اعلام کرد که بیشتر مناطق این کشور شاهد دمای «معمول تابستان» خواهد بود و هوای احتمالی 38 درجه سانتیگراد در دره جنوبی گوادالکیویر خواهد بود.

اما جیوه بالاتر از آن صعود کرد و دیروز در فرودگاه کوردوبا به 38.8 درجه سانتیگراد رسید که به گفته سرویس هواشناسی AEMET از رکورد آوریل قبل برای سرزمین اصلی اسپانیا فراتر رفت.

مردی یک بطری آب حمل می کند.
مردی روز جمعه یک بطری آب در تولدو، اسپانیا حمل می کند. (ایزابل اینفانتز/رویترز)

و در حالی که دمای هوا در پرتغال از روز جمعه شروع به کاهش کرد، موج گرما در بخش‌هایی از اسپانیا ادامه داشت.

وب سایت AEMET اوج دما را در 35 درجه سانتیگراد یا بالاتر در شش مرکز استان اسپانیا در روز جمعه نشان داد – آلباسته، سیوداد رئال، کوردوبا، گرانادا، خائن و سویا. انتظار می رود بیش از 20 نفر دیگر دمای 30 درجه سانتیگراد یا بالاتر را ببینند.

Daniel Argüeso، دانشمند آب و هوا در دانشگاه جزایر بالئاریک در پالما، اسپانیا، گفت که تاثیر کامل این انفجار گرما تا چند هفته مشخص نخواهد شد.

او از طریق ایمیل گفت: «برانگیختن تأثیر رویدادهای گرمای اولیه در مقایسه با رویدادهای تابستان مهم است، زیرا آنها اکوسیستم را مختل می کنند و جمعیت ناهمخوان را در معرض استرس گرمایی بالا قرار می دهند.

گرمای شدید اسپانیا مقامات را بر آن داشته تا اقداماتی را برای اطمینان از خونسردی مردم انجام دهند.

مردی در یک روز گرم نزدیک یک فواره عمومی می نشیند.
مردی روز پنجشنبه در حالی که در کنار چشمه ای در سویا، اسپانیا نشسته، سعی می کند خنک شود. (سانتی دونر/ آسوشیتدپرس)

در مادرید، یک به اصطلاح “ساحل” شهری – مجموعه ای از فواره های آبپاش در امتداد رودخانه Manzanares – روز جمعه یک ماه زودتر از حد معمول افتتاح شد.

رسانه‌های اسپانیایی قبلاً گزارش داده بودند که وزارت بهداشت اجرای یک طرح پیشگیری از گرما را دو هفته زودتر برای کمک به مناطق کمک می‌کند تا به هوای گرم غیرقابل فصل واکنش نشان دهند.

اما برخی از مردم نگران هستند که با فرا رسیدن هوای تابستانی چه اتفاقی خواهد افتاد.

لولی گوتیرز، یک شهروند 70 ساله مادریدی، به آسوشیتدپرس گفت: «این در حال حاضر غیرقابل تحمل است.

ما فقط در آوریل هستیم. اگر این اتفاق در آوریل رخ دهد، ژوئن چگونه خواهد بود؟

اسپانیا نیز با خشکسالی طولانی مدت مواجه بوده است. دولت منطقه‌ای اندلس می‌گوید که ده‌ها هزار نفر در استان کوردوبا به آب آشامیدنی که با کامیون به خانه‌هایشان می‌آیند متکی هستند، زیرا خشکسالی یک مخزن مجاور را خسته کرده است.

Argüeso، دانشمند آب و هوا، گفت که مناطقی در مرکز و جنوب اسپانیا وجود دارد که از منظر خشکسالی، طی ماه‌ها هیچ بارندگی قابل توجهی نداشته‌اند.

او گفت که این موقعیت نگران کننده ای است که درست پیش از فصل خشک مدیترانه غربی “که از ژوئن تا آگوست می رود، زمانی که اساساً باران وجود ندارد.”

افزایش خطرات آتش سوزی

آژانس هواشناسی پرتغال اعلام کرد، شهر مرکزی مورا روز پنجشنبه به 36.9 درجه سانتیگراد رسید و رکورد 78 ساله آوریل را شکست.

مردی در کنار ساحل قدم می زند.
مردی در ساحل تاماریز در حالی که دمای هوا در استوریل، پرتغال، روز پنجشنبه بالا می رود، قدم می زند. (پدرو نونس/رویترز)

رویترز روز جمعه گزارش داد که مقامات پرتغالی دو شهرداری – Proença-a-Nova در مرکز این کشور و Tavira در منطقه جنوبی Algarve – را در حالت آماده باش شدید برای آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار داده‌اند.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در سال‌های اخیر، از جمله در سال ۲۰۲۲، پیامدهای مرگباری در پرتغال داشته است.

در سال 2017 یک سری آتش‌سوزی‌های ویرانگر باعث کشته شدن ده‌ها نفر در آنجا شد.

Resco de Dios گفت که خطر آتش سوزی در پرتغال در حال حاضر در مقایسه با سایر بخش های شبه جزیره ایبری “بسیار زیاد” نیست.

وی خاطرنشان کرد: اسپانیا در سال جاری شاهد 54000 هکتار زمین سوخته در آتش سوزی های جنگلی بوده است که داده های سیستم اطلاعات آتش سوزی جنگل های اروپا نشان می دهد که در حال حاضر بیش از نیمی از مساحت سوخته شده در یک سال کامل (تقریباً 80000 هکتار) بین سال های 2006 تا 2022 است.

او گفت: «بنابراین این نشانه دیگری از طولانی شدن فصل آتش سوزی است.

ما باید محتاط باشیم زیرا یک سال افراطی روندی ایجاد نمی‌کند، اما فراوانی این سال‌های شدید در حال افزایش است که نگران‌کننده است.»

Argüeso، از دانشگاه جزایر بالئار، گفت: ترکیب دمای بالای اخیر با خشکسالی مداوم اسپانیا “تأثیر مستقیمی بر فصل آتش سوزی دارد” که به گفته او اکنون هر سال زودتر شروع می شود.

او گفت: “چشم انداز تابستان خوب نیست زیرا رطوبت خاک در بیشتر شبه جزیره ایبری بسیار کم است.” هنوز این امید وجود دارد که ماه مه بتواند مقداری باران بیاورد که شرایط را کاهش دهد.

در همین حال، مقامات فرانسوی در نظر دارند تا تمام پرسنل آتش نشانی و هواپیماهای آنها را تا ژوئن آماده استقرار کنند.

این یک ماه زودتر از گذشته است – اگرچه تجربه اخیر در مورد آتش‌سوزی‌های جنگلی مقامات را بر آن داشت تا زمان‌بندی این آمادگی‌ها را افزایش دهند.

فرانسوا پنی، بازرس کل امنیت مدنی، پنجشنبه گفت: «سال گذشته در اوایل ژوئن آتش‌سوزی‌های جنگلی داشتیم، بنابراین تصمیم گرفتیم … نیروها را به حداکثر بسیج کنیم و هواپیماها و نیروهای زمینی در اول ژوئن کاملاً آماده باشند.» هنگام صحبت در یک پایگاه هوایی در Nîmes، فرانسه.

او گفت: «این یک ماه زودتر از گذشته است. این نشانه بسیار واضحی از تغییرات آب و هوایی است.»

این کشور قبلاً شاهد اولین آتش سوزی بزرگ سال خود بوده است، بین Banyuls-sur-Mer و Cerbère – جایی که در اوایل این ماه حدود 1000 هکتار در آتش سوخت.

نمایی هوایی از منظره سوخته و ساحلی.
پس از وقوع آتش‌سوزی جنگلی در این منطقه در اوایل ماه جاری، منطقه‌ای از دامنه تپه سوخته در نزدیکی سربر فرانسه دیده می‌شود. این آتش سوزی 1000 هکتار از پوشش گیاهی را از بین برد. (ریموند روگ/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)