اورکاها در حال هجوم به قایق ها در سواحل اسپانیا هستند که کارشناسان را متحیر می کند

غلاف اورکا این هفته بارها و بارها به یک قایق تفریحی در تنگه جبل الطارق هجوم آوردند و به قدری به آن آسیب رساندند که ناجیان اسپانیایی مجبور شدند به کمک چهار خدمه آن بیایند.

این آخرین قسمت از یک روند گیج کننده در رفتار اورکاهای ساکن سواحل اقیانوس اطلس شبه جزیره ایبری بود که محققان را به جستجوی علت واداشت.

سرویس نجات دریایی اسپانیا اعلام کرد که اورکاها بارها و بارها به کشتی 20 متری Mustique که تحت پرچم بریتانیا حرکت می کرد، در اواخر روز چهارشنبه برخورد کردند و سکان آن را از کار انداختند و بدنه آن شکستند. امدادگران باید قبل از اینکه او را به مکان امن بکشند، آب دریا را بیرون بکشند.

سرویس اسپانیایی گفت که این هشدار از طریق همتایان بریتانیایی خود به سرویس اسپانیایی رسیده است که تماس پریشان را مخابره کردند. یک هلیکوپتر و یک قایق نجات برای کمک به قایق آسیب دیده برای پهلوگیری در بارباته مستقر شدند.

این بیست و چهارمین حادثه ثبت شده توسط این سرویس در سال جاری بود. این سرویس اطلاعاتی را از سال گذشته ارائه نکرد.

باله پشتی یک نهنگ در آب ظاهر می شود که از عرشه قایق نزدیک دیده می شود.
یک نهنگ روز چهارشنبه در کنار یک قایق در تنگه جبل الطارق اسپانیا شنا می کند. اورکاها در این منطقه اخیراً با کشتی‌های آبی برخورد می‌کنند. (آوریل بویز/اینستاگرام/رویترز)

اما گروه کاری آتلانتیک اورکا، تیمی متشکل از محققان حیات دریایی اسپانیایی و پرتغالی که اورکاها را در نزدیکی شبه جزیره ایبری مطالعه می کنند، می گوید چنین حوادثی برای اولین بار سه سال پیش گزارش شد. در سال 2020، این گروه 52 رویداد از این قبیل را ثبت کرد که برخی از آنها منجر به آسیب دیدن سکان‌ها شد. این رقم در سال 2021 به 197 و در سال 2022 به 207 افزایش یافت.

به نظر می‌رسد اورکاها قایق‌هایی را در یک قوس پهن که ساحل غربی شبه جزیره را پوشش می‌دهد، از آب‌های نزدیک تنگه جبل الطارق تا شمال غربی گالیسیا اسپانیا را هدف قرار می‌دهند.

به گفته این گروه، این اورکاها یک گروه کوچک حدود 35 نفری هستند که بیشتر سال را در نزدیکی سواحل ایبری به دنبال ماهی تن قرمز می گذرانند. اورکاهای موسوم به ایبری به طور متوسط ​​از پنج تا 6.5 متر طول دارند، در مقایسه با اورکاهای قطب جنوب که می تواند به 9 متر برسد.

هیچ گزارشی مبنی بر حمله به شناگران گزارش نشده است. به نظر می رسد فعل و انفعالات روی قایق ها پس از بی حرکت شدن کشتی متوقف می شود.

به نظر می رسد کف یک قایق آسیب دیده است.
منظره ای یک قایق بادبانی را نشان می دهد که روز چهارشنبه توسط اورکاها در سواحل جنوب اسپانیا در بندری در بارباته آسیب دیده است. (آوریل بویز/اینستاگرام/رویترز)

آلفردو لوپز، زیست‌شناس از دانشگاه آویرو و عضو گروه تحقیقاتی، گفت که این حوادث نادر و به‌طور فریبنده‌ای عجیب هستند.

لوپز روز جمعه در تماس تلفنی با آسوشیتدپرس گفت: “در هیچ یک از مواردی که ما قادر به دیدن آنها در ویدئو بودیم، شاهد رفتاری نبودیم که بتوان آن را تهاجمی تلقی کرد.” آنها آرام به نظر می رسند، اصلا شبیه زمانی که در حال شکار هستند، نیستند.

لوپز گفت که در حالی که علت این رفتار ناشناخته است، گروه او 15 نهنگ را شناسایی کرده است که درگیر شده اند. او گفت که 13 نهنگ جوان هستند که می تواند فرضیه بازی آنها را تایید کند، در حالی که دو نهنگ بالغ هستند که می تواند از یک نظریه رقابتی حمایت کند که این رفتار نتیجه یک رویداد آسیب زا با یک قایق است.

در هر صورت، او گفت که نهنگ ها یک بار دیگر نشان می دهند که حیوانات اجتماعی هستند.

او گفت: «اورکاها حیواناتی با فرهنگ خاص خود هستند. “آنها اطلاعات را به یکدیگر منتقل می کنند.”