برخی از شرکت ها می گویند که نمی توانند روسیه را ترک کنند، برخی دیگر ترک را پیچیده می دانند اما ارزش آن را دارد

بیش از یک سال پس از حمله به اوکراین، واضح است: خروج از روسیه به آن سادگی نبود که اولین اعلامیه ها برای شرکت های جهانی به نظر می رسید.

اگرچه داستان شرکت‌ها متفاوت است، اما موضوع مشترک این است که باید بین تحریم‌های غرب و افکار عمومی خشمگین از یک طرف و تلاش‌های روسیه برای ممانعت از خروج و جریمه کردن خروج از کشور از سوی دیگر، سرسوزن قرار داد.

برخی از برندهای بین المللی مانند کوکا و اپل، علیرغم تصمیمات اعلام شده شرکت ها برای خروج، همچنان به طور غیررسمی از کشورهای ثالث عبور می کنند.

برای مصرف کنندگان در مسکو، چیزی که می توانند بخرند تغییر چندانی نکرده است. در حالی که فروشگاه محصولات کودک Mothercare تحت مالکیت محلی جدید به Mother Bear تبدیل شد، بیشتر اجناس در فروشگاه Evropeisky Mall در مسکو هنوز دارای مارک Mothercare هستند.

این همان چیزی است که دانش آموز آلیک پطروسیان هنگام خرید از Maag، که اکنون صاحب فروشگاه لباس پرچمدار سابق زارا در مسکو است، دید.

او گفت: “کیفیت اصلاً تغییر نکرده است، همه چیز ثابت مانده است.” با در نظر گرفتن تورم و سناریوهای اقتصادی که در سال گذشته اتفاق افتاد، قیمت ها تغییر چندانی نکرده است.»

کرملین با مالیات خروج پاسخ داد

خروج اولیه از روسیه در هفته‌های پس از فوریه 2022 توسط خودروسازان بزرگ، شرکت‌های نفت، فناوری و خدمات حرفه‌ای رهبری شد. بریتیش پترولیوم، شل، اکسون موبیل و اکینور به سرمایه گذاری های مشترک پایان دادند یا میلیاردها سهام را حذف کردند. مک دونالد 850 رستوران خود را به یک صاحب امتیاز محلی فروخت، در حالی که رنو فرانسه یک روبل نمادین را برای اکثر سهام خود در Avtovaz، بزرگترین خودروساز روسیه، گرفت.

از زمان موج اولیه خروج، برخی از شرکت‌ها در تلاش برای از دست دادن دارایی‌ها هستند و برخی دیگر تلاش می‌کنند تا تجارت خود را طبق معمول انجام دهند و گاهی اوقات مسئولیت سهامداران یا کارمندان یا تعهدات قانونی در قبال فرانشیزان یا شرکای محلی را ذکر می‌کنند. برخی دیگر استدلال می کنند که آنها در حال ارائه اقلام ضروری مانند غذا، لوازم مزرعه یا دارو هستند.

زنی در یک توک زمستانی در حال قدم زدن در مقابل ساختمانی با پنجره‌های شیشه‌ای شفاف و آرم نشان داده می‌شود.
مردم برای بازدید از یک رستوران تازه افتتاح شده در یک فروشگاه مک دونالد در خیابان بولشایا بروننایا در مسکو در 25 ژانویه صف می کشند. (AP)

کرملین به اضافه کردن الزامات ادامه می دهد، اخیراً یک مالیات خروج “داوطلبانه” 10 درصدی به طور مستقیم به دولت، به علاوه این درک که شرکت ها با 50 درصد تخفیف می فروشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اخیراً اعلام کرد که دولت دارایی‌های شرکت انرژی فنلاند فورتوم و شرکت آلمانی یونیپر را تصاحب خواهد کرد، و از فروش با چشم‌اندازی برای خنثی کردن هرگونه اقدام غرب برای مصادره بیشتر دارایی‌های روسیه در خارج جلوگیری می‌کند.

بر اساس پایگاه داده ای که توسط دانشگاه ییل گردآوری شده است، بیش از 1000 شرکت بین المللی علناً اعلام کرده اند که داوطلبانه تجارت روسیه را فراتر از آنچه در تحریم ها لازم است، محدود می کنند.

جفری سوننفلد از دانشگاه ییل با استناد به تحقیقاتی که نشان می‌دهد قیمت سهام شرکت پس از آن افزایش می‌یابد، گفت ترک تنها تصمیم تجاری معتبر است.

او گفت: «شرکت‌هایی که کنار کشیده‌اند به خاطر خروج از آن پاداش دریافت کرده‌اند. ارتباط سهامداران با ماشین جنگی پوتین خوب نیست.

ترک یک “فرایند پیچیده”

آبجوساز دانمارکی کارلزبرگ قصد خود را برای واگذاری تجارت خود در روسیه – یکی از بزرگترین عملیات آبجوسازی روسیه – در مارس 2022 اعلام کرد، اما با پیچیدگی هایی مواجه شد که تاثیر تحریم ها را روشن کرد و خریداران مناسب را پیدا کرد.

تانیا فردریکسن، رئیس جهانی ارتباطات خارجی، گفت: «این یک فرآیند پیچیده است، و بیش از آنچه ما در ابتدا امیدوار بودیم طول کشیده است،» و افزود که اکنون «تقریباً تکمیل شده است».

او تجارت روسیه را بخش عمیقاً یکپارچه کارلزبرگ نامید. فردریکسن گفت که جداسازی آن شامل تمام بخش‌های شرکت و بیش از 100 میلیون کرون دانمارک (19.6 میلیون دلار Cdn) در سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید آبجوسازی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است.

تماشا | تاثیر تحریم ها در روسیه متفاوت به نظر می رسد:

کارشناسان می گویند که تأثیر تحریم ها بر روسیه در حال نشان دادن است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خود می‌بالد که تحریم‌های غرب نتوانسته است اقتصاد را کند کند، اما کارشناسان می‌گویند تاثیر آن‌ها در حال آشکار شدن است و با جلو رفتن سال، این فشار آشکارتر می‌شود.

یکی دیگر از غول های آبجو، Anheuser-Busch InBev، در تلاش است تا بخشی از سهام یک سرمایه گذاری مشترک روسی را به شریک آنادولو افس مستقر در ترکیه بفروشد و در نتیجه درآمد خود را از دست داده است.

چالش تحریم ها

مایکل هارمز، مدیر اجرایی انجمن تجارت شرق آلمان گفت: شرکت‌ها در «مثلث برمودا بین تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های روسیه» گم شده‌اند.

هارمز گفت: آنها باید شریکی بیابند که غرب آن را تحریم نکرده است.

هارمز گفت، در روسیه، شخصیت‌های اصلی تجاری اغلب افرادی هستند که “به خوبی با دولت در ارتباط هستند”. اولاً، آنها باید با تخفیف زیاد بفروشند یا تقریباً دارایی‌هایشان را بدهند، و سپس به سراغ افرادی می‌روند که از نظر سیاسی ما آنها را دوست نداریم – افرادی که به رژیم نزدیک هستند.»

مالیات خروج 10 درصدی که توسط روسیه تعیین شده است بسیار دشوار است. ماریا شاگینا، کارشناس تحریم‌ها در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در برلین گفت: شرکت‌های آمریکایی باید از وزارت خزانه‌داری مجوز بگیرند تا آن را پرداخت کنند یا با تحریم‌های آمریکا مخالفت کنند.

صدها شرکت بی سر و صدا تصمیم گرفتند که آنجا را ترک نکنند.

در توضیحی نادر و صریح، Steffen Greubel، مدیرعامل شرکت پول نقد و حمل و نقل آلمانی Metro AG، در جلسه سهامداران امسال گفت که این شرکت جنگ را “بدون هیچ اگر، و یا اما” محکوم می کند.

ویترین فروشگاهی با یک آرم غول پیکر که روی آن «مترو» نوشته شده است نشان داده شده است.
یک فروشگاه متعلق به گروه مترو در یک عکس پرونده در نزدیکی مقر این غول خرده فروشی در دوسلدورف، آلمان نشان داده شده است. یکی از مدیران مترو اخیراً گفت که این شرکت جنگ را محکوم می کند اما نسبت به سهامداران و کارمندان روسی خود تعهداتی دارد. (Roberto Pfeil/dapd/Associated Press)

او گفت، با این حال، تصمیم به ماندن با انگیزه مسئولیت 10000 کارمند محلی و “همچنین به نفع حفظ ارزش این شرکت برای سهامداران آن است.”

شرکت Bayer AG آلمان که دارو، مواد شیمیایی کشاورزی و بذر را تامین می کند، استدلال می کند که انجام برخی تجارت در روسیه اقدام درستی است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محافظت‌های ضروری بهداشتی و محصولات کشاورزی از جمعیت غیرنظامی – مانند سرطان یا درمان‌های قلبی عروقی، محصولات بهداشتی برای زنان باردار و کودکان و همچنین دانه‌هایی برای رشد مواد غذایی – تنها تلفات مداوم جنگ بر زندگی انسان‌ها را چند برابر می‌کند». بیانیه.

در همین حال، قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای گلوبوس، یک فروشگاه زنجیره‌ای مستقر در آلمان با حدود 20 شعبه در مسکو، مانند قبل از جنگ پر است.

گلوبوس می‌گوید سرمایه‌گذاری‌های جدید را “به شدت” کاهش داده است، اما فروشگاه‌های خود را برای اطمینان از تامین غذا برای مردم باز نگه داشته است، و خاطرنشان می‌کند که غذا تحریم نشده است.