تلویزیون دولتی ایران می گوید دانشمندی که با برنامه هسته ای مرتبط بود کشته شده است

تلویزیون دولتی گفت ، یک دانشمند ایرانی که اسرائیل ادعا می کرد برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی را تا زمان انحلال آن در اوایل سال 2000 هدایت می کرد ، “ترور” شد.

اسرائیل از اظهار نظر فوری در مورد کشته شدن محسن فخری زاده ، که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک بار در یک کنفرانس خبری او را صدا زد گفت: “این نام را به خاطر بسپار”.

تلویزیون دولتی جمعه به منابع تأیید کننده مرگ اشاره کرد. گفت که به زودی اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس ، که گمان می رود نزدیک به سپاه پاسداران کشور باشد ، گفت که این حمله در آبسرد ، یک شهر کوچک واقع در شرق پایتخت ، تهران رخ داده است. این گزارش گفت شاهدان صدای انفجار و سپس شلیک مسلسل را شنیده اند. این آژانس گفت: این حمله اتومبیلی را که فخری زاده در آن بود هدف قرار داد.

این آژانس گفت که مجروحان از جمله محافظان فخری زاده بعداً به بیمارستان محلی منتقل شدند.

تلویزیون دولتی در وب سایت خود بعداً عکسی از انسداد جاده ها توسط نیروهای امنیتی منتشر کرد. عکس ها و ویدئوهایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده اند ، یک نیسان سدان را با سوراخ گلوله از شیشه جلو و خون جمع شده در جاده نشان می دهد.

هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت. با این حال ، رسانه های ایرانی همه علاقه ای را نشان دادند که نتانیاهو قبلاً به فخری زاده نشان داده بود.

اولین قتل هدفمند امسال نیست

فخری زاده برنامه موسوم به “آماد” یا “امید” در ایران را هدایت می کرد. اسرائیل و غرب ادعا کرده اند که این یک عملیات نظامی است که به دنبال امکان ساخت سلاح هسته ای در ایران است. مدتهاست که تهران برنامه هسته ای خود را مسالمت آمیز حفظ کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که برنامه “آمد” در اوایل دهه 2000 پایان یافت. بازرسان آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم اکنون به عنوان بخشی از توافق هسته ای ایران که اکنون در حال گشوده شدن با قدرت های جهانی است ، بر سایت های هسته ای ایران نظارت می کنند.

رئیس آژانس ناظر اتمی سازمان ملل در اوایل ماه جاری گزارش ها مبنی بر آغاز کار ایران در سانتریفیوژهای نصب شده در زیر زمین در تأسیسات نطنز را تایید کرد. ایران همچنین از زمان تصمیم دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در سال 2018 ، برای بیرون کشیدن آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک چند جانبه ، که غنی سازی اورانیوم ایران را در ازای لغو تحریم های اقتصادی محدود کرده بود ، به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.

این اولین قتل هدفمند متصل به ایران در سال جاری نخواهد بود. عبدالله احمد عبدالله ، فرمانده دوم القاعده ، متهم به كمك به سازماندهي بمب گذاري در سال 1998 در دو سفارت آمريكا در آفريقا ، در اوت در ايران توسط عوامل اسرائيلي كه به دستور آمريكا ، نيويورك تايمز عمل مي كردند ، كشته شد. در اوایل این ماه به نقل از مقامات اطلاعاتی گزارش داد.

تایمز گفت ، مشخص نیست که ایالات متحده در صورت وجود چه نقشی در کشتن مبارز متولد مصر داشته است. این روزنامه نوشت: مقامات آمریكایی سال ها بود كه مصری و سایر عوامل القاعده در ایران را ردیابی می كردند.

در ژانویه ، ژنرال برجسته سپاه پاسداران قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندیس ، جانشین فرمانده شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق معروف به نیروهای حشد الشعبی ، در میان هفت کشته در حمله هواپیمای بدون سرنشین در بغداد بودند.

کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی حمله هواپیماهای بدون سرنشین را “استفاده از حوادث” در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خواند و به معنای نقض قوانین بین المللی است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو با انتقاد از این گزارش ، اظهار داشت این عملیات در “پاسخ به یک سری حملات مسلحانه افزایش یافته در ماه های گذشته توسط جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیانی است که از آنها به نیروهای امریکا و منافع منطقه خاورمیانه پشتیبانی می کند.”