تینا ترنر، خواننده قدرتمند ملقب به ملکه راک اند رول در ۸۳ سالگی درگذشت.

تینا ترنر، خواننده آمریکایی تبار که یک جامعه کشاورزی سخت و یک رابطه بد را ترک کرد و به یکی از برترین هنرمندان ضبط موسیقی در تمام دوران تبدیل شد، در سن 83 سالگی درگذشت.

نماینده وی روز چهارشنبه گفت که او پس از یک بیماری طولانی در خانه خود در کوسناخت در نزدیکی زوریخ سوئیس در آرامش درگذشت.

ترنر کار خود را در دهه 1950 در سال های اولیه راک اند رول آغاز کرد و به یک پدیده MTV تبدیل شد.

در ویدیوی آهنگ برتر جدول او چه ربطی به عشق داردترنر که در آن عشق را «احساس دست دوم» می‌نامید، در حالی که با موهای بلوند سیخ‌دار خود در خیابان‌های نیویورک می‌چرخد، کت جین کوتاه، دامن کوتاه و کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشد، تجسم سبک دهه 1980 بود.

ترنر با ذوقی که برای تجربه موسیقی و تصنیف‌های رک و صریح داشت، با منظره پاپ دهه 80 که در آن طرفداران موسیقی برای صداهای تولید شده الکترونیکی ارزش قائل بودند و ایده‌آلیسم دوران هیپی را تحقیر می‌کردند، کاملاً ژولید.

ترنر که گاهی اوقات ملقب به “ملکه راک اند رول” می شود، برنده شش جایزه از هشت جایزه گرمی خود در دهه 1980 شد. در این دهه، او ده ها آهنگ را در فهرست 40 آهنگ برتر قرار داد نر معمولی، بهترین، رقصنده خصوصی و بهتره با من خوب باش.

نمایش او در سال 1988 در ریودوژانیرو، 180000 نفر را به خود جلب کرد، که همچنان یکی از بزرگترین مخاطبان کنسرت برای هر مجری است.

“حس بین المللی”

در آن زمان ترنر به مدت یک دهه از ازدواج خود با گیتاریست آیک ترنر رها شده بود.

این سوپراستار در مورد آزاری که از همسر سابقش در طول مشارکت زناشویی و موسیقی آنها در دهه های 1960 و 1970 متحمل شده بود، صحبت کرد. او چشم های کبود، لب های شکسته، فک شکسته و جراحات دیگر را توصیف کرد که بارها او را به اورژانس فرستاد.

جانت جکسون خواننده در مورد ترنر نوشت: «داستان تینا داستان قربانی شدن نیست، بلکه یک پیروزی باورنکردنی است. رولینگ استون موضوعی که ترنر را در رتبه 63 در فهرست 100 هنرمند برتر تمام دوران قرار داد.

جکسون گفت: “او خود را به یک حس بین المللی تبدیل کرده است – یک نیروگاه زیبا.”

تماشا کردن | ترنر در سال 1985 در سنت جان اجرا می کند:

تینا ترنر در نیوفاندلند در سال 1985

در تابستان 1985، تینا ترنر چهار قرار در سنت جان بازی کرد.

در سال 1985، ترنر چرخشی تخیلی به شهرت خود به عنوان یک بازمانده داد. او نقش رهبر بی‌رحم یک پاسگاه در یک زمین بایر هسته‌ای را بازی کرد که در قسمت سوم فیلم مکس دیوانه در مقابل مل گیبسون بازی می‌کرد. مکس دیوانه فراتر از تندردام.

بیشتر آهنگ‌های موفق ترنر توسط دیگران نوشته شده‌اند، اما او با صدایی که منتقد موسیقی نیویورک تایمز، جان پارلس، آن را «یکی از عجیب‌ترین سازهای پاپ» می‌خواند، آن‌ها را زنده کرد.

پارلس در یک نقد کنسرت در سال 1987 نوشت: “این سه طبقه است، با رجیستر پایین بینی، صدای جیغ، برش وسط و رجیستر بالا که به طرز شگفت انگیزی واضح است که شبیه یک فالستتو به نظر می رسد.”

ادای احترام از میک جگر، ماریا کری

میک جگر از رولینگ استونز گفت که از مرگ ترنر غمگین است و او را “بسیار با استعداد” خواند.

جگر در توییتر نوشت: “او الهام بخش، خونگرم، خنده دار و سخاوتمند بود.” او در جوانی بسیار به من کمک کرد و من هرگز او را فراموش نخواهم کرد.

ماریا کری گفت ترنر همیشه یک بازمانده و الهام بخش زنان در همه جا خواهد بود.

او در توییتر نوشت: «کلمات افسانه ای، نمادین، دیوا و سوپراستار اغلب بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند و با این حال تینا ترنر مظهر همه آنها و بسیاری موارد دیگر است – یک نوازنده، نوازنده و پیشرو باورنکردنی.

بازیگر آنجلا باست که پس از ایفای نقش ترنر در فیلم 1993 نامزد جایزه اسکار شد. چه ربطی به عشق دارد، گفت که از شناختن او مفتخر است.

باست در اینستاگرام نوشت: «تینا ترنر به دیگرانی که در ترس زندگی می‌کردند نشان داد که آینده زیبای پر از عشق، شفقت و آزادی چگونه باید باشد.

تماشا | خواننده کانادایی شکورا اسایدا به میراث ترنر می پردازد:

خواننده کانادایی می گوید تینا ترنر به همه ما قدرت داد

شکورا اسایدا، خواننده کانادایی، تاثیر ماندگاری که تینا ترنر، خواننده قدرتمندی که در 83 سالگی درگذشت، به جای گذاشته است، منعکس می کند.

خوانندگان کانادایی برایان آدامز و جولی بلک نیز در شبکه های اجتماعی به ترنر ادای احترام کردند.

آدامز که در سال 1985 با ترنر جفت شد این فقط عشق است، گفت: “دنیا فقط یک نیروگاه جهنمی از یک زن را از دست داد.”

آدامز در توییتر نوشت: «از اینکه الهام‌بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هستید، از اینکه حقیقت خود را به زبان می‌آورید و صدایتان را به ما هدیه می‌دهید متشکرم.

بلک در اینستاگرام پست کرد که ترنر «مامان موسیقی» او است.

خواننده R&B نوشت: رنسانس من در دهه 40 به این دلیل است که شما تسلیم نمی شوید و صداهای جدید را کشف می کنید و اجازه می دهید هدیه تان برای شما جا باز کند.

در کاخ سفید، سخنگوی کارین ژان پیر مرگ ترنر را “ضایعه بزرگی برای جوامعی که او را دوست داشتند و مطمئناً صنعت موسیقی. موسیقی او به حیات خود ادامه خواهد داد.”

موفقیت تجاری و ازدواج نادرست

او در 26 نوامبر 1939، آنا مای بولاک، در جامعه روستایی تنسی در نوتبوش به دنیا آمد، که او در آهنگ سال 1973 خود آن را توصیف کرد. nutbush محدوده شهرستان به عنوان یک “جامعه آرام کوچک قدیمی، یک شهر تک اسب”.

بر اساس خاطرات این خواننده در سال 2018، پدرش به عنوان ناظر در مزرعه کار می کرد و مادرش در 11 سالگی خانواده را ترک کرد. داستان عشق من. او در نوجوانی به سنت لوئیس نقل مکان کرد تا دوباره به مادرش بپیوندد.

دو مجری در حال آواز خواندن در یک عکس سیاه و سفید نشان داده شده اند.
تینا و آیک ترنر در سال 1966 روی صحنه اجرا می کنند. طبق خاطراتش، ترنر یک شب در سال 1976 شوهرش را در یک تور در دالاس ترک کرد، پس از اینکه شوهرش در حین سواری با ماشین او را کوبید و او به او ضربه زد. طلاق آنها در سال 1978 قطعی شد. (آسوشیتدپرس)

آیک ترنر، آهنگ 1951 موشک 88 اغلب به عنوان اولین آهنگ راک اند رول نامیده می شود، او را در سن 17 سالگی هنگامی که میکروفون را برای آواز خواندن در نمایش باشگاهش در سنت لوئیس در سال 1957 برداشت، کشف کرد.

رهبر گروه بعدا یک آهنگ موفق ضبط کرد، احمق در عشققبل از ازدواج این دو در تیهوانا، مکزیک، با دستیار خود و نام هنری تینا ترنر را به او داد.

تینا از صدای قوی خود استفاده کرد و به‌عنوان خواننده اصلی در گروهی به نام Ike and Tina Turner Revue به شدت تمرین‌های معمول رقص را انجام داد. او در دهه 1960 و 1970 با اعضای خانواده سلطنتی راک از جمله The Who و Phil Spector همکاری کرد و روی جلد شماره دوم ظاهر شد. رولینگ استون مجله در سال 1967.

آیک و تینا بین شرکت‌های ضبط موسیقی جهش کردند و بیشتر موفقیت تجاری خود را مدیون برنامه‌ی بی‌امان تور بودند. بزرگترین موفقیت آنها یک جلد از Creedence Clearwater Revival بود مریم مغرور.

بر اساس خاطراتش، ترنر یک شب در سال 1976 شوهرش را در یک ایستگاه تور در دالاس ترک کرد، پس از اینکه شوهرش در حین سواری با ماشین او را کوبید و او به او ضربه زد. طلاق آنها در سال 1978 قطعی شد.

تالار مشاهیر راک اند رول در سال 1991 آیک و تینا ترنر را معرفی کرد و آنها را “یکی از مهیب ترین کنش های زنده تاریخ” نامید. آیک در سال 2007 درگذشت.

بیش از 200 میلیون رکورد فروخته شده است

ترنر پس از ترک همسرش، سال‌ها تلاش کرد تا دوباره در کانون توجه قرار گیرد، آلبوم‌های انفرادی و تک‌آهنگ‌هایی را منتشر کرد که شکست خوردند و در کنفرانس‌های شرکتی شرکت کردند.

در سال 1980، او با مدیر جدید راجر دیویس، یک مدیر موسیقی استرالیایی آشنا شد که به مدت سه دهه او را مدیریت کرد. که منجر به موفقیت انفرادی شماره 1 شد – چه ربطی به عشق دارد – و سپس در سال 1984 آلبوم او رقصنده خصوصی او را در صدر جدول قرار داد.

رقصنده خصوصی در ادامه تبدیل به بزرگترین آلبوم ترنر شد، سنگ بنای حرفه ای که باعث شد او در مجموع بیش از 200 میلیون آلبوم بفروشد.

سه زن با لباس طلا روی صحنه اجرا می کنند.
ترنر، مرکز، در طول کنسرتی در O2 Arena در لندن در مارس 2009 روی صحنه با رقصندگان اجرا می کند. پس از تور موفق جهانی، او از تجارت نمایش بازنشسته شد و به سوئیس نقل مکان کرد. (کرستی ویگلسورث/آسوشیتدپرس)

در سال 1985 ترنر با اروین باخ، مدیر اجرایی موسیقی آلمانی آشنا شد که شریک طولانی مدت او شد و در سال 1988 به لندن نقل مکان کرد و اقامت چند دهه ای در اروپا را آغاز کرد. او دو آلبوم استودیویی در دهه 1990 منتشر کرد که فروش خوبی داشت، به خصوص در اروپا، آهنگ موضوع فیلم باند را در سال 1995 ضبط کرد. چشم طلاییو تور جهانی موفقی را در سال های 2008 و 2009 برگزار کرد.

پس از آن، او از تجارت نمایش بازنشسته شد. او با باخ ازدواج کرد و تابعیت آمریکا را رها کرد و شهروند سوئیس شد.

او پس از بازنشستگی با تعدادی از مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم کرد و در سال 2018 با یک تراژدی خانوادگی روبرو شد، زمانی که پسر بزرگش، کریگ، در سن 59 سالگی در لس آنجلس جان خود را گرفت. پسر کوچکتر او، رونی، در دسامبر 2022 درگذشت.

نام او سال ها پس از بازنشستگی همچنان مخاطبان را به خود جلب می کرد. نمایش صحنه موزیکال تینا: موزیکال تینا ترنربا آدرین وارن در ابتدا بازیگری و آواز خواندن داستان زندگی ستاره، ابتدا در وست اند لندن در سال 2018 و بعداً در برادوی موفق شد و هنوز هم ادامه دارد. در سال 2021 HBO مستندی از زندگی او منتشر کرد. تینا.

از او باخ و دو پسر از آیک که به فرزندی پذیرفتند به یادگار مانده است.