خبرنگاران سی بی سی نیوز ، با وجود داشتن مدارک مطبوعاتی ، از اوگاندا اخراج شدند

خدمه CBC News علی رغم پروتکل های تنظیم شده برای روزنامه نگاران خارجی که به کشور وارد می شوند ، آخر هفته گذشته از اوگاندا اخراج شد.

اخراج ، که در روز جمعه اتفاق افتاد ، حدود یک ماه قبل از انتخابات کشور اتفاق افتاد. احزاب مخالف و ناظران انتخابات ابراز نگرانی کرده اند که رای آزاد یا عادلانه نخواهد بود.

اوگاندا قرار است انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در 14 ژانویه برگزار کند.

خبرنگار خارجی سی بی سی نیوز ، مارگارت ایوانس ، که یکی از سه روزنامه نگار سی بی سی نیوز بود ، گفت: “اخراج یک هیئت خبری خارجی در روزهای ابتدایی مبارزات انتخاباتی که قبلاً توسط نیروهای امنیتی دولت با شلیک به اعتراضات مخالفان مخدوش شده است ، بسیار شومی است.” اخراج شد

ایوانز ، تهیه کننده لیلی مارتین و فیلمبردار ژان فرانسوا بیسون در 21 نوامبر در کشور به منظور انجام یک سری گزارش ها از مناطق روستایی و شهری ، عمدتا در موضوعات مربوط به بیماری همه گیر ویروس کرونا به کشور رفتند.

ایوانز گفت ، “ما قبل از ورود به کشور ، درخواست شورای اعتباربخشی شورای رسانه ای اوگاندا را برای ما داده و مجوز آن را صادر کردیم.”

“آنها توصیه کردند که ما با ویزای” معمولی “یا توریستی وارد اوگاندا شویم. این روشی است که مدتها برای روزنامه نگاران خارجی ثابت شده است.”

ژان فرانسوا بیسون ، فیلمبردار سی بی سی نیوز ، سمت چپ ، خبرنگار مارگارت ایوانز ، مرکز ، و تهیه کننده لیلی مارتین در پارک ملی نفوذ ناپذیر Bwindi در جنوب غربی اوگاندا ژست می گیرند. (ژان فرانسوا بیسون / CBC)

ایوانز گفت پنج نماینده دولتی روز پنجشنبه وارد هتل خود در کامپالا شدند.

ایوانز گفت: “آنها گفتند که ما با ورود به کشور با ویزای توریستی و سپس انجام” فعالیت های تجاری “قانون را نقض می کنیم.” “البته ما گفتیم که با توجه به اینکه ما به طور آشکار برای اخذ مدارک رسانه ای درخواست داده ایم ، منطقی نیست.”

پس از امتناع خدمه سی بی سی نیوز از رفتن به آدرس نامعلوم با پنج مقام ، که همچنین می خواستند گذرنامه های خود را توقیف کنند ، امنیت هتل وارد عمل شد. ایوانز گفت که او سپس به اتاق خود رفت تا تماس بگیرد و از مدیر دفتر سی بی سی لندن بخواهد با کمیسیون عالی کانادا در نایروبی – که همچنین مسئول اوگاندا است – تماس بگیرد.

ایوانز گفت: “ما با شخصی که خودش را در پلیس معرفی کرده بود توافق کردیم که روز بعد خود را در وزارت کشور معرفی کنیم.”

ایوانز ، چپ و بیسن در حالی که مشغول انجام مأموریت در اوگاندا بودند ، در حال پرواز بین انتب و کیسورو هستند. (لیلی مارتین / سی بی سی)

خدمه سی بی سی نیوز همراه با معاون کنسول افتخاری کانادا در اوگاندا ساعت 9 صبح به وقت محلی به وزارت رسیدند. ایوانز گفت که آنها چندین ساعت در بازداشت بودند قبل از اینکه به آنها گفته شود که در حال اخراج هستند. وی گفت ، سپس به آنها اجازه داده شد تا تحت مراقبت مسلح به هتل خود برگردند تا قبل از سوار شدن به فرودگاه Entebbe برای پرواز شبانه به آمستردام ، به مسافرت خود بروند.

ایوانز گفت: “معاون کنسول از طرف ما درگیر شد ، اما کاملاً واضح بود که روز قبل تصمیم گرفته شده بود که آنها پنج نفر را به هتل ما فرستادند.”

سخنگوی امور جهانی کانادا روز یکشنبه به سی بی سی نیوز گفت که آنها از وضعیت آگاه هستند.

سخنگوی آنجلا ساوارد در نامه الکترونیکی نوشت: “مقامات کنسولی برای جمع آوری اطلاعات با مقامات محلی در اوگاندا در تماس بودند و مقامات کانادایی خدمات کنسولی را به افراد آسیب دیده ارائه می دادند” و افزود که به دلیل مقررات قانون حریم خصوصی ، هیچ اطلاعات دیگری نمی تواند افشا شود.

“کانادا به حمایت از آزادی رسانه ها در سراسر جهان ادامه خواهد داد.”

سخنگوی بخش ارتباطات دولت اوگاندا در توییتر گفت که دولت “حق پذیرش افراد خارجی از جمله روزنامه نگاران را برای خود محفوظ می داند.”

سخنگوی مشابه ، Ofwono Opondo P’Odel ، نیز در پاسخ جفت بیانیه هایی را برای CBC News ارسال کرد.

وی در بیانیه اول گفت: “هر ویزا ، پروانه کار و اعتبار سنجی رسانه ای دارای شرایط و ضوابطی است که در صورت نقض قانون توسط اوگاندا قابل لغو است.”

در بیانیه بعدی ، پودل گفت که روزنامه نگاران “تقاضای ویزای توریستی کردند ، در عوض پیدا شدند که بدون اجازه کار مشغول به کار هستند. [were] حذف شده و توصیه می شود که برای مجوز اقدام کند و می تواند مجاز به بازگشت باشد. “

همانطور که توسط ایوانز بیان شد ، به این سه نفر توصیه شده است که هنگام ورود درخواست ویزای توریستی کنند.

اعتراضات خشن پس از دستگیری نامزد مخالف

طبق گزارشگران بدون مرز ، یک سازمان غیرانتفاعی که طرفدار آزادی اطلاعات است ، ارعاب و خشونت علیه رسانه ها یک اتفاق منظم در اوگاندا است. در شاخص آزادی مطبوعات این سازمان برای سال 2020 ، اوگاندا از بین 180 کشور در رتبه 125 قرار گرفت.

ایوانز گفت که دولت موسونی به سرکوب روزنامه نگاران اوگاندا “از طریق دستگیری و حملات خودسرانه – به ویژه علیه کسانی که کارزار انتخاباتی نامزد مخالف بوبی وین را پوشش می دهند ، متهم شده است که خود وی بیش از یک بار توسط دولت زندانی شده است.”

وی گفت: “آن روزنامه نگاران از پشتیبانی ما در کانادا به اندازه کافی خوشبختانه در چنین شرایطی برخوردار نیستند.”

رئیس جمهور اوگاندا ، یووری موسونی ، چپ ، به دنبال تمدید 34 سال حکومت خود است اما با مخالفت نامزد Bobi Wine روبرو است. (آرند ویگمن / رویترز ، جیمز آکنا / رویترز)

وین ، یکی از اعضای پارلمان و نوازنده ای که تهدید جدی برای دوره ششم برای موسنی به نظر می رسد ، پس از اتهام وی برای برگزاری تجمعاتی که احتمال گسترش COVID-19 را دارد ، با قید وثیقه آزاد شد. دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک گفت که مقامات برای سرکوب مخالفان پیش از انتخابات “COVID-19” را “سلاح” می کنند.

اوریم نیکو ، محقق گروه آفریقا ، در تاریخ 20 نوامبر گفت: “این تازه آغاز فصل مبارزات است.” به نظر می رسد این نشانه ای از اتفاقات آینده است.

در پی دستگیری وین ، اعتراضاتی آغاز شد که طبق گفته رویترز ، حداقل منجر به 37 کشته شد. هنگامی که مقامات ارتش ارتش را در سراسر کامپالا و مناطق اطراف آن مستقر کردند تا به نیروهای پلیس در تظاهرات معترضین که آنها را به شورش و غارت متهم می کنند ، کمک کنند ، خشونت برف گرفت. پلیس گفت آنها از گلوله های زنده ، گاز اشک آور و توپ آب استفاده کردند و نزدیک به 600 نفر را دستگیر کردند.