دادگاه ترکیه رهبران سال 2016 تلاش برای کودتا را به حبس ابد در زندان محکوم کرد

دادگاه ترکیه رهبران اقدام به کودتای 2016 را روز پنجشنبه به حبس ابد در زندان محکوم کرد ، صدها افسر ارتش ، خلبانان و غیرنظامیان را به دلیل تلاش ناموفق برای سرنگونی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور که از یک پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا پایتخت محکوم شده بود ، محکوم کرد.

در هنگام تلاش برای کودتا در 15 ژوئیه 2016 ، هنگامی که سربازان سرکش هواپیماها ، هلی کوپترها و تانک ها را برای کنترل م institutionsسسات و سرنگونی دولت اردوغان فرماندهی می کردند ، بیش از 250 نفر کشته شدند.

محاکمه نزدیک به 500 متهم بالاترین مشخصات ده ها پرونده دادگاه مربوط به هزاران نفر از متهمان به دست داشتن در تلاش برای کودتا بود که آنکارا آن را مسئول حامیان مبلغ مسلمان مستقر در ایالات متحده فتح الله گولن دانست. او داشتن هرگونه نقشی را انکار کرده است.

مستقر در پایگاه هوایی آکینچی ، متهمان به هدایت کودتا و بمب گذاری در ساختمان های دولتی ، از جمله پارلمان ، و تلاش برای کشتن اردوغان متهم شدند. بسیاری از فرماندهان نظامی درگیر قبلاً به حبس ابد محکوم شده اند.

عمر چلیک ، سخنگوی حزب عدالت و توسعه اردوغان گفت: “شبکه خیانت باران به پارلمان ، ریاست جمهوری و مردم ما بار دیگر در برابر عدالت و ملت ما محکوم شد.”

وی در توئیتر خود نوشت: “این سازماندهی هر نوع خیانت در کشورهای مختلف برای آسیب رساندن به ترکیه است.” “نبرد ما با تروریسم پوتچیست ادامه خواهد یافت.”

475 نفر در حال محاکمه

خبرگزاری دولتی آنادولو گفت ، چهار سرکرده گروه که به دلیل ارتباط با شبکه گولن “امامان غیرنظامی” لقب گرفته اند ، در میان 19 متهمی بودند که به اتهام سو to قصد به جان رئیس جمهور ، قتل و تلاش برای سرنگونی نظم قانون اساسی ، 79 مورد حبس ابد محکوم کردند. .

خلبانان F-16 که حملاتی را انجام داده اند نیز از جمله کسانی هستند که به مجازات ابد محکوم شده اند – شدیدترین مجازات در دادگاه های ترکیه – به این معنی که امکان آزادی مشروط وجود ندارد.

مردم در هنگام اقدام به کودتا در آنکارا در سال 2016 در نزدیکی یک وسیله نقلیه نظامی واکنش نشان می دهند. بیش از 250 نفر در تلاش برای کودتا کشته شدند. (تومای برکین / رویترز)

بیشتر متهمان دیگر نیز به حبس ابد محکوم شدند ، در حالی که 19 نفر به جرم کمک به کودتا و 41 نفر به دلیل عضویت در گروه تروریستی به زندان افتادند. آنادولو گفت ، هفتاد نفر تبرئه شدند.

هولوسی آکار ، رئیس وقت ارتش ترکیه و وزیر دفاع فعلی ترکیه و دیگر فرماندهان ، شب کودتا برای چندین ساعت در پایگاه اسیر بودند. در مجموع 475 نفر تحت محاکمه بودند که 365 نفر از آنها در بازداشت بودند.

سرکوب مداوم

روحانی 79 ساله گولن که روزگاری از متحدان اردوغان بود و هرگونه نقش در کودتا را انکار کرده است ، یکی از شش متهمی بود که به صورت غیرحضوری محاکمه می شد. گزارش های رسانه ای گفتند ، پرونده های آنها از دادگاه اصلی جدا شد.

دولت پس از کودتای نافرجام در ترکیه وضعیت اضطراری – عضو ناتو و کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا – را اعلام کرد و سرکوبی گسترده انجام داد که متحدان غربی آنکارا را نگران کرد.

آنادولو به نقل از وزیر کشور سلیمان سویلو گفت: حدود 292000 نفر به اتهام ارتباط با گولن بازداشت شده اند ، كه تقریباً 100000 نفر آنها تا زمان محاكمه در زندان به سر می برند.

حدود 150،000 کارمند دولت پس از کودتا اخراج یا معلق شدند و حدود 20،000 نفر از ارتش اخراج شدند. دادگاه ها بیش از 2500 حبس ابد صادر کرده اند.

چهار سال بعد ، عملیات پلیس با هدف قرار دادن مظنونان متهم به ارتباط با گولن به طور منظم ادامه دارد.

دولت گفته است كه با توجه به چالش هاي امنيتي كه تركيه با آن روبرو شده است ، براي از بين بردن شبكه حاميان گولن كه در دستگاه هاي دولتي مستقر شده اند ، اين سرکوب نياز داشت.