درمانگاه های اوکراین در حمله موشکی مرگبار روسیه مورد اصابت قرار گرفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: در حمله موشکی روسیه به یک درمانگاه در شهر دنیپرو در شرق اوکراین در روز جمعه حداقل یک نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند.

او این حمله را جنایت علیه بشریت محکوم کرد و وزارت دفاع اوکراین آن را یک جنایت جنگی جدی بر اساس کنوانسیون ژنو خواند که نحوه رفتار با سربازان و غیرنظامیان در جنگ را مشخص می کند.

تصاویر ویدئویی ساختمانی ویران شده را نشان می دهد که دود از آن بیرون می ریزد. قسمت اعظم طبقه بالای ساختمانی سه طبقه و همچنین خودروهایی که در نزدیکی پارک شده بودند، آسیب زیادی دیده بود.

“یکی دیگر [Russian] زلنسکی در توییتر نوشت: حمله موشکی، جنایت دیگری علیه بشریت است. ساختمان های یک کلینیک روانشناسی و یک کلینیک دامپزشکی در شهر دنیپرو ویران شدند. تا این لحظه یک نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند.

روسیه اتهامات مکرر مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی توسط سربازانش در اوکراین را رد کرده است.

مقامات اوکراین اوایل روز جمعه گفتند که پدافند هوایی 10 موشک و بیش از 20 پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را در حملات شبانه به پایتخت کیف، دنیپرو و ​​مناطق شرقی سرنگون کرده است.

همچنین یک موشک اس-300 روسیه به سدی در منطقه کارلیوکا در استان دونتسک شرقی اوکراین اصابت کرد و شهرک های اطراف را در معرض خطر سیل شدید قرار داد.

رویترز نتوانست این گزارش ها را تأیید کند.

روسیه که 15 ماه پیش تهاجم تمام عیار خود را به اوکراین آغاز کرد، فوراً در مورد حملات هوایی گزارش شده اظهار نظر نکرد، اما گفت که اوکراین با موشک و یک پهپاد به دو منطقه در جنوب روسیه حمله کرده است.

مدودف: درگیری می تواند «دهه ها» طول بکشد

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون معاون رئیس شورای امنیت کرملین است، گفت تا زمانی که زلنسکی اوکراین در قدرت باشد، مذاکرات برای پایان دادن به جنگ غیرممکن است.

به نقل از خبرگزاری های روسی، مدودف گفت: “این درگیری برای مدت بسیار طولانی ادامه خواهد داشت. احتمالاً برای چندین دهه. این یک واقعیت جدید است.”

او گفت که روسیه نمی تواند به هیچ آتش بسی با حاکمان فعلی کیف اعتماد کند زیرا درگیری به سادگی دوباره شروع می شود و بنابراین ماهیت دولت فعلی اوکراین باید از بین برود.

نمای نزدیک از یک سوراخ در یک پنجره، با شیشه های ترک خورده، نشان داده شده است.  در داخل ساختمان، یک افسر پلیس در آستانه در ایستاده است.
یک افسر پلیس در آینه ای بر روی دیوار یک خانه مسکونی منعکس شده است که در جریان حملات موشکی و پهپادی روسیه در روز جمعه در کیف پایتخت اوکراین بر اثر بخشی از موشک آسیب دیده است. (والنتین اوگیرنکو/رویترز)

مدودف گفت که مذاکره با “دلقک زلنسکی” غیرممکن است.

همیشه همه چیز به مذاکره ختم می شود و این امری اجتناب ناپذیر است، اما تا زمانی که این افراد در قدرت باشند، وضعیت روسیه از نظر مذاکرات تغییر نخواهد کرد.

صدها هزار نفر در این درگیری که ریشه های آن به سال 2014 پس از سرنگونی یک رئیس جمهور طرفدار روسیه در خیزش مردمی میدان اوکراین، الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه و تصرف بخش هایی از جدایی طلبان تحت حمایت روسیه بازمی گردد، کشته شده اند و بسیاری دیگر به شدت مجروح شده اند. شرق اوکراین

روسیه تسلیحات اتمی در بلاروس ذخیره می کند

مدودف همچنین هشدار داد که غرب به طور جدی خطر جنگ هسته‌ای بر سر اوکراین را دست کم می‌گیرد و هشدار داد که در صورت دستیابی اوکراین به سلاح هسته‌ای، روسیه یک حمله پیشگیرانه انجام خواهد داد.

روسیه که بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار دارد، بارها غرب را به راه انداختن جنگ نیابتی با روسیه بر سر اوکراین متهم کرده است که می تواند به درگیری بسیار بزرگ تری تبدیل شود.

مدودف گفت: “قوانین جنگ برگشت ناپذیری وجود دارد. اگر صحبت از سلاح های هسته ای باشد، باید یک حمله پیشگیرانه انجام شود.”

او ادامه داد: «آنگلوساکسون‌ها این را کاملاً درک نمی‌کنند و معتقدند که به اینجا نمی‌رسد». تحت شرایط خاصی انجام خواهد شد.

تیراندازی از یک سلاح روی زمین نشان داده می شود.
در این عکس جزوه که از ویدئو گرفته شده و توسط سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در روز پنجشنبه منتشر شد، یک سرباز ارتش روسیه یک سامانه موشکی ضد تانک را به سمت یک موقعیت اوکراینی در مکانی نامعلوم شلیک کرد. (سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه/آسوشیتدپرس)

غرب می‌گوید که می‌خواهد به اوکراین کمک کند تا در درگیری خود با روسیه پیروز شود و قدرت‌های غربی مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات مدرن را به کیف عرضه کرده‌اند. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داده است که رویارویی مستقیم بین ائتلاف ناتو مورد حمایت ایالات متحده و روسیه منجر به یک جنگ جهانی خواهد شد.

روسیه می گوید واشنگتن هرگز اجازه نمی دهد کشوری هم مرز با ایالات متحده را مسلح کند و کرملین می گوید که غرب اساساً در حال جنگ اعلام نشده با روسیه است.

روز پنج شنبه، روسیه برنامه خود را برای استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در همسایه و متحد نزدیک خود بلاروس پیش برد و قراردادی را درباره ذخیره سازی کلاهک ها امضا کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در مسکو، جایی که در مذاکرات با دیگر رهبران کشورهای شوروی سابق شرکت می کرد، به خبرنگاران گفت: «حرکت سلاح های هسته ای از قبل آغاز شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده طرح استقرار را محکوم کرد، اما گفت که واشنگتن هیچ قصدی برای تغییر موضع خود در مورد سلاح های هسته ای راهبردی ندارد و هیچ نشانه ای را دیده است که روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح هسته ای است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این آخرین نمونه از رفتار غیرمسئولانه است که ما از روسیه دیده‌ایم».

این اولین استقرار چنین بمب هایی توسط کرملین در خارج از روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 خواهد بود.