دستیار ناوالنی مظنون است که رهبر مخالفان روسیه در زندان مسموم شده است

یکی از سخنگویان روز چهارشنبه گفت که الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون زندانی روسیه به دلیل مسمومیت مشکوک جدید در وضعیت نامناسبی قرار دارد و پس از چند روز در سلول عادی به سلول مجازات بازگشته است.

آنا ودوتا، معاون بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی مستقر در واشنگتن، به آسوشیتدپرس گفت که ناوالنی 46 ساله جمعه گذشته زمانی که از سلول تنبیه خارج شد و در یک سلول معمولی قرار گرفت، بیمار شد. او در 15 روز گذشته حدود 18 پوند (هشت کیلوگرم) از دست داده بود. روز دوشنبه، ناوالنی در توییتر نوشت، او را برای یک دوره 15 روزه دیگر در سلول مجازات قرار دادند.

یکی از وکلای او به نام وادیم کوبزف پس از ملاقات با ناوالنی در زندان در توییتر نوشت: اوایل روز شنبه به دلیل دردهای حاد معده، آمبولانس تماس گرفت، اما ناوالنی هیچ تشخیصی دریافت نکرد.

ودوتا گفت: «ما معتقدیم که به آرامی به او در قرص‌هایی که بدون شناسایی به او داده می‌شود، دوزهای کم سم تزریق می‌شود».

مستند ویدئویی درباره ناوالنی به کارگردانی دانیل روهر کانادایی ماه گذشته برنده جایزه اسکار شد. این مستند زندگی ناوالنی در مبارزه با فساد اداری، مسمومیت تقریباً کشنده او با یک عامل اعصاب در سال 2020 که کرملین را مسئول آن می داند، بهبودی پنج ماهه او در آلمان و بازگشت او در سال 2021 به مسکو را به تصویر می کشد، جایی که او در آنجا بازداشت شد.

او بعداً به دو و نیم حبس محکوم شد و سال گذشته به اتهامات دیگری مجرم شناخته شد و به 9 سال دیگر محکوم شد.

ناوالنی با فشارهای بی امان از سوی مقامات روسی مواجه بوده و در سلولی کوچک تنبیهی در انزوا بوده و از آن خارج شده است. او اجازه دارد نامه بنویسد یا گاهی اوقات وکلایش را ملاقات کند.