رئیس جمهور سابق فرانسه سارکوزی به جرم فساد در دادگاه محاکمه می شود

رئیس جمهور پیشین فرانسه ، نیکلاس سارکوزی روز دوشنبه به اتهام فساد و نفوذ در دستفروشی در یک رسوایی شنود تلفنی محاکمه شد ، این اولین بار برای سیاستمدار 65 ساله است که از زمان ترک دفتر خود در سال 2012 با تحقیقات قضایی دیگری روبرو شده است.

سارکوزی متهم شده است که تلاش کرده است به طور غیرقانونی اطلاعاتی را از دادستان درباره تحقیقات در مورد او در سال 2014 بدست آورد.

وی به همراه وکیل خود تیری هرتزوگ ، 65 ساله و دادستان ، گیلبرت آزیبرت ، 73 ساله در دادگاه پاریس به محاکمه می پردازند. آنها برای 10 سال زندان و حداکثر 1 میلیون یورو جریمه نقدی (1.5 میلیون دلار کانادا) روبرو هستند. آنها هر عمل خلافی را انکار می کنند.

قرار است جلسه دادرسی تا 10 دسامبر برگزار شود.

سارکوزی و هرتسوگ مظنون هستند که در ازای فاش کردن اطلاعات در مورد تحقیق در مورد مشکوک به تأمین مالی غیرقانونی کارزار ریاست جمهوری سال 2007 توسط ثروتمندترین زن فرانسه ، لیلیان بتنکور ، وارث لورآل ، به Azibert قول کار در موناکو را داده اند.

امنیت بالا

سارکوزی با حضور ده ها روزنامه نگار در محاصره دادگاه ها و محافظانش به دادگاه رسید. دادگاه پاریس تحت امنیت بالایی قرار گرفته است زیرا جلسات دادرسی در این پرونده ، که تا 10 دسامبر تعیین شده است ، همزمان با یک دادگاه مهم دیگر – حمله به حملات 2015 به دفاتر شارلی ابدو و یک سوپرمارکت کوشر برگزار می شود.

دادگاه سارکوئی بعد از ظهر روز دوشنبه در غیاب ازیبرت آغاز شد. وكیل وی به پخش كننده اخبار تلویزیون BFM گفت كه وی قصد دارد به تعویق افتادن دادگاه درخواست كند ، با این استدلال كه سلامتی موكل وی سفر و حضور در دادگاه در میان بیماری همه گیر ویروس كرونا را برای وی خطرناك می كند.

در سال 2014 ، سارکوزی و هرتسوگ از تلفن های همراه مخفی – که به نام مستعار “Paul Bismuth” ثبت شده بودند ، استفاده کردند تا بتوانند گفتگوهای خصوصی داشته باشند ، زیرا آنها می ترسیدند که از مکالمات آنها شنود شود.

سارکوزی و هرتسوگ توضیح دادند که آنها تلفن ها را خریداری کرده اند تا هدف قرار گرفتن توسط تلفن غیرقانونی قرار گیرند با این وجود قضات تحقیق گمان می كنند كه آنها واقعاً می خواستند از بازپرسی از آنها جلوگیری كنند.

‘قضات در حال گوش دادن’

قضات دریافته اند كه بحث و گفتگوهای بین ساركوزی و وكیل وی حاكی از آن است كه آنها از دانش بازرسان قضایی در آن زمان بر روی تلفنهای رسمی خود صحبت می كردند – آنها از “قضات در حال گوش دادن” نام بردند.

سارکوزی استدلال کرد که او هرگز برای کمک به آزیبرت که این شغل را پیدا نکرد و در سال 2014 بازنشسته شد ، مداخله نکرد.

قضات تحقیق معتقدند که به محض ارائه معامله ، حتی در صورت عدم تحقق وعده ها ، جرم کیفری محسوب می شود.

مراحل قانونی علیه سارکوزی در پرونده Bettencourt متوقف شده است.

سارکوزی با اشاره به آزار و اذیت قضایی ، قضات را به نقض امتیاز وکیل و موکل از طریق شنود متهم کرد.

وی در اوایل این ماه به پخش کننده خبر BFM گفت: “من نمی خواهم چیزهایی که من انجام ندادم بر علیه من نگهداری شود. فرانسوی ها باید بدانند که من یک فرد پوسیده نیستم.”

وی گفت كه با روحیه ای “رزمی” با دادگاه روبرو است.