رئیس سازمان ملل خواستار تشدید تنش ها در منطقه Tigray در اتیوپی است

ابی احمد نخست وزیر روز جمعه پس از آنکه رئیس سازمان ملل متحد گفت از جنگ در منطقه تیگرای این کشور به شدت نگران است ، گفت: “عملیات نظامی فدرال اتیوپی در شمال” دارای اهداف مشخص ، محدود و قابل دستیابی است. “

دولت ابی پس از دو روز درگیری بین نیروهای دولتی و یک جناح قدرتمند قومی که ده ها سال ائتلاف حاکم کشور را رهبری می کرد ، نیروهای خود را از سراسر کشور بسیج کرده و آنها را به تیگرای می فرستد.

ابی در توییتر خود نوشت: مبارزات نظامی در شمال “اهداف مشخص ، محدود و قابل دستیابی دارد”.

این عملیات ها “برای بازگرداندن حاکمیت قانون و نظم قانون اساسی و حفاظت از حقوق اتیوپیایی ها برای داشتن یک زندگی مسالمت آمیز در هر کجای کشور بود”.

مقدمات جنگ اتیوپی امیدهای بین المللی را برای جلوگیری از درگیری بین دولت ابی و جبهه قدرتمند آزادی مردم Tigray (TPLF) ناکام گذاشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش گفت که او از جنگ به شدت نگران است.

گوترش در پیامی در توئیتر که روز جمعه مشاهده شد ، گفت: “ثبات اتیوپی برای کل منطقه شاخ آفریقا مهم است. من خواستار کاهش سریع فشارها و حل صلح آمیز اختلافات هستم.”

یک شب شلیک کردن

یک کارگر بشردوستانه در منطقه به رویترز گفت که صداهای پراکنده گلوله بارانی از شهر عبدورفی ، در نزدیکی مرز Tigray-Amhara ، در ساعت 3 صبح به وقت محلی شنیده می شود.

TPLF برای دهه ها قدرت سیاسی غالب در ائتلاف حاکم چند قومی کشور بود ، تا اینکه دو سال پیش ابی ، عضو گروه قومی اورومو ، روی کار آمد.

(CBC)

ابی ، که تلاش کرده است یکی از محدودترین سیستم های اقتصادی و سیاسی در آفریقا را باز کند ، ائتلاف حاکم را به یک حزب واحد سازمان داد ، که TPLF از پیوستن آن خودداری کرد.

کشورهای منطقه از این می ترسند که این بحران به جنگ همه جانبه تحت رهبری ابی تبدیل شود ، وی که به دلیل پایان دادن به درگیری دهه ها با اریتره همسایه ، جایزه صلح نوبل 2019 را از آن خود کرد ، اما نتوانسته است از بروز ناآرامی های قومی جلوگیری کند.

دولت Tigray ، که توسط رئیس جمهور Debretsion Gebremichael هدایت می شود ، روز پنجشنبه گفت که برای مقابله با حمله از هر جهت ، از تجهیزات کافی برخوردار است.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند ، دو هواپیمای جنگنده اتیوپی در حال پرواز بر فراز مكل ، پایتخت Tigray ، بعدازظهر پنجشنبه ، در آنچه به عنوان نمایش قدرت توسط نیروهای دفاع ملی اتیوپی توصیف شد.

مقامات هواپیمایی کشوری در بیانیه ای اعلام کردند که اتیوپی روز پنجشنبه فضای هوایی بالای Tigray را به روی همه پروازها بست و تمام مسیرهای پرواز بین المللی و داخلی را که از حریم هوایی شمال آن عبور می کنند ، بست.

خبرگزاری سودان گزارش داد ، در سودان ، سرپرست فرماندار استان کسلا گفت که مرز آن با شمال اتیوپی به دلیل تنش ها “تا اطلاع ثانوی” بسته شده است.