راهنمای کوهستانی نپالی با بیست و هفتمین صعود به اورست رکورد زد

یک مقام دولتی و شرکت کوهنوردی او اعلام کردند که یک راهنمای کوهستانی نپالی روز چهارشنبه برای بیست و هفتمین بار از قله اورست صعود کرد و رکورد خود را شکست.

کامی ریتا شرپا، 53 ساله، صبح زود در امتداد مسیر خط الراس سنتی جنوب شرقی، کوه 8849 متری را طی کرد و یک کوهنورد خارجی را راهنمایی کرد.

بیگیان کویرالا، مسئول دپارتمان گردشگری، با اشاره به نام این کوه با نام نپالی گفت: “بله، کامی ریتا برای بیست و هفتمین بار از ساگارماتا صعود کرد.”

Thaneswar Guragai، مدیر کل Seven Summit Treks، که کامی ریتا برای آن کار می کند، گفت که او در ساعت 8:30 صبح به وقت محلی به همراه کوهنورد خارجی به قله رسید.

گوراگای گفت: “ما در حال تلاش برای به دست آوردن جزئیات هستیم. در حال حاضر، 100 درصد تایید شده است که کامی ریتا برای بیست و هفتمین بار در حال افزایش است.”

کامی ریتا تنها سه روز پس از آن که یکی از هموطنان شرپا با رکورد قبلی خود برابر شد، به قله رسید.

اولین بار در سال 1994 به اورست صعود کرد

به طور جداگانه، ایشواری پائودل از شرکت راهنماهای هیمالیا گفت، کوهنورد بریتانیایی کنتون کول، 49 ساله، روز چهارشنبه هفدهمین صعود خود را از کوه انجام داد که بیشترین صعود در میان کوهنوردان خارجی بود.

پائودل گفت: «کول اکنون پس از راهنمایی مشتری خصوصی خود در حال پایین آمدن است.

مردی عینک آفتابی روی سر دارد و یک کوله پشتی قرمز به همراه دارد.
کوهنورد بریتانیایی کنتون کول که در می 2022 در اینجا دیده شد، روز چهارشنبه هفدهمین صعود خود را به قله اورست انجام داد که بیشترین صعود توسط یک کوهنورد غیرنپالی بود. (نیرانجان شرستا/آسوشیتدپرس)

کامی ریتا که خود را با نام کوچک خود می نامد، برای اولین بار در سال 1994 به اورست صعود کرد و از آن زمان تقریبا هر سال به آن صعود کرده است، به جز در سال های 2014، 2015 و 2020 که صعود به دلایل مختلف متوقف شد.

گرت مدیسون از شرکت کوهنوردی مدیسون مستقر در ایالات متحده، که 12 بار به اورست صعود کرده است، پنج بار با کامی ریتا، او را یک “کوهنورد بسیار قوی” توصیف کرد.

مدیسون در تماس تلفنی با رویترز از کمپ اصلی اورست، جایی که برای سیزدهمین صعود آماده می شود، گفت: “بسیار الهام بخش است که ببینم یک کوهنورد محلی همچنان به محدودیت های کوه اورست ادامه می دهد.”

شرکت کامی ریتا در بیانیه ای اعلام کرد که او زندگی خود را وقف کوهنوردی کرده و مترادف با مرتفع ترین قله جهان شده است.

شرپاها به دلیل مهارت های کوهنوردی خود شناخته شده اند و بسیاری از آنها با راهنمایی مشتریان خارجی به اورست و سایر کوه ها امرار معاش می کنند.

ماه می زمان ایده آلی برای تلاش برای رسیدن به قله اورست است، با هوای صاف قبل از رسیدن باران های موسمی از جنوب، ابر و برف را به قله ها و باران را به مناطق پست می آورد.

رکورد تعداد مجوزها

امسال، نپال 478 مجوز را صادر کرده است که بیشترین مجوز را برای مردم برای صعود به اورست در مقایسه با رکورد قبلی 408 در سال 2021 صادر کرده است.

ملت هیمالیا که به شدت به کوهنوردی، کوهنوردی و گردشگری برای ارز خارجی متکی است، به دلیل اجازه دادن به کوهنوردان بیش از حد، که بسیاری از آنها بی تجربه هستند، برای تلاش برای قله اورست مورد انتقاد قرار گرفته است.

ازدحام بیش از حد خطرناک می تواند ایجاد شود، به خصوص در گلوگاهی به نام استپ هیلاری، درست زیر قله. در سال 2019، 9 کوهنورد خسته در اورست پس از تشکیل صف هایی از بالا و پایین رفتن کوهنوردان جان خود را از دست دادند.

اورست بیش از 11000 بار از دو طرف نپالی و تبتی صعود شده است، از زمانی که برای اولین بار در سال 1953 صعود کرد و بسیاری از مردم چندین بار بالا رفتند.

مقامات کوهنوردی گفتند که بیش از 320 نفر در کوه جان خود را از دست داده اند.