روسیه در بزرگترین حملات هوایی اوکراین در نزدیک به 2 ماه گذشته حداقل 23 نفر را کشته است

روسیه در حالی که مردم شبانه در خواب بودند به شهرهای اوکراین موشک پرتاب کرد که در اولین حمله هوایی در مقیاس بزرگ خود در نزدیک به دو ماه گذشته حداقل 23 نفر را کشتند.

هشدارهای هوایی جدید عصر جمعه در بیشتر مناطق شرقی و جنوبی اوکراین و برخی مناطق مرکزی به صدا درآمد و مقامات از ساکنان خواستند که هشدارها را نادیده نگیرند.

موج حملات موشکی روسیه در شبانه روز اولین موج از اوایل ماه مارس بود. روسیه در بیشتر زمستان تقریباً هر هفته چنین حملاتی را انجام داده بود، اما با فرا رسیدن بهار این حملات کاهش یافت و کشورهای غربی گفتند مسکو موشک‌های خود را تمام می‌کند.

در مرکز شهر عمان، در حدود 215 کیلومتری جنوب کیف، آتش نشانان با آتش سوزی در یک آپارتمان مسکونی که در طبقه بالایی دچار اصابت شده بود، مقابله کردند. مقامات گفتند که دست کم 21 غیرنظامی از جمله چند کودک در آنجا کشته شدند.

نیروهای امدادی از میان توده عظیمی از آوارهای در حال دود عبور کردند و جسدی را روی برانکارد حمل کردند. مردی که نقاب بر چهره داشت در حالی که نگاه می کرد هق هق می کرد و زنی برای دلداری او آمد.

یکی از ساکنان ساختمان آپارتمانی که نام خود را فقط همانطور که اولگا می گوید در حالی که نیروهای امداد در میان آوارها حفر می کردند، گفت: “ابتدا پنجره ها منفجر شدند، سپس انفجار رخ داد.” “همه چیز پرواز کرد.”

نیروهای امدادی با کلاه ایمنی در پایه یک برج مسکونی ایستاده اند که تا حدی ویران شده است.  از آوار دود بلند می شود.
امدادگران در محل یک ساختمان مسکونی در شهر اومان اوکراین کار می کنند. این ساختمان روز جمعه براثر یک موشک روسی به شدت آسیب دید. (سرویس اورژانس دولتی اوکراین/رویترز)

به گفته پرسنل اورژانس حاضر در محل، یکی از افراد کشته شده در حمله عمان، یک جوان 75 ساله بود که در آپارتمان خود در یک ساختمان همسایه بود و بر اثر موج شوک انفجار دچار خونریزی داخلی شد.

مشخص نیست روسیه در حملات روز جمعه چه هدفی را هدف قرار داده است، اگرچه این کشور مرتباً زیرساخت های غیرنظامی، به ویژه تأسیسات انرژی را در طول زمستان هدف قرار داده است.

موج حملات موشکی روسیه در شبانه روز اولین موج از اوایل ماه مارس بود. روسیه در بیشتر زمستان تقریباً هر هفته چنین حملاتی را انجام داده بود، اما با فرا رسیدن بهار این حملات کاهش یافت و کشورهای غربی معتقد بودند مسکو موشک‌های خود را تمام می‌کند.

زن و کودک در دنیپرو کشته شدند

یک ساختمان آسیب دیده در پیش زمینه نشان داده می شود که آتش و دود آسمان را در پس زمینه پر می کند
در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین در روز جمعه، در دنیپرو، یک آتش‌نشان در محل ذخیره‌سازی مورد حمله موشکی روسیه کار می‌کند. (Serhii Lysak/فرماندار Dnipropetrovsk/رویترز)

مسکو گفت که اهداف حملات شبانه‌اش، مکان‌هایی بود که نیروهای ذخیره اوکراینی با موفقیت به آن‌ها حمله کردند و مانع از رسیدن آن‌ها به جبهه شدند. هیچ مدرکی برای حمایت از این موضوع ارائه نکرد.

روسیه مدعی است که عمداً غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد، اما حملات هوایی و گلوله باران آن باعث کشته شدن هزاران نفر و ویران شدن شهرها و شهرک ها در سراسر اوکراین شده است. کیف می‌گوید که حملات به شهرهای دور از خط مقدم، به جز ارعاب و آسیب رساندن به غیرنظامیان، هدف نظامی ندارد و آنها را به جنایت جنگی تبدیل می‌کند.

سرهی لیساک فرماندار منطقه گفت که یک زن 31 ساله و دختر دو ساله اش نیز در شهر دنیپرو در شرق این کشور در حمله دیگری کشته شدند. چهار نفر نیز زخمی شدند و یک خانه شخصی و یک کسب و کار آسیب دید.

ارتش اوکراین اعلام کرد که 21 موشک از 23 موشک کروز شلیک شده توسط روسیه را سرنگون کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور روسیه در پستی تلگرامی در کنار تصاویری از لاشه هواپیما نوشت: «این ترور روسیه باید با واکنش عادلانه اوکراین و جهان مواجه شود. “و خواهد شد.”

کیف پایتخت نیز با انفجارهایی لرزید و مقامات گزارش دادند که واحدهای پدافند هوایی 11 موشک و دو پهپاد را منهدم کردند.

چندین زن، برخی با چهره های غمگین، پشت نوار پلیس نشان داده شده اند.
ساکنان محلی در نزدیکی محل یک ساختمان مسکونی به شدت آسیب دیده توسط موشک روسی در روز جمعه در اومان، در منطقه چرکاسی اوکراین، واکنش نشان دادند. (کارلوس باریا/رویترز)

مقامات گفتند که دو نفر در شهر اوکراینکا در جنوب کیف زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، انفجارهایی بعد از نیمه شب در شهرهای مرکزی کرمنچوک و پولتاوا و میکولایف در جنوب نیز گزارش شده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هدف از این حملات جلوگیری از آوردن نیروهای ذخیره اوکراین به خط مقدم بوده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری گفت: «نیروی هوایی روسیه یک شبه یک حمله موشکی جمعی با استفاده از تسلیحات دوربرد با دقت بالا انجام داد و مکان‌های استقرار موقت واحدهای ذخیره ارتش اوکراین را هدف قرار داد.»

کوناشنکوف گفت: “هدف حمله به دست آمد. تمام تاسیسات تعیین شده مورد اصابت قرار گرفت. پیشروی نیروهای ذخیره دشمن به مناطق جنگی خنثی شد.”

به زودی انتظار می رود ضدحمله اوکراین انجام شود

اوکراین روز جمعه اعلام کرد که تقریباً آماده است تا یک حمله زمینی بزرگ را برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی انجام دهد.

جنگ پس از یک حمله زمستانی چند ماهه روسیه که علیرغم خونین‌ترین درگیری‌ها تاکنون نتوانسته است، به نقطه حساسی برسد. کیف در حال تدارک یک ضد حمله با استفاده از صدها تانک و خودروی زرهی فرستاده شده توسط غرب است، به این امید که روسیه را از تقریباً یک پنجم کشوری که اشغال کرده و ادعا می کند ضمیمه کرده است، بیرون راند.

اولسکی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در نشست خبری آنلاین گفت: به محض اینکه اراده خدا، آب و هوا و تصمیم فرماندهان وجود داشته باشد، آن را انجام خواهیم داد.

او گفت که اوکراین “به درصد بالایی” برای راه اندازی کمپین خود آماده است. سلاح های مدرن جدید آن به عنوان یک “مشت آهنین” عمل می کنند.

ناتو اعلام کرد که متحدان و کشورهای شریک آن بیش از 98 درصد از وسایل نقلیه جنگی وعده داده شده به اوکراین را در طول تهاجم و جنگ روسیه تحویل داده‌اند و توانایی‌های کی‌یف را در حالی که این کشور در فکر انجام یک ضد حمله است، تقویت کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، متحدان اوکراین همراه با بیش از 1550 خودروی زرهی، 230 تانک و سایر تجهیزات، “مقدار زیادی مهمات” ارسال کرده و بیش از 9 تیپ جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده اند.

تخمین زده می شود که بیش از 30000 سرباز تیپ های جدید را تشکیل دهند. برخی از کشورهای شریک ناتو مانند سوئد و استرالیا نیز خودروهای زرهی تهیه کرده اند.

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این اوکراین را در موقعیت قوی برای ادامه بازپس گیری اراضی اشغالی قرار می دهد.