علل ژنیکوماستی در مردان، چیست و چه درمانی دارد؟

از جمله مواد طبیعی که دارای مهار کننده های آروماتاز هستند می توان به ریشه گزنه وحشی و عصاره دانه انگور اشاره نمود. غذاهای مختلفی در این گروه از مواد غذایی قرار می گیرند که برخی از آن ها عبارت اند از: سبزیجاتی مانند کلم پیچ و کلم بروکلی که سطح استروژن را کاهش می دهند، قارچ شیتاکه و پورتوبلو که کاهش دهنده آروماتاز است، انگور قرمز که مسدود کننده استروژن رسوراترول و پروآنتوسیانیدین به شمار می آید. تحقیقات تا کنون نتیجه ای مبنی بر موثر بودن SERMS برای ژنیکوماستی به اندازه مهارکننده های آروماتاز نداشته اند. گزارش جدید بر 1073مرد از چنین بیمارانی تمرکز میکند که ارزیابی بهمدت ۱تا۵سال پساز جراحی برای آنها صورت گرفتهاست. همچنین، بالا رفتن سطح استروژن از مقدار استاندارد آن باعث کاهش رشد بیضه ها و آلت تناسلی، ایجاد پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان ها، ایجاد احساس گر گرفتگی در فرد و به هم زدن تمرکز وی خواهد شد. سرطان های بیضه همچنین ممکن است هورمون هایی را ایجاد کنند که باعث ایجاد ژنیکوماستی می شوند. همچنین در مواردی برای اصلاح شرایط ژنیکوماستی نیاز به برداشتن پوست ناحیه سینه است که در چنین شرایطی نیز از جراحی اکسیزیون استفاده می شود. همچنین برای آنها توضیح میدهند که باید بهمدت چند روز بستری باشند.

برای راحتی بیشتر بیمار، معمولاً به بیمار توصیه میشود نسخه داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج را چند روز قبل از عمل جراحی تهیه کند. این احتمال بسیار نادر است اما ممکن است بعد از عمل جراحی در نوک سینه و آرئولا جریان خون نداشته باشید که باعث از بین رفتن بافت در آن نقطه میشود. درست است که هزینه جراحی ژنیکوماستی زیاد است اما راهی تضمینی و بسیار سریع است. یکی دیگر از مواردی که شانس ابتلا به این مشکلات را بیشتر می کند، اضافه وزن زیاد و بیش از حد است و به همین دلیل لازم است قبل از عمل تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، وزن فرد تا حد ممکن کاهش یابد. کنترل و تنظیم صحیح میزان چربی در رژیم غذایی و اجتناب از مصرف زیاد آن میتواند کمک شایانی به شما بکند و سایز سینه ها را کاهش دهد. عوامل مختلفی می توانند به تولید بیش از اندازه استروژن در بدن مردان کمک نماید که باید در صورت نیاز درمان هایی صورت گیرد. درمان هایی که برای کنترل سطح هورمون استروژن مردان مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل های مختلف تعریف می شوند.

مصرف دانه هایی نظیر کنجد، کتان، جو دو سر، برنج و ذرت نیز می تواند حجم بالایی از یک نوع ریز مغذی تحت عنوان پلی فنول به بدن وارد کرده و در کنترل سطح استروژن سهیم باشد. ژنیکوماستی ممکن است در یک یا هر دو پستان وجود داشته باشد. وجود مقادیر غیرطبیعی استروژن در بدن پسران می تواند نتایجی مانند کوتاهی قد در پی داشته باشد. چنین اختلالی در نهایت باعث کوتاه ماندن قد در پسران گردد. با این حال، آن ها می توانند کاربردهای بالینی برای سرطان پستان یا کوتاهی قد در پسران در بر داشته باشند. آب پستان و سرطان پستان نیز در تشخیص افتراقی جای دارند که در معاینه بالینی و به کمک آزمایش خون، ماموگرافی، سونوگرافی و در صورت لزوم سیتی اسکن یا امآرآی و سرانجام نمونهبرداری، قابل تشخیصاند. در این صورت، تجویز یک آزمایش خون می تواند به بررسی این موضوع کمک نماید. از نظر تئوری مصرف داروهایی تحت عنوان مهارکننده های آروماتاز کمک می کنند تا از تبدیل هورمون های آندروژن به استروژن جلوگیری به عمل آید. را در نظر بگیرد در غیر این صورت جراحی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و فرد قطعا بعد از جراحی دچار مشکلاتی خواهد شد.

روند بیهوشی در عمل پیکرتراشی برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است برخی افراد به داروهای مورد استفاده حساسیت داشته باشند و در حین و یا بعد از پیکرتراشی، عوارض خاصی را بروز دهند. افراد مبتلا به سرطان و افرادی که دارای سابقه حساسیت دارویی نیز هستند برای این نوع روش درمانی مناسب نیستند. این نیز یک روش جراحی سرپایی می باشد و بین 1-3 ساعت طول می کشد. بدن یک مرد قادر است در کنار مقادیری از تستوسترون، مقادیر قابل توجهی استروژن تولید کند. بعضی از آنتی بیوتیک های خاص، فنوتیازین که نوعی داروی اعصاب به شمار می رود و گیاهان و مواد طبیعی مانند جینسینگ یا گینگکو از جمله موادی هستند که می توانند سطح استروژن در بدن مردان را به مقادیری بالاتر از حد استاندارد برسانند. در نهایت، الکل و بعضی از مواد مخدر (به عنوان مثال، ماری جوانا و هروئین) علل شناخته شده ژنیکوماستی هستند. یکی از علل اصلی بزرگ شدن سینهها در مردان، کاهش سطح تستوسترون است. علل مختلفی می توانند باعث ایجاد ژنيکوماستي باشند، ولی به طور کلی نمی توان علت معینی را برای آن مشخص کرد. به عنوان مثال ، یک تغییر هورمونی در بلوغ باعث ایجاد ژنیکوماستی در برخی از مردان می شود.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد چسب ژنیکوماستی لطفا از سایت ما دیدن کنید.