قاضی به دلیل صحنه برهنه در فیلم رومئو و ژولیت محصول 1968 شکایت کرد

یک قاضی شهرستان لس آنجلس روز پنجشنبه گفت که شکایتی را که ستاره های سال 1968 مطرح شده بود رد می کند. رومئو و ژولیت در صحنه برهنه فیلم ثبت کردند و دریافتند که تصویر آنها نمی تواند پورنوگرافی کودکان تلقی شود و آنها خیلی دیر ادعای خود را مطرح کردند.

قاضی دادگاه عالی، آلیسون مکنزی به درخواست متهم پارامونت پیکچرز مبنی بر رد دعوای اولیویا هاسی، بازیگر نقش جولیت در 15 سالگی و اکنون 72 ساله، و لئونارد وایتینگ، بازیگر نقش رومئو در 16 سالگی و همچنین 72 سالگی، رای داد.

مکنزی تشخیص داد که صحنه توسط متمم اول محافظت می‌شود و دریافت که بازیگران «هیچ مجوزی برای نمایش فیلم در اینجا ارائه نکرده‌اند، می‌توان آن را به‌اندازه کافی از نظر جنسی وسوسه‌انگیز به‌عنوان یک موضوع قانونی در نظر گرفت که به‌طور قطعی غیرقانونی تلقی شود».

در تصمیم کتبی خود، او همچنین دریافت که این شکایت در محدوده قانون کالیفرنیا قرار نمی گیرد که به طور موقت محدودیت های سوء استفاده جنسی از کودکان را به حالت تعلیق در می آورد، و انتشار مجدد فیلم در فوریه تغییری در آن ایجاد نکرد.

وکیل بازیگران این تصمیم را محکوم کرد و گفت که قصد دارند نسخه دیگری از شکایت را در دادگاه فدرال ارائه کنند.

سولومون گرسن، وکیل دادگستری در بیانیه‌ای گفت: «ما قویاً معتقدیم که با استثمار و جنسی‌سازی افراد زیر سن قانونی در صنعت سینما باید مقابله کرد و از نظر قانونی برای محافظت از افراد آسیب‌پذیر از آسیب و تضمین اجرای قوانین موجود، مقابله کرد.»

به گفته بازیگران، صحنه ای که بدون اطلاع آنها فیلمبرداری شده است

این فیلم و آهنگ تم آن در آن زمان موفقیت‌های بزرگی بودند، و برای نسل‌های دانش‌آموز دبیرستانی که تراژدی شکسپیر را مطالعه می‌کردند، پخش شد، حتی زمانی که یک صحنه برهنه به طور خلاصه باسن برهنه وایتینگ و سینه‌های برهنه هاسی را نشان می‌دهد.

فرانکو زفیرلی کارگردان، که در سال 2019 در سن 96 سالگی درگذشت، در ابتدا به دو نفر گفت که در صحنه اتاق خواب که اواخر فیلم می آید و در روزهای پایانی فیلمبرداری فیلمبرداری شده است، لباس زیرهای گوشتی بپوشند.

یک مرد و یک زن در عکسی چند ساله نشان داده شده اند که بر بالای قبری با گل ها خم شده اند.
Hussey and Whiting در حوالی زمان تولید فیلم، در ورونا، ایتالیا، در 22 اکتبر 1968 نمایش داده می شود. (آسوشیتدپرس)

اما در صبح روز عکسبرداری، زفیرلی به وایتینگ و هاسی گفت که آنها فقط آرایش بدن خواهند داشت، در حالی که همچنان به آنها اطمینان می داد که دوربین به گونه ای قرار می گیرد که برهنگی را نشان ندهد.

در این دعوی ادعا شده است که علیرغم این تضمین‌ها، بدون اطلاع آن‌ها به‌صورت برهنه فیلم‌برداری شده‌اند، که برخلاف قوانین کالیفرنیا و فدرال علیه بدحجابی و بهره‌کشی از کودکان است.

زفیرلی به آنها گفت که باید برهنه عمل کنند «وگرنه عکس شکست می‌خورد» و حرفه‌شان آسیب خواهد دید.

شاکیان از قوانین ایالتی انتخاب شده اند: قاضی

بازیگران گفتند که برعکس این اتفاق افتاده است، موفقیت فیلم هیچ‌کدام از این حرفه‌ای را نشان نمی‌دهد، و کلاهبرداری، سوء استفاده جنسی و آزار و اذیت جنسی که آنها متحمل شده‌اند باعث آسیب‌های عاطفی و رنج روحی آنها برای دهه‌ها شده است. آنها بیش از 500 میلیون دلار غرامت طلب کرده بودند.

با این حال، قاضی متوجه شد که شاکیان از قانون “گیلاس چیده شده اند” و در ارائه مجوز قانونی برای اینکه چرا باید برای “آثار ظاهراً دارای شایستگی هنری، مانند فیلم برنده جایزه مورد بحث در اینجا” اعمال شود، کوتاهی کردند.

او از سابقه دادگاه استیناف نقل کرد که می گوید پورنوگرافی کودکان “به ویژه نفرت انگیز” است، اما “همه تصاویر کودکان برهنه پورنوگرافیک نیستند.”

این حکم متکی بر قانون کالیفرنیا است که به منظور محافظت از آزادی بیان متهمان در برابر خدشه دار شدن پرونده های قضایی است و اغلب اولین خط دفاعی در هنگام ثبت شکایت است.

وکیل پارامونت از اظهار نظر درباره این حکم خودداری کرد.

آسوشیتدپرس معمولاً از افرادی که می‌گویند مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند نام نمی‌برد، مگر اینکه علناً مطرح کنند، کاری که هاسی و وایتینگ انجام دادند.