مردی پس از برخورد یک خودرو با درب ورودی خیابان داونینگ 10 در لندن دستگیر شد

یک خودرو روز پنجشنبه با دروازه‌های داونینگ استریت در مرکز لندن، جایی که خانه و دفاتر نخست‌وزیر بریتانیا در آن قرار دارد، برخورد کرد و واکنش سریع امنیتی را در یکی از مستحکم‌ترین مکان‌های شهر به دنبال داشت.

نیروی پلیس متروپولیتن گفت یک مرد بعد از ظهر پنجشنبه در محل حادثه به ظن آسیب جنایی و رانندگی خطرناک دستگیر شد. هیچ گزارشی از زخمی ها وجود نداشت.

نخست وزیر ریشی سوناک در آن زمان در دفتر خود بود.

پلیس کمتر از دو ساعت پس از وقوع این برخورد، حلقه‌ای را که در منطقه دولتی لندن اعمال شده بود، برداشت. تاکنون افسران مبارزه با تروریسم برای بررسی سقوط هواپیما فراخوانده نشده اند.

تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی یک خودروی هاچ‌بک نقره‌ای را نشان می‌دهد که با سرعت کم در وایت هال، شاهراه اصلی در ناحیه دولتی لندن، مستقیم به سمت دروازه‌ها حرکت می‌کند.

یک افسر پلیس نزدیک یک ماشین سفید ایستاده است.
در پی این تصادف یک مرد با دستبند دیده شد. (جاستین تالیس/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

مردی با دستبند به آنجا رفت

فیلمی که بلافاصله پس از آن گرفته شده است، ماشینی را نشان می دهد که صندوق عقب آن در برابر دروازه های فلزی بلند باز شده است. چند مامور پلیس خودرو را بازرسی کردند و اقلامی را از صندوق عقب و داخل خودرو خارج کردند و در کیسه های شواهد قرار دادند.

هنوز مشخص نیست که آیا سقوط هواپیما عمدی بوده است یا خیر. پلیس گفت که در حال تلاش برای مشخص کردن شرایط است.

شاهد سیمون پری، 44 ساله، گفت: “من صدای انفجاری را شنیدم و به بالا نگاه کردم و دیدم که تعداد زیادی پلیس با تفنگ های تیزر بر سر مرد فریاد می زدند.”

بی‌بی‌سی عکسی از افسران نشان داد که مردی را با دست‌های بسته در پشت او دور می‌کنند.

پس از سقوط، ماموران منطقه وسیعی را محاصره کردند، اما در عرض نیم ساعت شروع به برداشتن موانع کردند و به مردم اجازه بازگشت به وایت هال را دادند، جایی که معمولاً مملو از کارمندان دولت و گردشگرانی است که مشتاق تماشای ساختمان‌های پارلمان و سایر ساختمان‌های تاریخی هستند.

عکس واید ماشین را در رابطه با ساختمان‌ها و دروازه‌های داونینگ استریت با یک حلقه پلیس در پیش‌زمینه نشان می‌دهد.
پلیس حدود دو ساعت پس از حادثه محاصره را از منطقه خارج کرد. (هنری نیکولز/رویترز)

خیابان داونینگ یک خیابان باریک با ردیفی از خانه های گرجستانی است که شامل اقامتگاه رسمی نخست وزیر در شماره 10 می شود.

دسترسی عمومی به خیابان معمولاً محدود است و دروازه ها همیشه توسط افسران پلیس مسلح محافظت می شوند. بولاردهای بتنی و موانع فلزی ازدحام نیز به جلوگیری از تهدیدها کمک می کند.

این دروازه ها در سال 1989 در پاسخ به تهدیدهای شبه نظامیان ارتش جمهوری خواه ایرلند ساخته شد. در سال 1991، ارتش جمهوری اسلامی ایران سه خمپاره به خیابان شلیک کرد که یکی از آنها در حیاط خلوت شماره 10 در حالی که نخست وزیر جان میجر در حال رهبری جلسه کابینه بود منفجر شد. سه افسر پلیس و یک کارمند دولتی جراحات جزئی دیده اند.

این منطقه در سال 2017 هدف قرار گرفت، زمانی که یک افراط گرا با الهام از گروه دولت اسلامی چهار نفر را با یک وسیله نقلیه بر روی پل وست مینستر کشت و سپس یک افسر پلیس را با چاقو در بیرون پارلمان به قتل رساند.