نبرد سودان وارد هفته سوم می شود که صدای سلاح در پایتخت شنیده می شود

صداهای حملات هوایی، تسلیحات ضدهوایی و توپخانه در اوایل روز شنبه در خارطوم شنیده شد و دود تیره بر بخش‌هایی از شهر بلند شد، در حالی که درگیری در سودان وارد هفته سوم شد.

با وجود اعلام تمدید 72 ساعته آتش بس در روز جمعه، زمانی که حملات هوایی، تانک ها و توپخانه خارطوم و شهرهای مجاور بحری و امدورمان را لرزاند، درگیری بین ارتش و یک نیروی شبه نظامی رقیب ادامه یافت.

در جنگ قدرت بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) که در 15 آوریل به خشونت کشیده شد، صدها نفر کشته و ده ها هزار نفر برای جان خود گریختند و انتقال با حمایت بین المللی به سمت انتخابات دموکراتیک را از مسیر خود خارج کرد.

این جنگ همچنین درگیری دو دهه ای را در منطقه دارفور غربی که در این هفته تعداد زیادی کشته شده اند، دوباره بیدار کرده است.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که در دارفور، حداقل 96 نفر از روز دوشنبه در خشونت های بین جوامعی که به دلیل درگیری ارتش و RSF دوباره شعله ور شده جان خود را از دست داده اند.

ساکنان تحت فشار جنگ شهری

ارتش جت ها یا پهپادها را بر روی نیروهای RSF در محله های سرتاسر پایتخت مستقر کرده است. بسیاری از ساکنان در اثر جنگ شهری با مواد غذایی، سوخت، آب و برق کمی درگیر هستند.

به گفته سازمان ملل متحد که معتقد است تلفات واقعی بسیار بیشتر است، حداقل 512 نفر کشته و نزدیک به 4200 نفر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تنها در هفته اول جنگ بیش از 75000 نفر در داخل سودان آواره شدند. تنها 16 درصد از بیمارستان ها در پایتخت به طور عادی کار می کنند.

تماشا | تشریح چگونگی دامن زدن نیروهای خارجی به مناقشه سودان:

شکستن چگونگی دامن زدن نیروهای خارجی به درگیری سودان

دو کارشناس در مورد اینکه چه کسی به درگیری در سودان دامن می زند، روسیه، گروه واگنر و چین چگونه نقش بازی می کنند و چرا صحبت می کنند.

آخرین آتش بس که با میانجیگری قدرت های خارجی انجام شد، قرار است تا نیمه شب یکشنبه ادامه یابد.

RSF ارتش را به نقض آن با حملات هوایی به پایگاه های خود در Omdurman، شهر خواهر خارطوم در محل تلاقی رودخانه های آبی و سفید نیل و کوه اولیا متهم کرد.

ارتش RSF را مسئول نقض این قانون دانست.

ده ها هزار پناهنده

این خشونت ها ده ها هزار پناهجو را به مرزهای سودان فرستاده است و تهدیدی برای ایجاد بی ثباتی در سراسر آفریقا بین ساحل و دریای سرخ است.

دولت‌های خارجی طی هفته گذشته دیپلمات‌ها و شهروندان را به مکان امن منتقل کرده‌اند، از جمله با حمل و نقل هوایی. بریتانیا اعلام کرد که تخلیه این کشور روز شنبه به پایان می رسد زیرا تقاضا برای مکان هایی در هواپیماها کاهش یافته است.

ایالات متحده گفت که صدها آمریکایی سودان را از طریق زمین، دریا یا هوا ترک کرده اند. به گزارش نیویورک تایمز، کاروان اتوبوسی حامل 300 آمریکایی اواخر روز جمعه خارطوم را در سفری 850 کیلومتری به سمت دریای سرخ در اولین اقدام سازماندهی شده توسط ایالات متحده برای تخلیه شهروندان ترک کردند.

230 شهروند هندی روز شنبه به سلامت از کشور به دهلی نو منتقل شدند.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد 65 شهروند ایرانی از بندر سودان از طریق جده به ایران رفته اند.

دو هواپیمای کانادایی دیگر در روز جمعه خارطوم را ترک کردند و برخی از 1700 کانادایی ساکن سودان را پس از اولین بارگیری هوایی کانادا در روز پنجشنبه، با هواپیما منتقل کردند.

تماشا | وزیر دفاع می گوید حدود 250 کانادایی از سودان تخلیه شدند:

وزیر دفاع می گوید حدود 250 کانادایی از سودان تخلیه شدند

آنیتا آناند وزیر دفاع ملی می گوید کانادا سه هواپیما در منطقه دارد و پروازها در اسرع وقت از سر گرفته می شود.