نخست وزیر اتیوپی گفتگوهای درگیری Tigray را در نشست اتحادیه آفریقا رد کرد

نخست وزیر اتیوپی ابی احمد بار دیگر گفتگو با رهبران منطقه معترض Tigray را در روز جمعه رد کرد ، اما گفت که او مایل است در دیدار خود با سه نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در تلاش برای پایان دادن به درگیری مرگبار بین فدرال با نمایندگان “که به طور قانونی” در آنجا فعالیت می کنند صحبت کند. نیروها و نیروهای منطقه.

این نشست در حالی برگزار شد که افراد بیشتری پیش از “مرحله نهایی” حمله ارتش ، از پایتخت Tigray فرار کردند. در همین حال ، تعداد افرادی که می توانند از مرز سودان عبور کنند به یک قطره آهسته کاهش یافته و این نگرانی را برای جلوگیری از خروج آنها ایجاد کرده است.

نخست وزیر برنده جایزه صلح نوبل ، که در برابر مداخله بین المللی به عنوان “دخالت” مقاومت کرده است ، گفت که او از “نگرانی سالمندان” نمایندگان اتحادیه اروپا قدردانی می کند اما به آنها گفت عدم موفقیت دولت وی در اجرای قانون در تیگرای “فرهنگ پرورش مصونیت از مجازات با هزینه های مخرب برای بقای کشور ، “طبق دفتر وی. دولت ابی و منطقه ای که توسط جبهه آزادیبخش مردم تیگری (TPLF) اداره می شود ، هرکدام دیگری را غیرقانونی می دانند.

از سه فرستاده اتحادیه اروپا ، الن جانسون سیرلیف ، رئیس جمهور سابق لیبریا ، خواکیم چیسانو ، رئیس جمهور سابق موزامبیک و کاگالما مولانته ، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی ، خبری فوری در دست نیست. سخنگوی AU ، ابا کالوندو در مورد اینکه آیا آنها می توانند با رهبران TPLF ملاقات کنند ، چیزی را که دفتر ابی رد کرده است ، اعلام نکرد.

ردوان حسین ، مقام ارشد اتیوپی در پیامی به AP گفت: “امکان پذیر نیست.” “مهمتر از همه ، رهبری TPLF هنوز آزاد است.” وی گزارش ها مبنی بر تعیین TPLF به عنوان فرستاده ای برای بحث در مورد آتش بس فوری با جامعه جهانی را “نقاب زن” خواند.

گفته می شود که درگیری ها در خارج از پایتخت Tigray ، مکهله ، شهری پرجمعیت و دارای نیم میلیون نفر که توسط دولت اتیوپی هشدار داده شده است که اگر از رهبران منطقه فاصله نگیرند ، “بدون رحمت” به آنها هشدار داده می شود.

از زمانی که ابی حمله نظامی را در پاسخ به حمله TPLF به یک پایگاه نظامی اعلام کرد ، Tigray تقریباً از دنیای خارج قطع شده است. این امر تأیید ادعاهای مربوط به درگیری را دشوار می کند ، اما بشر دوستانه گفته اند حداقل صدها نفر کشته شده اند.

این درگیری ها اتیوپی را که به عنوان پایه اصلی شاخ استراتژیک آفریقا توصیف شده است ، بی ثبات می کند.

با قطع ارتباطات حمل و نقل ، مواد غذایی و سایر تجهیزات در Tigray ، محل زندگی شش میلیون نفر ، در حال اتمام است و سازمان ملل خواستار دسترسی فوری و بدون مانع برای کمک است.

چندین بحران در حال رشد است. بیش از 40،000 پناهنده به سودان گریخته اند ، جایی که مردم برای تهیه غذا ، سرپناه و مراقبت از آنها تلاش می کنند. یک آژانس بشردوستانه می گوید که بیمارستان های Tigray در حال تمام شدن دارو هستند. و درگیری در نزدیکی اردوگاه های پناهندگان اریتره در شمال اتیوپی آنها را در خط آتش قرار داده است.

یک پناهنده اتیوپیایی که از نبردهای مداوم در منطقه Tigray در حال فرار است در اردوگاه Fashaga در ایالت کسالا سودان در این عکس گرفته شده در 24 نوامبر دیده می شود. (محمد نورالدین عبدالله / رویترز)

نگران کننده این است که پناهندگان در سودان به آسوشیتدپرس گفته اند که نیروهای اتیوپی نزدیک مرز مانع از خروج مردم می شوند. گزارشگران از AP ​​مشاهده کرده اند که عبور و مرورها در روزهای اخیر به کندی کاهش یافته است. دولت اتیوپی در این باره توضیحی نداده است.

تقریبا نیمی از پناهندگان کودک هستند. شیوع COVID-19 فقط یک نگرانی است.

محمد رفیق نصری ، از آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت: “ما نمی توانیم در این اردوگاه فاصله اجتماعی را حفظ کنیم.” “این واقعاً از بین چندین مسئله نیازمندی که در حال افزایش است زیرا تعداد آنها در حال افزایش است ، چالش برانگیز است. امروز ما یک کاروان 1000 نفری را دریافت می کنیم که وارد اردوگاه می شوند. و پناهگاه یکی از بزرگترین چالش هایی است که در حال حاضر داریم.”