هاشم تاچی رئیس جمهور کوزوو که با اتهامات مربوط به جنایات جنگ روبرو شده استعفا می دهد

هاشم تاچی ، رئیس جمهور کوزوو ، رهبر چریک های جنگ کوزوو برای استقلال از صربستان در دهه 1990 ، روز پنجشنبه استعفا داد تا در دادگاه ویژه مستقر در لاهه به اتهامات مربوط به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت روبرو شود.

تاچی روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در پریشتینا ، پایتخت کوزوو ، استعفای خود را اعلام کرد. وی گفت که در حال برداشتن گام “برای محافظت از صداقت ریاست جمهوری کوزوو” است.

دادگاه ویژه کوزوو مستقر در لاهه ، هلند ، که برای محاکمه جنایات ادعایی رهبران شورشی سابق آلبانیایی قومی تشکیل شده بود ، به تاچی متهم شد.

سخنگوی دادستان در لاهه به آسوشیتدپرس گفت که او نظری در مورد اعلامیه تاچی ندارد.

تاچی یکی از چندین سیاستمداری است که به جرم جنایاتی از جمله قتل ، ناپدید شدن اجباری ، آزار و شکنجه و کیفری متهم شده است.

در میان آنها رئیس سابق پارلمان ، كادری وسلی نیز وجود دارد كه وی همچنین گفت كه از سوی قاضی مقدماتی كیفرخواست برای وی صادر شده و وی قصد دارد روز پنجشنبه به لاهه سفر كند.

سه فرمانده سابق ارتش آزادیبخش کوزوو که برای استقلال از صربستان جنگیده اند توسط دادگاه و دادستانی ویژه وابسته که پنج سال پیش تأسیس شده به جرایم جنگی متهم شده اند.

جزئیات دقیق کیفرخواست 10 گانه علیه تاچی ، وسلی و دیگران هنوز منتشر نشده است. دادستانی تخصصی با اعلام وجود کیفرخواست در اوایل سال جاری ادعا کرد که تاچی و دیگران “مسئول جنایی نزدیک به 100 قتل” هستند.

یک کودک آلبانیایی کوزوو از کنار بنای یادبودی که به قربانیان کشتار 1999 در روستای راچاک در 15 ژانویه سال 2020 اختصاص داده شده است عبور می کند. دادگاه ویژه تحقیقات و پیگرد ادعاهای جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در کوزوو را در آن دوران ادامه می دهد . (Armend Nimani / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ)

در آن زمان ، دفتر دادستانی گفت که وجود کیفرخواست را علنی کرد که تلاش های مکرر تاچی و وسلی “برای جلوگیری و تضعیف” کار دادگاه عنوان کرد و گفت که اعتقاد بر این است که آنها تلاش کرده اند کوزوو را لغو کنند قانونی که دادگاه را ایجاد کرده است.

تشکیل دادگاه و دادستانی به دنبال گزارشی در سال 2011 توسط شورای اروپا ، یک نهاد حقوق بشری ، که شامل ادعاهایی مبنی بر قاچاق اعضای جنگل های KLA اعضای انسانی از زندانیان و کشته شدن صرب ها و هم نژادی های آلبانیایی بود ، بود.

دادگاه موظف است از سال 1998 تا 2000 اتهامات مربوط به جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در کوزوو یا مرتبط با درگیری کوزوو را مورد تحقیق و پیگرد قرار دهد.

جنگ استقلال 1998-1999 برای استقلال از صربستان پس از 78 روز عملیات هوایی ناتو علیه سربازان صربستان به پایان رسید.

در سال 2008 ، کوزوو استقلال خود را از صربستان اعلام کرد ، چیزی که صربستان هنوز آن را به رسمیت نشناخته است.