هند میزبان یک نشست گردشگری بود تا نشان دهد کشمیر آرام است. ساکنان آن را “نما” می نامند

در حالی که نشست گردشگری گروه 20 این هفته در سواحل دریاچه زیبای دال سرینگار در قلب دره کشمیر برگزار شد، کماندوهای ارتش در منطقه به گشت زنی پرداختند و افسران پلیس با مسلسل در گوشه و کنار خیابان ها به تماشا ایستادند.

تدابیر شدید امنیتی در جامو و کشمیر که در حال حاضر یکی از مناطق به شدت نظامی شده در جهان است، قرار بود تضمین کند که جلسه کارگروه که به میزبانی هند و با حضور نمایندگانی از 27 کشور برگزار شد، بدون مشکل برگزار شد.

این اولین نشست بین المللی سطح بالا در نوع خود است که در کشمیر از زمانی که دولت وضعیت ویژه منطقه با اکثریت مسلمان را لغو کرد و آن را تحت کنترل مستقیم هند قرار داد و در عین حال آن را به دو منطقه فدرال تقسیم کرد، برگزار می شود.

سربازان شبه‌نظامی هندی از منطقه نزدیک بازار بازسازی‌شده و تاریخی پولو ویو سرینگار محافظت می‌کنند، در حالی که نمایندگان از منطقه بازدید می‌کنند، زیر تابلویی که هند را به عنوان میزبان G20 در سال جاری تبلیغ می‌کند.
سربازان شبه‌نظامی هندی از منطقه نزدیک بازار بازسازی‌شده و تاریخی پولو ویو سرینگار محافظت می‌کنند، زیر تابلویی که هند را به عنوان میزبان G20 در سال جاری تبلیغ می‌کند. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

مقامات هندی امیدوار بودند نشان دهند که کشمیر، محل دهه‌ها شورش علیه حکومت هند، اکنون پس از لغو وضعیت نیمه خودمختار خود، صلح‌آمیز و باثبات است.

اما در بازار جهانگیر چوک، چندین کیلومتر دورتر از محیطی که محل برگزاری جلسه را عایق می‌کرد، تصور عادی بودن همه چیز در کشمیر کاملاً رد شد.

“اگر در جامو و کشمیر عادی است، چه چیزی باعث می شود که این حجم عظیم پرسنل امنیتی را برای استقرار در این ایالت ایجاد کنید؟” عمود گلزار، تاجر و فعال سیاسی، 29 ساله، گفت: “یک تناقض وجود دارد.”

عمود گلزار، فعال سیاسی 29 ساله، از این واقعیت ابراز تاسف کرد که هند نشستی در سطح بالا برای ترویج گردشگری در این منطقه ترتیب داده است، اما تایید نکرده است که آیا در کشمیر، که از سال 2018 دولت انتخابی نداشته است، انتخابات برگزار خواهد کرد یا خیر.
عمود گلزار، فعال سیاسی 29 ساله، از این واقعیت ابراز تاسف کرد که هند نشستی در سطح بالا برای ترویج گردشگری در این منطقه ترتیب داده است، اما تایید نکرده است که آیا در کشمیر، که از سال 2018 دولت انتخابی نداشته است، انتخابات برگزار خواهد کرد یا خیر. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

او گفت که از حضور نمایندگان گروه 20 در سرینگار استقبال می کند، اما احساس می کند که خواسته های کشمیری ها نادیده گرفته می شود – از جمله انتخابات آزاد که از سال 2014 در جامو و کشمیر برگزار نشده است.

«هیچ دولت انتخابی وجود ندارد [in the region] و هند است [world’s] گلزار گفت: “بزرگترین دموکراسی، که رویه های دموکراتیک را برای این ایالت انکار می کند.”

“ما در ترس زندگی می کنیم”

دیگران در بازار و جاهای دیگر بی سر و صدا از آزار و اذیت پلیس و سربازان قبل از جلسه سه روزه شکایت کردند. چندین ایست بازرسی امنیتی در سرینگر پراکنده بود و ساکنان به سی بی سی نیوز گفتند که احساس می کردند نمی توانند وضعیت ایالت خود را به طور کامل برای خبرنگاران توصیف کنند، زیرا می ترسند بازداشت شوند.

یکی از فروشندگان کفش با عصبانیت فریاد زد: “مردم مظلوم هستند. ما نمی توانیم آشکارا صحبت کنیم.”

فروشندگان یک بازار در فضای باز در مرکز سرینگار، در کشمیر تحت کنترل هند، به سی‌بی‌سی نیوز گفتند که بسیاری از آنها می‌ترسند در مورد وضعیت منطقه خود صحبت کنند، زیرا از سؤالات برجسته یا آزار و اذیت مقامات می‌ترسند.
فروشندگان یک بازار در فضای باز در مرکز سرینگار، در کشمیر تحت کنترل هند، به سی‌بی‌سی نیوز گفتند که بسیاری از آنها می‌ترسند در مورد وضعیت منطقه خود صحبت کنند، زیرا از سؤالات برجسته یا آزار و اذیت مقامات می‌ترسند. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

ریاض احمد یکی از ساکنان سریناگر در حالی که با نوه جوانش در بازار خرید می کرد، به سی بی سی نیوز گفت: “ما در ترس زندگی می کنیم. نیروها همه جا هستند.” هر کشمیری افسرده است».

او گفت که در حین صحبت با سی‌بی‌سی، «می‌ترسید که آن‌ها تماشا کنند» و «بعداً مورد آزار و اذیت قرار گیرد».

احمد با این وجود به گفتگو ادامه داد و گفت که او و دیگرانی که در میدان بازار دور او جمع شده بودند، هدف اجلاس گردشگری G20 را درک نکردند.

احمد گفت: “آنها می خواهند به جهان نشان دهند که کشمیر صلح آمیز است. اما اینطور نیست.” کمپین G20 فقط یک نما است.

تماشا | CBC در زمین: آرامش ظاهری، خشم جوشان در کشمیر تحت کنترل هند:

آرامش ظاهری کشمیر تحت کنترل هند، خشم جوشان را پنهان می کند

از آنجایی که هند میزبان اجلاس G20 درباره گردشگری در کشمیر است، این کشور مشتاق است تصویری از ثبات و صلح در بخشی از منطقه تحت کنترل خود به نمایش بگذارد. اما در زمین، سلیما شیوجی، خبرنگار سی‌بی‌سی در هند، خشم شدیدی را از کشمیری‌ها می‌شنود که نمی‌توانند آشکارا صحبت کنند، زیرا می‌ترسند که سرویس‌های امنیتی تلافی کنند.

منظور احمد (بدون رابطه) در بازار سرپوشیده ای که تقریباً فاقد مشتری بود، این کلمات را تکرار کرد.

این فروشنده 40 ساله در کشمیری گفت: «به دلیل حضور شدید امنیتی در اطراف G20، کشمیری ها بسیار ترسیده اند و مانند ما خانه های خود را ترک نمی کنند. این به تجارت ما نیز ضربه زده است.»

او قابلمه بزرگ خود را پر از کوفته های سنتی گشتابای کشمیری در غرفه ای که در تمام عمرش سرنشین بوده به هم می زند و در برابر امنیت شدیدی که بر شهرش حاکم شده است، جایی که حضور نظامی سنگین از قبل عادی شده است، سر و صدا کرد.

وقتی از او پرسیده شد که آیا انتظار دارد از نشست جی 20 که بر ترویج گردشگری در منطقه درگیر متمرکز بود، سودی ببیند، شانه هایش را بالا انداخت.

منظور احمد، گفت:
منظور احمد، گفت: «کشمیری‌ها بسیار می‌ترسند.» و امنیت شدید اطراف نشست گردشگری گروه 20 را به دلیل کاهش مشتریان در غرفه مواد غذایی خود در مرکز سرینگر مقصر می‌داند. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

احمد گفت: «هیئت گروه 20 هیچ ارتباطی با ما مردم کشمیری نداشت، آنها از رنج ها و مشکلات ما اطلاعی ندارند. «دولت فقط ارائه کرد [the delegation] با نمای عادی و قرار دادن آنها در هتل های مجلل.”

دهه ها درگیری

جنجال‌ها بر انتخاب دولت هند برای برگزاری این نشست در قلمرو مورد مناقشه ادامه دارد.

هم هند و هم پاکستان ادعای کامل کشمیر را دارند، اما هر کدام فقط بخش‌هایی از منطقه هیمالیا را کنترل می‌کنند، که جمعیتی عمدتا مسلمان دارد و از زمان استقلال این دو کشور در 75 سال پیش، نقطه عطف بوده است. این کشورها، هر دو قدرت هسته ای، دو جنگ از سه جنگ تمام عیار خود را بر سر منطقه انجام داده اند.

نمایندگان کشورهای G20 که در جلسه کارگروه گردشگری در روز دوشنبه 22 مه شرکت کردند، از قایق سواری در دریاچه معروف دال سرینگار لذت بردند.  این نشست بر روی ترویج گردشگری به منطقه مورد مناقشه متمرکز است.
نمایندگان شرکت کننده در جلسه کارگروه گردشگری G20 در 22 مه از قایق سواری در دریاچه معروف دال سرینگار لذت بردند. تمرکز این نشست بر ترویج گردشگری در منطقه مورد مناقشه است. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که این نشست در حالی برگزار می‌شود که «نقض گسترده حقوق بشر» در کشمیر از جمله دستگیری‌های خودسرانه، آزار و اذیت سیاسی و محدودیت‌های رسانه‌های آزاد ادامه دارد.

فرناند دو وارنس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت ها، در بیانیه ای گفت: «دولت هند به دنبال عادی سازی چیزی است که برخی آن را اشغال نظامی با ابزاری ساختن نشست گروه 20 و نشان دادن مهر تایید بین المللی می دانند».

هند این بیانیه را “بی اساس” و مملو از “ادعاهای بی دلیل” خواند.

چین، عربستان سعودی و ترکیه از جمله کشورهایی بودند که این نشست را به دلیل موقعیت مکانی آن تحریم کردند.

پاکستان که عضو گروه 20 نیست، از تصمیم برای برگزاری این نشست در کشمیر خشمگین شد.

یک سرباز شبه نظامی هندی در حالی که همکارانش در حال گشت زنی در دریاچه دال هستند، قبل از جلسه کارگروه گردشگری G20 در سرینگار، کشمیر تحت کنترل هند، شنبه، 20 مه 2023، نگهبانی می دهند. مقامات امنیتی را افزایش داده و کماندوهای نخبه را برای جلوگیری از حملات شورشیان در طول جلسه مستقر کرده اند. مقامات گروه 20 کشورهای صنعتی و در حال توسعه در منطقه مورد مناقشه هفته آینده.  (AP Photo/در یاسین)
مقامات هندی تدابیر امنیتی را پیش از نشست کارگروه گردشگری گروه 20 در سرینگار، کشمیر تحت کنترل هند، افزایش دادند و یک محیط وسیع در اطراف محل برگزاری این رویداد ایجاد کردند و کماندوهای نخبه را برای جلوگیری از حملات تروریستی مستقر کردند. (دار یاسین/AP)

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان روز دوشنبه از مظفرآباد، پایتخت کشمیر تحت مدیریت پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت: هند از ریاست خود بر گروه 20 برای پیشبرد برنامه استعماری خود سوء استفاده می کند.

مقامات هندی این انتقاد را رد کردند. هارش واردان شرینگلا، هماهنگ کننده ارشد ریاست گروه 20 هند، گفت که پاکستان حق اعتراض در مورد گروه 20 یا جامو و کشمیر را ندارد، “که بخشی جدایی ناپذیر از هند است، و نشستی که در اینجا برگزار می شود. امروز هیچ ربطی به آنها ندارد.”

هند می‌گوید که منطقه از نزاع «حرکت کرده است».

مقامات هندی در جلسه کارگروه گردشگری G20 همچنین از برگزاری این نشست در سرینگار، پایتخت تابستانی یک منطقه ناآرام، دفاع کردند.

مقامات هندی امیدوارند این نشست که در منطقه مورد مناقشه کشمیر برگزار شد، نشان دهد که این منطقه منطقه ای است
مقامات هندی امیدوارند این نشست که در منطقه مورد مناقشه کشمیر برگزار شد، نشان دهد که این منطقه منطقه ای با “صلح و رفاه” است که برای گردشگران امن است. هدف از این کار، ترویج فرهنگ سنتی کشمیری و رونق گردشگری به این منطقه بود که در سال 2022 شاهد رکورد بازدیدکنندگان بود. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

جیتندرا سینگ، وزیر علوم و فناوری هند در اولین روز این نشست گفت: «جامو و کشمیر از خشونت عبور کرده است».

او گفت که برگزاری این اجلاس به خودی خود یک دستاورد بود و در عین حال از افزایش چشمگیر گردشگری به منطقه کوهستانی که به دلیل زیبایی شهرت دارد، اشاره کرد. سال گذشته رکورد تعداد گردشگران، عمدتاً داخلی، از کشمیر تحت کنترل هند بازدید کردند – 18.4 میلیون. انتظار می رود این رقم امسال به 20 میلیون نفر برسد.

سینگ گفت: «مرد عادی که در خیابان‌های سرینگار قدم می‌زند می‌خواهد بخشی از سفر توسعه به رهبری نخست‌وزیر مودی باشد.

نشست گردشگری G20 بر نمایش پتانسیل های گردشگری منطقه مورد مناقشه که به خاطر کوه های پوشیده از برف و دریاچه ها و رودخانه های درخشان شهرت دارد، متمرکز شد.
نشست گردشگری G20 بر نمایش پتانسیل های گردشگری منطقه مورد مناقشه که به خاطر کوه های پوشیده از برف و دریاچه ها و رودخانه های درخشان شهرت دارد، متمرکز شد. (سلیمه شیوجی/سی بی سی)

این بیانیه با تمسخرهای ناباورانه در بازار مواد غذایی سرینگار مواجه شد.

ریاض احمد گفت: «بیکاری در حال افزایش است، خیابان ها حفر شده است. “آیا این همان توسعه ای است که آنها از آن صحبت می کنند؟” او با اشاره به میزهای خالی فروشنده در یک جاده خاکی اضافه کرد.

“وضعیت در کشمیر بدترین وضعیت است. هند هر کاری که بخواهد انجام می دهد.”