پرو با برکناری رئیس جمهور از سوی قانونگذاران ، دچار یک آشوب سیاسی شد

کنگره پرو روز دوشنبه رئیس جمهور مارتین ویزارارا را در یک رای استیضاح به اتهامات مربوط به فساد ، سرنگون کرد و همین امر موجب بروز تنش های فوری در کشور آند شد.

ویزارکارا گفت که او رای کنگره را می پذیرد و برای مقابله با آن اقدامی قانونی انجام نمی دهد.

ویسکارا در سخنرانی اواخر روز دوشنبه ، محاصره شده توسط کابینه خود در حیاط محل اقامت ریاست جمهوری در مرکز شهر لیما ، گفت: “امروز من کاخ ریاست جمهوری را ترک می کنم. امروز من به خانه می روم.”

رئیس کنگره ، مانوئل مرینو ، کشاورز و تاجر از اقلیت محبوب اقدام ، انتظار می رود که ریاست جمهوری را روز سه شنبه به عهده بگیرد و تا پایان ژوئیه 2021 ، زمانی که دوره ویزکارا به پایان می رسید ، در سمت خود باقی خواهد ماند.

مرینو پس از رای گیری خواستار آرامش شد و به پروها اطمینان داد که انتخابات ریاست جمهوری 11 آوریل طبق برنامه پیش خواهد رفت.

وی در مورد انتخابات در مصاحبه با ایستگاه محلی América Televisión گفت: “از قبل فراخوان شده است.”

رئیس جمهور پرو مارتین ویسکارا ادعاهای فساد اداری را رد کرد. وی در صورت استیضاح نمایندگان مجلس پیش از انتخابات 11 آوریل ، در مورد “عواقب غیرقابل پیش بینی” اوایل روز دوشنبه هشدار داد. (مارتین مژیا / آسوشیتدپرس)

در دومین تلاش قانونگذاران برای برکناری ویسکارا ، مرکزگرای در عرض چند ماه ، کنگره تحت سلطه مخالفان 105 رأی را برای برکناری وی به اتهام اتهامات وارده به عنوان فرماندار رشوه از شرکتهایی که برنده قراردادهای کارهای عمومی هستند ، ارائه کرد.

105 رأی بیش از آستانه 87 رأی از 130 رأی لازم برای برکناری وی از سمت ، فراتر رفت. 19 رای مخالف برکناری وی و 4 رای ممتنع وجود داشت.

ویزارکارا ادعاهای فساد اداری را “بی اساس” و “نادرست” رد کرده است. او زودتر از روز دوشنبه در صورت استیضاح قانونگذاران قبل از انتخابات 11 آوریل ، که وی صلاحیت شرکت در انتخابات را ندارد ، نسبت به “عواقب غیر قابل پیش بینی” هشدار داد.

برکناری ویزارکارا از دفتر کار شماره 2 تولید کننده مس جهان را به آشفتگی سیاسی سوق می دهد زیرا به نظر می رسد که از رکود اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا رهایی یابد.

پس از خبر اخراج وی در حالی که افسران پلیس تماشاگران را زیر نظر داشتند ، ده ها نفر در Plaza San Martín در مرکز شهر لیما برای حمایت از ویسکارا جمع شدند.

ویدئویی در شبکه های اجتماعی پخش شد که نشان می داد ریکاردو بورگا ، نماینده مجلس ، که به طرح استیضاح رای مثبت داده است ، هنگام صحبت با خبرنگاران تلویزیون توسط یک تماشاگر به صورت او مشت می شود.

ویزارکارا ، 57 ساله ، فاقد یک مهمانی در کنگره پراکنده بود و با نمایندگان مجلس ، که مرتباً شاخهای خود را در دستور کار ضد پیوند خود قفل می کرد ، رابطه ای پرتنش داشت. وی سال گذشته پس از یک کشمکش طولانی مدت کنگره را منحل کرد ، اقدامی که باعث انتقاد نمایندگان جناح راست شد.

ویزارکارا در ماه سپتامبر در یک دادگاه استیضاح جداگانه به دلیل ارتباط با پرونده قراردادهای بی قاعده دولت با یک خواننده کم سابقه ، از اولین تلاش برای برکناری جان سالم به در برد. در این رأی فقط 32 نفر از اعضای اتاق به برکناری وی رأی دادند.

با این حال ، در ماه نوامبر ، قانونگذاران رای دادند که دادگاه جدید استیضاح را به دلیل اتهاماتی که ویزارکارا هنگام دریافت فرمانداری در منطقه جنوبی موکگوا از شرکت های برنده رشوه دریافت کرده ، رشوه دریافت کرده است. .

به گفته تحلیلگران ، برکناری ویزارکارا می تواند دوره ای از تنش های سیاسی در ماه های منتهی به انتخابات باشد زیرا پرو در حال حاضر به دلیل بی ثباتی اقتصادی و تأثیر همه گیر شدن درگیر است.

اوایل روز دوشنبه شرکت بین المللی اوراسیا در گزارشی گفت: “آشفتگی سیاسی مربوط به آخرین روند استیضاح و ادعاهای فساد اداری ، بی اعتمادی عمیق نسبت به طبقه سیاسی را افزایش می دهد.”

‘کودتای مبدل’

دولت ویزارکارا در ماه های اخیر به دلیل اتهاماتی که وی در درخواست خود برای برکناری ویزکارا برای استناد به ارتش خواسته بود ، با مرینو درگیر شد. مرینو هرگونه تخلف را انکار کرد.

قانون گذاران دلسوز ویزکارا برکناری وی را رد کردند و هشدار دادند که این تصمیم باعث افزایش بی ثباتی در کشور آند خواهد شد.

جورج فورسیث ، شهردار و یکی از نامزدهای اولیه انتخابات 2021 ، در توییتر خود گفت: “این یک کودتای مبدل است. ما به آرامش ، اما همچنین به نظارت شهروندان زیادی نیاز داریم.”

فرانسیسکو ساگاستگویی ، یک قانونگذار با حزب مرکزی پارتیدو مورادو ، رای گیری را “یک تصمیم نادرست” خواند.

ساگاستگویی گفت: “ما فکر می کنیم این … تصمیمی است که عدم اطمینان بیشتری را ایجاد می کند ، مشکلاتی را ایجاد می کند و شهروندان ما را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.”