کارشناسان نظامی هشدار می دهند که تغییرات آب و هوایی تهدید عمده امنیتی برای برزیل است

کارشناسان نظامی روز دوشنبه پیش بینی کردند که تغییرات آب و هوایی بار سنگین نیروهای مسلح برزیل را افزایش داده و امنیت انرژی و آب این کشور را به خطر می اندازد.

گروهی از رهبران ارشد نظامی گفتند كه جنگل زدایی در منطقه آمازون می تواند الگوی بارندگی در برزیل را تغییر دهد ، به نیروگاه های برق آبی – منبع اصلی انرژی این كشور – و منابع آب برای مراكز مهم شهری ضربه بزند.

مقامات در گزارشی از شورای نظامی بین المللی در مورد آب و هوا (IMCCS) گفتند ، نیروهای مسلح برزیل نیز می توانند به دلیل پاسخگویی در برابر بحران های بشردوستانه ناشی از تغییر اقلیم در این کشور نازک باشند.

“الیور-لیتون بارت” ، رابط این شورا برای قاره آمریکا ، در جریان ارائه آنلاین گزارش ، گفت: “رهبران برزیل باید تغییر آب و هوا و مبارزه با جنگل زدایی را از اولویت های امنیتی خود بدانند.”

بر اساس داده های دولت از سال 2019 ، برزیل به شدت وابسته به نیروگاه آبی است و حدود 63 درصد برق این کشور از منابع مربوط به آب تأمین می شود.

این کشور همچنین در حال حاضر برای مقابله با بدتر شدن خشکسالی ، که به آتش سوزی کمک می کند امسال 30 درصد از تالاب های وسیع غربی Pantanal آن را از بین برد ، تلاش می کند.

بین سالهای 2014 و 2016 ، پرجمعیت ترین ایالت سائو پائولو برزیل با کمبود بی سابقه ای از آب روبرو شد که منجر به اعتراضات خیابانی شد.

بارت درباره خشکسالی سائوپائولو گفت: “اگر خیلی طولانی تر می شد یک بحران بزرگ انسانی بود.”

ارتش برای کمک به بحرانهای انسانی فراخوانده شد

رئیس جمهور برزیل ، جائر بولسونارو ، منتقد صریح تلاش ها برای مهار تغییرات آب و هوایی است و همچنین گفته است که می خواهد منطقه آمازون را توسعه دهد تا از فقر خارج شود.

رئیس جمهور ، کاپیتان پیشین ارتش ، برای کاهش بحران های بشردوستانه در این کشور و نظارت بر آمازون ، که در آن جنگل زدایی پس از سالها پیشرفت در کاهش خسارات دوباره افزایش یافته است ، به ارتش برزیل اعتماد کرده است.

جنگل زدایی و سوختگی در ماه اوت در شهرداری لابرا ، برزیل در جنوب آمازون دیده می شود. (ساندرو پریرا / فتوآرنا / سیپا آمریکا / آسوشیتدپرس)

در این گزارش آمده است كه كل نیروهای نظامی در سرتاسر آمریكای لاتین مرتباً برای كمك به بحرانهای بشردوستانه فراخوانده می شوند و “این امر همچنان ادامه خواهد داشت زیرا تغییرات آب و هوایی باعث بروز بلایای بیشتری می شود.”

جنگل بارانی آمازون – بزرگترین جنگل گرمسیری جهان – مهمترین جذب کننده دی اکسید کربن در حال گرم شدن سیاره است.

از دست دادن مداوم آن ، تهدید می کند که فاجعه های جهانی مربوط به آب و هوا را تسریع می کند – از بدتر شدن خشکسالی ، سیل و طوفان تا افزایش دما و افزایش سطح دریا.

کلید پایداری آمازون

رائول یونگمن ، وزیر دفاع برزیل از 2016 تا 2018 ، گفت: برای حفظ جنگل و محافظت از منابع آب برزیل ، این کشور نیاز به توسعه آمازون دارد اما به روشی پایدار.

وی گفت: نیروهای مسلح برزیل از نیروهای حفاظت از محیط زیست هستند – اما آنها حفاظت از امنیت ملی ، از جمله در برابر مداخلات خارجی را از اولویت های اصلی می دانند.

یونگمن گفت: “نیروهای مسلح اقدامات زیست محیطی را به عنوان زیرمجموعه انجام می دهند. این تمرکز اصلی آنها نیست.” “نیروهای مسلح در وهله اول به حاکمیت ملی توجه دارند.”

وی گفت که معتقد است معاون رئیس جمهور برزیل ، هامیلتون مورائو ، که شورای آمازون دولت را رهبری می کند ، متعهد به توقف جنگل زدایی است اما از حمایت دولت برخوردار نیست.