گزارش در مورد تیراندازی در مسجد نیوزیلند توضیح می دهد که چگونه فرد مسلح از سوicion ظن دور شد

گزارش جامع مربوط به تیراندازی های مسجد 2019 کریستچرچ که در آن 51 نمازگزار مسلمان ذبح شدند ، روشن می کند که چگونه فرد مسلح هنگام برنامه ریزی برای حمله خود توانست از شناسایی توسط مقامات جلوگیری کند.

گزارش تقریباً 800 صفحه ای کمیسیون تحقیقات سلطنتی که روز سه شنبه به وقت محلی منتشر شد ، نشان می دهد که مهاجم ، برنتون تاررانت ، از چهره مطرحی برخوردار نبوده و برنامه های خود را به کسی نمی گفت.

این نتیجه گیری می کند که علیرغم کاستی های آژانس های مختلف ، هیچ نشانه مشخصی از وقوع حمله وجود ندارد – جدا از اعلامیه ای که تارانت فقط هشت دقیقه قبل از شروع تیراندازی به بیرون فرستاده بود ، که برای پاسخ آژانس ها خیلی دیر بود.

اما این گزارش جزئیات عدم موفقیت در سیستم پلیس در تأیید مجوزهای اسلحه را بیان می کند و می گوید که آژانس های اطلاعاتی نیوزلند بیشتر از تهدیدهای افراط گرایی اسلامی بر تهدیدهای افراط گرایی اسلامی متمرکز بوده اند.

در میان 44 توصیه ، این گزارش می گوید که دولت باید یک آژانس اطلاعات ملی جدید ایجاد کند.

نخست وزیر عذرخواهی می کند

نیوزیلند در حال حاضر دارای یک آژانس اطلاعاتی است که بر تهدیدات داخلی تمرکز دارد و دیگری بر تهدیدات بین المللی تمرکز دارد. غالباً آن آژانس ها بر حوادث فوری مانند ایمن نگه داشتن مقامات ملاقات متمرکز هستند. این گزارش توصیه می کند یک آژانس اطلاعاتی و امنیتی جدید با بودجه کافی تأسیس شود که ماهیت آن استراتژیک تر باشد و بتواند روی تهدیدات ظهور و تدوین استراتژی مبارزه با تروریسم تمرکز کند.

جاسیندا آردرن ، نخست وزیر نیوزیلند گفت که دولت با اجرای همه توصیه ها موافقت کرده و از کمبودهای سازمان عذرخواهی کرده است.

برنتون تارانت ، برتری طلب سفیدپوست استرالیایی به حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط برای این حمله محکوم شد. (جان کرک-اندرسون / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ)

تارنت که استرالیایی است ، پس از اعتراف به جرم 92 فقره تروریسم ، قتل و اقدام به قتل ، در ماه آگوست به حبس ابد و بدون امکان آزادی مشروط محکوم شد.

این گزارش جزییات سفرهای گسترده جهانی تارنت را نشان می دهد اما همچنین نشان می دهد که وی تقریباً هیچ تعامل معناداری با مردم در نیوزلند نداشته است زیرا او درون گرا بود و کار نمی کرد.

این گزارش می گوید ، از زمان کودکی ، تارنت بدون نظارت به اینترنت دسترسی داشت و از شش یا هفت سالگی به بازی های ویدیویی علاقه مند شد. او از سنین جوانی شروع به بیان عقاید نژادپرستانه کرد و به مادرش گفت که از 14 سالگی شروع به استفاده از فروم اینترنتی 4chan کرد ، مکانی که مشهور توسط برتری طلبان سفیدپوست برای ارسال نظرات خود بود.

وی قبل از شروع ورزش اجباری در سالن های ورزشی و رژیم گرفتن ، وزن زیادی را در دوران نوجوانی به بدن خود اضافه کرد و حدود 50 کیلوگرم وزن کم کرد. پدر وی رادنی به علت قرار گرفتن در معرض آزبست دچار سرطان ریه شد و در سال 2010 خود را در خانه کشت ، و ارث 457،000 دلار استرالیا (حدود 436،000 دلار CDN) را به Tarrant واگذار کرد.

تماشا کنید | قاضی در حكم مجازات ، تیرانداز مسجد نیوزلند را نكوهش كرد:

کامرون ماندر با بیان اینکه رنجی که وی ایجاد کرده “بدون سابقه” است ، در حین صدور حکم ، تیرانداز مسجد نیوزیلند را بطور طولانی توبیخ کرد. 3:15

اطلاعات و الهام از YouTube

فرد مسلح حدود سه سال به عنوان مربی شخصی در یک باشگاه ورزشی در شهر گرافتون استرالیا کار کرد ، اما پس از آسیب دیدگی کار را متوقف کرد و سپس از ارث خود برای زندگی و مسافرت استفاده کرد. وی از ده ها کشور در سراسر جهان از جمله هند ، چین ، روسیه ، کره شمالی و بسیاری از کشورهای آفریقا و اروپا بازدید کرد.

او در سال 2017 به نیوزیلند نقل مکان کرد و برنامه ریزی برای حمله خود را متمرکز کرد. در این گزارش آمده است که وی فقط در یک سالن بدن سازی و کلوپ تفنگ که در آنجا تمرین شلیک سریع انجام می داد ، با مردم تعاملات سطحی داشته است. با این حال ، در صورت نیاز ، تارنت می توانست خود را به گونه ای به دیگران معرفی کند که سو susp ظن ایجاد نکند.

تارنت به محققان گفت كه اگرچه در تابلوهای بحثگرای راست گرایان افراطی در وب سایت هایی مانند 4chan و 8chan ملاقات می كرد ، اما یوتیوب را منبع اطلاعاتی و الهام بخشی بسیار مهم تری یافت.

آردرن گفت كه او قصد دارد در مورد چگونگی الهام گرفتن فرد مسلح از فیلم های موجود در سایت “مستقیماً” با رهبران در یوتیوب صحبت كند.

پلیس قبول می کند “ما می توانستیم کارهای بیشتری انجام دهیم”

این گزارش می گوید ، در سال 2018 ، تارنت در بیمارستان دوندین به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه چشم راست و ران تحت درمان قرار گرفت و به پزشكان گفت كه هنگام تمیز كردن اسلحه به سمت آپارتمان خود ، به طور تصادفی اسلحه شلیك كرد. وی برای جراحت خود جبران خسارت دولت کرد ، که به پلیس گزارش نشد. ثبت کننده بیمارستان گفت که به نظر می رسد این حادثه سهل انگارانه و “کمی غیرمعمول” است اما در غیر این صورت زنگ خطر را به صدا در نمی آورد.

مقامات بهداشتی همچنین نوشتند که تارانت پس از معالجه درد شکم از استروئیدهای غیرقانونی استفاده می کند و تستوسترون تزریق می کند ، اما آنها نیز این موضوع را به پلیس گزارش ندادند.

به عنوان بخشی از مراحل دریافت مجوز اسلحه ، تارنت ملزم شد نام دو داور را که می توانند با شخصیت خوب او صحبت کنند ، در اختیار پلیس قرار دهد. او نام دوستی را که بیشتر از طریق اینترنت با هم در کنار پدر آن دوست می شناخت ، به آنها داد. افسران دامپزشکی با تارنت و داوران مصاحبه کردند و به او توصیه کردند مجوز خود را بدهند.

کمیسر پلیس اندرو کوستر گفت که در تصمیم گیری اینکه “تارنت” مناسب و مناسب “برای داشتن مجوز اسلحه است ،” ما می توانستیم کارهای بیشتری انجام دهیم تا بررسی کنیم که آیا این دو داور فرد را به اندازه کافی به عنوان داور می شناسند؟ “

این گزارش همچنین نشان داد که سرویس اطلاعات امنیتی نیوزلند ، آژانس جاسوسی داخلی ، تصمیم گرفته است منابع کمیاب ضد تروریسم را بر تهدید تروریسم افراط گرای اسلامگرا با الهام از گروههایی مانند دولت اسلامی به هزینه تهدیدهای دیگر متمرکز کند.

این گزارش نتیجه گیری می کند ، علی رغم کمبودهای آژانس های مختلف ، هیچ راهی قابل قبول برای شناسایی برنامه های تارنت “جز به طور تصادفی” وجود نداشته است.