Virgin Galactic پرواز آزمایشی نهایی را قبل از بردن مشتریان پولی به فضا انجام می دهد

ویرجین گالاکتیک آخرین پرواز آزمایشی خود را روز پنجشنبه انجام داد و مشتریانش را به سفرهای کوتاهی به فضا بردند و این چیزی است که شرکت گردشگری فضایی آن را “دستاورد خارق العاده” توصیف کرد.

شش تن از کارمندان شرکت، از جمله دو خلبان، پس از پرواز کوتاه و بالا و پایین که شامل چند دقیقه بی وزنی بود، در بندر فضایی آمریکا در جنوب نیومکزیکو فرود آمدند.

حدود یک ساعت طول کشید تا کشتی مادر هواپیمای فضایی را تا ارتفاع 13563 متری (تقریباً 44500 فوت) حمل کند، در آنجا رها شد و موتور موشک خود را برای انجام فشار نهایی شلیک کرد.

“تقویت موفقیت آمیز، ما به فضا رسیده ایم!” ویرجین گالاکتیک توییت کرد.

به گفته این شرکت، قبل از اینکه دوباره به باند پرواز کند، به ارتفاع 87 کیلومتری رسید.

جمیلا گیلبرت، که در جنوب نیومکزیکو بزرگ شده و ارتباطات داخلی شرکت را رهبری می‌کند، از جمله افرادی بود که در حال ارزیابی نحوه پرداخت مشتریان بودند.

او گفت برایش سخت بود که این تجربه را در قالب کلمات بیان کند، و اضافه کرد که پردازش مناظر و احساساتی که در آن لحظات بین اشتعال موشک و رسیدن سفینه فضایی به بالاترین نقطه اش پر شده بود، احتمالاً یک عمر طول خواهد کشید.

او در مصاحبه ای گفت: «این فقط همین کشش مغناطیسی بود. “وقتی شروع به نگاه کردن به بیرون کردم، می‌توانستم احساس کنم که شناور هستم. صداها را می‌شنیدم. اما نمی‌توانستم از نگاه کردن به سیاره دست بردارم و نمی‌توانستم به دور نگاه کنم.”

افراد داخل یک سفینه فضایی، یکی شناور است و به پنجره نگاه می کند
گیلبرت در حالی که در طول پرواز آزمایشی بی وزنی را تجربه می کند به یکی از پنجره ها به بیرون نگاه می کند. (ویرجین گالاکتیک/ آسوشیتدپرس)

یکی از اعضای خدمه کریستوفر هوی گفت به نظر می رسد وقتی سفینه فضایی از هواپیمای حامل رها شد همه چیز متوقف شد.

هوئی، مهندس هوافضا گفت: «شما فقط منتظر روشن شدن موشک هستید. و من فکر می کنم که آن لحظه انتظارات زیادی داشت و من می توانستم برای همیشه در آن لحظه زندگی کنم.

سپس با شلیک موشک کمی تکان خورد و خدمه به صندلی های خود چسبانده شدند و نیروهای G به داخل لگد زدند.

تماشا | این کانادایی بلیط فضا دارد:

پروفسور بازنشسته کانادایی در یک قدمی رویای پرواز فضایی

جودی اندرسون، استاد علوم بازنشسته از وینیپگ، بیش از یک دهه است که با ویرجین گالاکتیک میلیاردر ریچارد برانسون سفری به فضا را برنامه ریزی کرده است و مبلغ 20000 دلار از بلیط 200000 دلاری را پیش پرداخت کرده است. او می گوید که سفر او پس از سفر یکشنبه برانسون به واقعیت نزدیک تر به نظر می رسد.

این پرواز تقریباً دو سال پس از آن انجام شد که ریچارد برانسون، بنیانگذار آن، جف بزوس، میلیاردر و بنیانگذار آمازون و شرکت موشکی بلو اوریجین را به فضا کتک زد. بزوس 9 روز بعد از غرب تگزاس پرواز کرد و بلو اوریجین از آن زمان تاکنون چندین سفر مسافری را راه اندازی کرده است.

Virgin Galactic بیش از یک دهه است که برای فرستادن مسافران پولی در فضاهای کوتاه تلاش کرده است و سرانجام در سال 2021 موافقت دولت فدرال را به دست آورد.

مرحله بعدی Virgin Galactic برای تجزیه و تحلیل داده های پرواز پنجشنبه و بازرسی هواپیماها و سایر تجهیزات در حالی که شرکت برای خدمات تجاری آماده می شود، احتمالاً در اواخر ژوئن است.

بلیط اکنون 450000 دلار آمریکا است

پرواز تجاری اولیه شامل اعضای نیروی هوایی ایتالیا خواهد بود که آزمایشاتی را انجام خواهند داد. بعدی مشتریانی خواهند بود که سال ها پیش برای شانس بی وزنی خود در یک فضاپیمای بالدار که از شکم هواپیما پرتاب می شود، بلیت خریداری کردند.

حدود 800 بلیت در دهه گذشته فروخته شده است، که دسته اولیه هر کدام 200000 دلار آمریکا است. قیمت بلیط در حال حاضر برای هر نفر 450000 دلار آمریکا است.

ویرجین گالاکتیک از سال 2018 تاکنون 5 بار به فضا رسیده است و پس از اتمام ساخت کلاس بعدی هواپیماهای موشکی خود در تاسیسات همسایه آریزونا، 400 پرواز در سال از بندر فضایی آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

پس از سفر برانسون، اداره هوانوردی فدرال پروازها را متوقف کرد زیرا در حال بررسی مشکلی بود که باعث شد کشتی موشکی در حین فرود به باند خود در صحرای نیومکزیکو از مسیر خود منحرف شود. ویرجین گالاکتیک در آن زمان اصرار داشت که برانسون و دیگران هرگز در خطر نبودند.

این شرکت تغییراتی در هواپیمای حامل خود و هواپیمای فضایی ایجاد کرد. این تاخیر تقریبا دو برابر بیشتر از حد انتظار بود که تا حدی به دلیل مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار بود.

نمای بیرونی یک سفینه فضایی در برابر یک آسمان سیاه با زمین در پس زمینه
زمین با رسیدن به ارتفاع حدود 87 کیلومتری از هواپیمای موشکی ویرجین گالاکتیک دیده می شود. (ویرجین گالاکتیک/ آسوشیتدپرس)

برانسون به گروهی از افرادی پیوست که پرواز روز پنجشنبه از بندر فضایی آمریکا را تماشا کردند.

Huie گفت که این شرکت برای خدمات تجاری آماده است و در سال های آینده ناوگان خود را گسترش خواهد داد.

او گفت: “ما به دنبال افزایش مقیاس بزرگ هستیم، و هدف این است که تعداد زیادی از فضاپیماها را با تعداد زیادی سفینه فضایی و سفینه مادر پر کنیم و صدها نفر را هر ساله به فضا بفرستیم.”