آتش سوزی در خوابگاه مدرسه گویان به دلیل ادعای آتش سوزی دست کم 19 کودک جان خود را از دست داد

آتش سوزی در خوابگاه مدرسه گویان به دلیل ادعای آتش سوزی دست کم 19 کودک جان خود را از دست داد

آتش سوزی شبانه در خوابگاه یک مدرسه شبانه روزی دولتی در گویان رخ داد و حداقل 19 دانش آموز را که در دام افتاده بودند کشته و چندین نفر دیگر را مجروح کرد زیرا مقامات تحقیق می کنند که آیا این آتش سوزی عمدی بوده است یا خیر. مقامات روز دوشنبه گفتند که همه قربانیان به جز یک نفر، دختران بومی بودند.

رئیس جمهور عرفان علی گفت: “این یک حادثه وحشتناک است. غم انگیز است. دردناک است.”، وی افزود که دولت وی در حال بسیج تمام منابع ممکن است زیرا او از منطقه برای شناسایی بقایای 13 جسد درخواست کمک کرده است.

آتش سوزی حدود ساعت 10:50 شب یکشنبه در ساختمان خوابگاه یک مدرسه متوسطه که به روستاهای دورافتاده و عمدتا بومی خدمات رسانی می کند و در شهر مرزی مهدیه در جنوب غربی واقع شده است، یک جامعه معدن طلا و الماس در حدود 200 مایل (320 کیلومتر) جنوب واقع شده است. دولت جورج تاون، پایتخت، در بیانیه ای اعلام کرد.

معاون رئیس آتش نشانی دواین اسکاتلند گفت: “آتش سوزی به طور بدی ایجاد شد” و از گوشه جنوب غربی ساختمان شروع شد. با این حال، رئیس پلیس کلیفتون هیکن گفت: “تحقیقات اولیه نشان می دهد که این کار به طور مخرب تنظیم شده است.” وی همچنین گفت: در حالی که خوابگاه دخترانه پنج دری داشت، کوره آهنی دانشجویان را داخل آن گرفتار کرد.

مقامات جزییات بیشتری ارائه نکردند و در صورت وجود چه شواهدی حاکی از آتش‌سوزی است.

علی گفت: “این غم انگیزترین روز زندگی من به عنوان رئیس جمهور است. ای کاش این اتفاق نمی افتاد.”

“کاملا در شعله های آتش سوخته”

سرویس آتش نشانی گویان در بیانیه ای اعلام کرد که تا زمان رسیدن آتش نشانان، ساختمان «به طور کامل در آتش سوخته است». (اداره اطلاعات عمومی گویان/ آسوشیتدپرس)

در مجموع 59 دختر معمولاً در خوابگاه زندگی می کنند، اما تنها 56 دختر در زمان شروع آتش سوزی در اتاق ها بودند زیرا سه نفر از آنها برای آخر هفته به خانه رفتند. دولت گفت که سیزده دختر و یک پسر کوچک در خوابگاه جان باختند، در حالی که پنج نفر در بیمارستان مهدیه جان باختند.

مقامات گفتند که از مجروحان، شش کودک با هواپیما به جورج تاون منتقل شدند و 17 کودک همچنان در بیمارستان مهدیه بستری هستند.

مقامات ابتدا گفتند 20 دانش آموز کشته شدند اما بعداً تعداد آنها را به 19 رساندند و تعدادی دیگر زخمی شدند. جرالد گوویا، مشاور امنیت ملی، گفت که این رقم پس از آنکه پزشکان یک بیمار بسیار بحرانی را زنده کردند که «همه فکر می‌کردند مرده است» تجدید نظر شد.

سرویس آتش نشانی گویان در بیانیه ای اعلام کرد: زمانی که آتش نشانان به محل حادثه رسیدند، ساختمان کاملاً در آتش سوخته بود. همدردی صمیمانه ما با بستگان و دوستان آن روح های جوان است.»

مقامات گفتند که وضعیت دو کودک وخیم و چهار کودک نیز جراحت شدید دارند.

این اداره گفت: «آتش نشانان با شکستن حفره هایی در دیوار شمال شرقی ساختمان توانستند حدود 20 دانش آموز را نجات دهند.

مدرسه کودکان عمدتا بومی

امدادگران دور برانکارد حامل یک جوان جمع می شوند.  چندین آمبولانس و هواپیماهای جت در صحنه اطراف نشان داده شده اند.
کودکان مجروح روز دوشنبه وارد فرودگاه جورج تاون، گویان شدند. شش دانش آموز برای مداوا به جرج تاون منتقل شدند، در حالی که پنج دانش آموز دیگر در بیمارستانی در مهدیه و 10 نفر دیگر تحت نظر هستند. (رویستون دریک / آسوشیتدپرس)

گوویا گفت که این مدرسه بیشتر به کودکان بومی 12 تا 18 ساله خدمات می دهد. وی گفت که هنوز برای حدس زدن علت آتش سوزی زود است و افزود که رعد و برق شدید در این منطقه برای کسانی که از طریق هوایی واکنش نشان می دهند، چالشی ایجاد می کند.

او گفت: «این یک نبرد برای ما بود. خلبانان بسیار شجاع و مصمم بودند.

وی افزود که دولت و امدادگران اورژانس “تلاش عظیمی” برای نجات هر چه بیشتر مردم انجام دادند.

علی گفت که مسئولان در حال تماس با والدین و بسیج روانشناسان برای کمک به آسیب دیدگان آتش سوزی هستند.

او گفت: “من نمی توانم درد والدین را در حال حاضر تصور کنم.” “این یک فاجعه بزرگ است.”

حزب مخالف، APNU+AFC، بیانیه ای صادر کرد و گفت که به دنبال تحقیقات کامل خواهد بود و از مردم در جامعه کوچک برای کمک به مقامات برای نجات کودکانی که به دام افتاده بودند تشکر کرد.

ناتاشا سینگ لوئیس، نماینده مخالف دولت گفت: «ما باید درک کنیم که این وحشتناک ترین و مرگبارترین حادثه چگونه رخ داد و همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه ای در آینده انجام دهیم.