توفان شدید 42 کشته و 20 مفقود در فیلیپین برجای گذاشت

به گفته مقامات ، گل و بقایای ضخیم بسیاری از روستاهای اطراف مانیل را در روز جمعه پوشانده است ، پس از کشته شدن حداقل 42 نفر از طوفان و ایجاد سیل گسترده که باعث فرار مردم به پشت بام خود شده است.

سربازان ، پلیس ، گارد ساحلی و تیم های مقابله با حوادث ده ها هزار نفر را نجات دادند ، از جمله بسیاری از آنها با درخواست ناامیدانه برای کمک به شبکه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های اجتماعی سیلاب کردند.

پس از انفجار طوفان وامکو به دریای چین جنوبی در روز جمعه ، سیلاب کاهش یافته و هوا در بسیاری از مناطق پاک شد ، اما ارتش گفت که هنوز در حال نجات افراد گرفتار در برخی از جوامع سیل زده است.

ژنرال گیلبرت گپای ، رئیس ستاد ارتش در جلسه ای با مقامات مقابله با حوادث گفت: وسایل نقلیه تهاجمی دوزیستی که معمولاً در عملیات ضد شورشی استفاده می شوند ، برای کار نجات مستقر شدند.

گپای گفت: “ما همچنان به جستجوی مفقودین خواهیم پرداخت و در ارزیابی خسارت كمك خواهیم كرد.”

ساکنان روز جمعه از کنار خانه خود که پر از آوار و زباله است در شهر ماریکینا ، حومه مانیل عبور می کنند. (تد آلجیبه / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

پلیس ملی گزارش داد که تعداد کشته شدگان حداقل به 42 نفر و 20 مفقود افزایش یافته است. آژانس اصلی مقابله با بلایای دولت ، که منتظر گزارش های استانی می ماند و روند دشواری برای تأیید تلفات را دنبال می کند ، تعداد مرگ و میر بسیار کمتری را گزارش داد و باعث سردرگمی شد.

پلیس گفت ، در میان کشته شدگان حداقل 12 روستایی وجود دارد که در استانهای کاگایان و نوئوا ویزکایا از گل و لغزش سنگ حفر شده اند.

وامکو پس از کوبیدن در شمال شرقی استان کوزون ، با وزش باد پایدار 155 کیلومتر در ساعت و وزش باد تا 255 کیلومتر در ساعت قدرت گرفت. چهارشنبه شب یکشنبه در شمال شهر مانیل منفجر شد ، درختان و تیرهای برق را سرنگون کرد ، رودخانه ها را متلاشی کرد ، جوامع مسکونی را طغیان کرد و باعث رانش زمین و موج طوفان شد.

در شهر ماریكینا در منطقه پایتخت و شهرهای رودریگز و كاینتا در نزدیكی استان ریزال ، چندین روستا از آب طغیان كردند كه به طبقه دوم و سوم بسیاری از خانه ها می رسید ، صدها نفر از ساكنان را وادار به فرار به پشت بام ها و تماس شبکه های تلویزیونی و رادیویی یا ارسال پیام های ناامیدانه در شبکه های اجتماعی. وحشت با قطع گسترده برق و از دست دادن دسترسی به اینترنت تشدید شد.

ساکنان روز جمعه در خیابان های آب گرفتگی و آوار در ماریکینا دوچرخه سواری می کنند. (آرون فاویلا / آسوشیتدپرس)

فیلم های ماریکینا نشان می دهد که پوشش ضخیم آب گل آلود جاده ها را پوشانده و خانه ها و اتومبیل ها را لکه دار کرده است. ساکنان خانه ها وسایل و اثاثیه منازل خود را حمل می کردند و با استفاده از سطل و بیل گل و لای را پس از عقب افتادن آب از بین می بردند.

جمعه در یک جلسه تلویزیونی از کابینه و مسئولان مقابله با حوادث ، یک خبرنگار پرسید که رئیس جمهور رودریگو دوترته کجاست ، که باعث واکنش ناراحت سخنگوی وی شد.

هری روک بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: “نباید از محل اقامت رئیس جمهور س askedال شود. این احمقانه بودن مخالفان است. رئیس جمهور غایب نیست. او همیشه با ما است.”

بیش از 400000 نفر قبل از برخورد توفان به مناطق بالاتر تخلیه شدند که عمدتا ساکنان مناطق آسیب پذیر ساحلی و کم ارتفاع هستند.

حداقل 3.8 میلیون خانوار برق را در پایتخت و استانهای اطراف از دست دادند ، اما بعداً خدمه برق را در بسیاری از مناطق برقرار کردند. دفاتر دولتی تعطیل و بیشتر کلاسها روز جمعه به حالت تعلیق درآمد.

وامکو بر روی پاشنه تایفون گونی ، یکی از قوی ترین توفان های جهان در سال جاری به فیلیپین برخورد کرد که منجر به کشته یا مفقود شدن بیش از 30 نفر شد و 270 هزار خانه را خراب یا تخریب کرد. ده ها هزار نفر هنوز در اثر اصابت وامکو آواره شدند.

فیلیپین هر ساله مورد 20 طوفان و طوفان گرمسیری قرار می گیرد و همچنین دارای گسل های لرزه ای و آتشفشان فعال است و این کشور را به یکی از کشورهای مستعد فاجعه تبدیل کرده است.