تیراندازی در نزدیکی کنیسه در تونس در حین زیارت یهودیان 3 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت.

وزارت کشور تونس اعلام کرد که یک گارد نیروی دریایی تونس روز سه شنبه در نزدیکی کنیسه ای در جزیره جربا در جریان زیارت سالانه یهودیان، یک همکار و دو غیرنظامی را به ضرب گلوله کشت. ده نفر دیگر زخمی شدند و مهاجم توسط محافظان امنیتی کشته شد.

این وزارتخانه گفت غیرنظامیان کشته شده فرانسوی و تونسی بودند. هنوز مشخص نیست که آیا آنها زائرانی بودند که در مراسم نزدیک کنیسه 2500 ساله غریبا شرکت می کردند یا خیر.

این وزارت گفت که مجروحان شامل شش مامور امنیتی و چهار غیرنظامی هستند.

به گفته وزارت، ضارب، یکی از گاردهای وابسته به مرکز نیروی دریایی گارد ملی در شهر آغیر در جربا، ابتدا یکی از همکارانش را با سلاح خدمتی خود کشت، سپس مهمات به دست آورد و به دنبال رسیدن به کنیسه غریبه بود.

وزارتخانه گفت که وقتی او به منطقه رسید، نگهبان به واحدهای امنیتی مستقر در معبد آتش گشود.

این وزارتخانه گفت که کنیسه قفل شده بود و افراد داخل آن در حالی که مقامات در حال بررسی انگیزه های حمله بودند ایمن نگه داشته شدند.

این تیراندازی در طول یک سفر زیارتی سالانه رخ داد که هزاران بازدید کننده را از سراسر جهان به یکی از قدیمی ترین کنیسه های آفریقا جذب می کند. جربا خانه اصلی جامعه یهودی تونس است.

در سال 2002، یک کامیون بمب گذاری شده حدود 20 نفر را در ورودی معبد در حین زیارت جربا کشت. القاعده مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت که قربانیان آن گردشگران آلمانی و فرانسوی و همچنین تونسی‌ها بودند.

غایده ثابت، یکی از اعضای انجمن تونس برای حمایت از اقلیت ها، در کنیسه غریبا بود و در فیس بوک درخواست کمک کرد.

او در یک پست التماس کرد: “آنها با گلوله واقعی شلیک می کنند. به ما کمک کنید.”

ویدئوهایی که در فضای مجازی پخش می‌شوند، بازدیدکنندگان وحشت‌زده را نشان می‌دهند که در حالی که صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود، می‌دوند.

رنه ترابلسی، وزیر سابق گردشگری، اهل جربا، گفت که سفر زیارتی امسال تاکنون جشن و “موفقیت آمیز” بوده است که شامل چندین شخصیت سیاسی و دیپلمات های خارجی نیز می شود.