زلنسکی می گوید باخموت “فقط در قلب ما” پس از ادعای روسیه بر کنترل شهر ویران شده اوکراین است

زلنسکی می گوید باخموت “فقط در قلب ما” پس از ادعای روسیه بر کنترل شهر ویران شده اوکراین است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ساعاتی پس از آن که وزارت دفاع روسیه گزارش داد که نیروهای ارتش خصوصی واگنر، با حمایت نیروهای روسی، این شهر را در شرق اوکراین تصرف کرده‌اند، روز یکشنبه گفت که باخموت «فقط در قلب ماست».

زلنسکی که در کنار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه هفت در هیروشیما، ژاپن صحبت می کرد، گفت روس ها “همه چیز” را نابود کرده اند. او گفت: “شما باید درک کنید که هیچ چیز وجود ندارد.”

او گفت: «امروز باخموت فقط در قلب ماست. “در این مکان چیزی نیست.”

بیانیه وزارت روسیه در کانال تلگرام حدود هشت ساعت پس از اعلام مشابه یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر منتشر شد. مقامات اوکراین در آن زمان گفتند که جنگ برای باخموت ادامه دارد.

نبرد 8 ماهه

نبرد هشت ماهه برای باخموت طولانی ترین و احتمالا خونین ترین درگیری در اوکراین بوده است.

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شد که بایدن 375 میلیون دلار کمک بیشتر از آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که شامل مهمات، توپخانه و وسایل نقلیه بیشتر است.

من از او برای کمک مالی قابل توجهی که به او کرد تشکر کردم [Ukraine] از جانب [the U.S.]زلنسکی بعداً توییت کرد.

در این تصویر که از ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی پریگوژین در روز شنبه منتشر شد، اعضای شرکت نظامی واگنر گروه یوگنی پریگوژین پرچم ملی روسیه و پرچم واگنر را بر فراز ساختمانی آسیب دیده در باخموت اوکراین تکان می دهند. (سرویس مطبوعاتی پریگوژین/آسوشیتدپرس)

تحلیلگران گفتند که پیروزی روسیه در باخموت بعید است که روند جنگ را تغییر دهد.

یک اندیشکده مستقر در واشنگتن اواخر روز شنبه گفت که تصرف آخرین زمین باقیمانده در باخموت توسط روسیه “از نظر تاکتیکی یا عملیاتی مهم نیست”. مؤسسه مطالعات جنگ گفت که کنترل این مناطق “به نیروهای روسی از نظر عملیاتی زمین قابل توجهی برای ادامه عملیات تهاجمی” و همچنین “برای دفاع در برابر ضد حملات احتمالی اوکراین” نمی دهد.

وزارت روسیه با استفاده از نام این شهر در دوران شوروی گفت: «در جهت تاکتیکی آرتیوموفسک، تیم‌های حمله شرکت نظامی خصوصی واگنر با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی گروه نبرد جنوب، آزادسازی شهر آرتیوموفسک را به پایان رساندند. “

پوتین تبریک می فرستد

خبرگزاری‌های دولتی روسیه به نقل از سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کردند که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور «تکمیل عملیات را به یگان‌های تهاجمی واگنر و همچنین به همه سربازان یگان‌های نیروهای مسلح روسیه که پشتیبانی لازم و حفاظت از جناحین آنها را ارائه کردند، تبریک می‌گوید. برای آزادسازی آرتیوموفسک.”

پریگوژین در ویدئویی که قبلا در تلگرام منتشر شد، گفت که شهر حوالی ظهر شنبه تحت کنترل کامل روسیه قرار گرفت. او در کنار حدود نیم دوجین جنگجو، با ساختمان های ویران شده در پس زمینه و شنیده شدن صدای انفجار از دور صحبت می کرد.

نیروهای روسیه همچنان با وظیفه عظیم تصرف بخش باقی مانده از منطقه دونتسک که هنوز تحت کنترل اوکراین است، از جمله چندین منطقه به شدت مستحکم روبرو خواهند بود.

معلوم نیست کدام طرف در نبرد باخموت بهای بیشتری را پرداخته است. هم روسیه و هم اوکراین تلفاتی را متحمل شده اند که گمان می رود هزاران نفر باشد، هرچند هیچکدام تعداد تلفات را فاش نکرده اند.

زلنسکی در ماه مارس در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس بر اهمیت دفاع از باخموت تاکید کرد و گفت سقوط آن می‌تواند به روسیه اجازه دهد تا حمایت بین‌المللی را از توافقی که ممکن است کی‌یف را ملزم به دستیابی به سازش‌های غیرقابل قبول کند، جلب کند.

تحلیلگران گفته اند سقوط باخموت ضربه ای به اوکراین خواهد بود و مزایای تاکتیکی به روسیه می دهد، اما برای نتیجه جنگ تعیین کننده نخواهد بود.

جمعیت قبل از جنگ 80000 نفر

نیروهای روسیه همچنان با وظیفه عظیم تصرف بقیه منطقه دونتسک تحت کنترل اوکراین از جمله چندین منطقه به شدت مستحکم روبرو هستند. استان های دونتسک و لوهانسک همسایه دونباس، مرکز صنعتی اوکراین را تشکیل می دهند که در آن شورش جدایی طلبان در سال 2014 آغاز شد و مسکو به طور غیرقانونی آن را در سپتامبر ضمیمه کرد.

باخموت، واقع در حدود 55 کیلومتری شمال دونتسک، پایتخت منطقه ای تحت کنترل روسیه، 80000 نفر جمعیت قبل از جنگ داشت و یک مرکز صنعتی مهم بود که توسط معادن نمک و گچ احاطه شده بود.

این شهر که در زمانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به افتخار یک انقلابی بلشویک، آرتیوموفسک نام گرفت، همچنین به دلیل تولید شراب گازدار در غارهای زیرزمینی شهرت داشت. خیابان‌های پهن درخت‌کاری‌شده، پارک‌های سرسبز و مرکز شهر باشکوه با عمارت‌های باشکوه اواخر قرن نوزدهم – که همه اکنون به یک زمین بایر در حال دود تبدیل شده‌اند – آن را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

دو مرد در لباس نظامی به نفر سوم کمک می کنند تا از یک سطح بالاتر پایین بیاید.  مرد سوم حالت دردناکی به تن می کند.
پزشکان ارتش اوکراین به یک رفیق مجروح کمک می کنند تا در اواخر فوریه پس از رسیدن از میدان جنگ به بیمارستان صحرایی در نزدیکی باخموت اوکراین، از آمبولانس خارج شود. (اوگنی مالولتکا/ آسوشیتدپرس)

هنگامی که یک شورش جدایی‌طلب شرق اوکراین را در سال 2014، هفته‌ها پس از الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه به اوکراین توسط مسکو فرا گرفت، شورشیان به سرعت کنترل شهر را به دست گرفتند، اما چند ماه بعد آن را از دست دادند.

پس از اینکه روسیه در اوایل تهاجم فوریه 2022، تمرکز خود را به دونباس معطوف کرد، نیروهای مسکو در اوت سعی کردند باخموت را تصرف کنند، اما به عقب رانده شدند.

درگیری در آنجا در پاییز کاهش یافت زیرا روسیه با ضد حمله های اوکراینی در شرق و جنوب روبرو شد، اما در اواخر سال گذشته با سرعت کامل از سر گرفت. در ژانویه، روسیه شهر معدن نمک سولدار در شمال باخموت را تصرف کرد و حومه شهر را بست.

به رهبری مزدوران

گلوله باران شدید روسیه شهر و روستاهای مجاور را هدف قرار داد، زیرا مسکو یک حمله سه جانبه را برای پایان دادن به مقاومت در آنچه اوکراینی ها «قلعه باخموت» می نامیدند، انجام داد.

مزدوران واگنر پیشتاز حمله روسیه بودند. پریگوژین سعی کرد از نبرد برای شهر استفاده کند تا نفوذ خود را در میان تنش ها با رهبران ارشد نظامی روسیه که به شدت از آنها انتقاد می کرد، گسترش دهد.

پریگوژین در این ویدئو روز شنبه گفت: “ما نه تنها با نیروهای مسلح اوکراین در باخموت جنگیدیم، بلکه با بوروکراسی روسیه که شن و ماسه را در چرخ ها می انداخت، جنگیدیم.”

بمباران بی امان توپخانه روسیه ساختمان های کمی را در میان نبردهای وحشیانه خانه به خانه دست نخورده باقی گذاشت. به گفته مقامات اوکراینی، جنگنده های واگنر “بر روی اجساد سربازان خود رژه رفتند”. هر دو طرف مهمات را به میزانی خرج کرده اند که برای دهه ها در هیچ درگیری مسلحانه دیده نشده است و روزانه هزاران گلوله شلیک می کنند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که تصرف این شهر به روسیه این امکان را می دهد که حملات تهاجمی خود را به منطقه دونتسک، یکی از چهار استان اوکراین که مسکو به طور غیرقانونی در ماه سپتامبر ضمیمه کرد، ادامه دهد.