شرکت انرژی اوکراین مدعی است که روسیه می تواند هزاران کارمند خود را از نیروگاه هسته ای خارج کند

شرکت انرژی اوکراین مدعی است که روسیه می تواند هزاران کارمند خود را از نیروگاه هسته ای خارج کند

شرکت انرژی اتمی اوکراین روز چهارشنبه مدعی شد که روسیه قصد دارد حدود 2700 کارمند اوکراینی را از بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا جابجا کند و نسبت به “فقدان فاجعه بار پرسنل واجد شرایط” در تاسیسات زاپوریژژیا در جنوب اوکراین که تحت اشغال روسیه است، هشدار داد.

Energoatom در یک پست تلگرامی اعلام کرد، کارگرانی که پس از تصرف نیروگاه Zaporizhzhia توسط مسکو در اوایل جنگ، قراردادهای کاری را با آژانس هسته‌ای روسیه، Rosatom امضا کردند، به همراه خانواده‌هایشان به روسیه منتقل خواهند شد.

Energoatom مشخص نکرد که آیا کارکنان به زور از کارخانه خارج خواهند شد یا خیر و همچنین امکان بررسی فوری ادعاهای Energoatom در مورد طرح مسکو وجود داشت.

Energoatom گفت که حذف کارکنان “موضوع بسیار فوری” کمبود کارگر را تشدید می کند.

دستور تخلیه

فرماندار منطقه که در مسکو مستقر شده است، شنبه گذشته دستور تخلیه غیرنظامیان از این منطقه، از جمله شهر مجاور Enerhodar، جایی که اکثر کارگران کارخانه در آن زندگی می کنند، صادر کرد. دامنه کامل دستور تخلیه مشخص نبود.

درگیری در نزدیکی نیروگاه به ترس از یک حادثه فاجعه بار بالقوه مانند آنچه در چرنوبیل، در شمال اوکراین رخ داد، که در آن یک رآکتور در سال 1986 منفجر شد و تشعشعات مرگباری منتشر کرد، منطقه وسیعی را در بدترین حادثه هسته‌ای جهان آلوده کرد.

Zaporizhzhia یکی از 10 نیروگاه هسته ای بزرگ در جهان است. در حالی که شش رآکتور آن برای ماه‌ها تعطیل شده‌اند، هنوز به نیرو و کارکنان واجد شرایط برای راه‌اندازی سیستم‌های خنک‌کننده حیاتی و سایر ویژگی‌های ایمنی نیاز دارد.

اعضای هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در 29 مارس از نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia بازدید کردند. (آندری بورودولین/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

مقامات کیف گفتند که مقامات مستقر در کرملین در منطقه Zaporizhzhia در حال تسریع در تلاش برای جابجایی ساکنان محلی، از جمله خانواده‌های کارگران در کارخانه، به دلیل یک ضد حمله مورد انتظار اوکراین هستند.

به جنوب روسیه نقل مکان کرد

تحلیلگران نظامی می گویند که اوکراین ممکن است ضد حمله را در منطقه Zaporizhzhia متمرکز کند و سعی کند نیروهای روسیه را با پیشروی به سواحل دریای آزوف در جنوب به دو قسمت کند.

ستاد کل اوکراین گفت که بستگان کارکنان کارخانه Zaporizhzhia که با جابجایی موافقت کردند به منطقه روستوف جنوبی روسیه منتقل شدند و در کمپ های موقت قرار گرفتند.

گفته می شود که کارکنان کارخانه در حال حاضر از خروج از Enerhodar منع شده اند. هیچ اشاره ای به طرح ادعایی روسیه که توسط Energoatom به آن اشاره شده است، نشده است.

مرکز مقاومت ملی اوکراین، که می‌گوید جنبش‌های پارتیزانی اوکراینی را در سرزمین‌های اشغال شده توسط نیروهای روسی اداره و هماهنگ می‌کند، می‌گوید مقامات روسیه در زاپوریژژیا مدارس را تعطیل می‌کنند، اتوبوس‌ها را آماده می‌کنند و مقاماتی را برای نظارت بر روند تخلیه منصوب می‌کنند.

آنها ادعا می کنند که این روند عمدتا کودکان را هدف قرار می دهد.

دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را به دلیل جنایات جنگی صادر کرد و او و بازرس کودکان روسیه را به مسئولیت شخصی در ربودن کودکان خردسال از اوکراین متهم کرد.

در آن زمان، دیمیترو لوبینتس، رئیس حقوق بشر اوکراین، با استناد به داده های دفتر ملی اطلاعات اوکراین، گفت که 16226 کودک اوکراینی به زور به روسیه برده شده اند.

“به طور جدی به خطر افتاده”

روس‌ها پس از تصاحب زاپوریژژیا، کارکنان اوکراینی را در محل باقی گذاشتند تا کارخانه را ادامه دهند، اما تعداد دقیق کارگران در حال حاضر در کارخانه مشخص نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، بلافاصله به پرسش آسوشیتدپرس درباره سطح کارکنان پاسخ نداد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از تسخیر نیروگاه توسط نیروهای روسی پس از حمله به اوکراین در 24 فوریه 2022، اعلام کرد که سطوح پایین کارکنان به طور جدی یکی از عوامل اساسی در ایمنی و امنیت هسته‌ای را به خطر انداخته است، و آن این است که «کارکنان عملیاتی باید قادر باشند». تا وظایف ایمنی و امنیتی خود را انجام دهند و توانایی تصمیم گیری عاری از فشارهای ناروا را داشته باشند.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی تعداد انگشت شماری از کارکنان خود را در تلاش برای اطمینان از ایمنی آن در زاپوریژژیا مستقر کرده است.