ماشین آلات پرکاربرد در معدن

در حفاری از ماشین آلات متنوعی استفاده می شود که با دو نوع از آن ها اشنا خواهیم شد

حفر زمین جهت رسیدن به‌هدف مورد نظر را حفاری گویند. حفاری می‌تواند جهت رسیدن به منطقه نفت، آب، گاز و غیره انجام گیرد. عملیات‌های حفاری با سرعت بسیار زیادی انجام می‌گیرند، زیرا استفاده از دکل حفاری به‌مدت طولانی از نظر اقتصادی بسیار پرهزینه می‌باشد. عملیات حفاری بسیار خطرناک می‌باشد و همواره از باتجربه‌ترین افراد جهت انجام این کار استفاده می‌شود.

 

بیل مکانیکی چیست ؛ این مقاله را با تعریف بیل مکانیکی شروع میکنیم، بیل مکانیکی وسیله ای که شامل بازوی مفصلی ، باکت و کابین گردان بر روی خود و در زیر نیز زنجیر یا چرخ لاستیکی را برای حرکتش دارد.

بیل مکانیکی از ماشین آلات سنگین راه سازی ، عمرانی و مهندسی به حساب می آید. سیر تحول بیل های مکانیکی از بیلهایی که با نیرو محرکه بخار کار میکردند تا به امروز دست خوش دگرگونی های فرآوانی بوده. اما پرمصرف ترین انواع بیل مکانیکی، نوع دیزل آن میباشد.

 

انواع مدل

بیل مکانیکی با جام معکوس:

 

به این بیل اسامی متعددی داده می شود از قبیل:کج بیل – بیل پشت خم وبیل کششی.این بیلها در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند وبرای حفاری مناسبند.

ب- بیل مکانیکی با سیستم کابلی:

این بیل مکانیکی عبارت است از اطاقک گردانی که سوار بر چرخها بوده ودر انتهای جلویی آن بیل متصل شده است. این بیل در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشند.

 

بیل مکانیکی براساس حفاری

یل های مکانیکی بر اساس نوع حفاری نیز انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آن ها بیل جام جلو می باشد که برای حفاری های بالای سطح زمینی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

از دیگر نمونه ها نیز می توان به کج بیل اشاره کرد که از آن ها برای حفاری در سطوح بالاتر و پایین تر از سطح اتکا استفاده می شود. هم چنین از دیگر موارد استفاده از آن می توان به حفاری گودال ها، زیرزمین بناها ،بارگیری ماشین آلات حمل و غیره اشاره کرد.

 

تراکتور

 

تراکتور یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو است که در کارهای کشاورزی به کار گرفته شده‌است. روز به روز، ساختمان این خودرو تکمیل‌تر می‌شود. قدرت کار تمام تراکتورها با هم برابر نیست. امروزه متناسب با هر کاری، تراکتور ویژه آن ساخته شده‌است. تراکتور از متداول‌ترین ماشین‌های کشاورزی است. در تمام نقاط دنیا کم و بیش از این خودرو استفاده می‌شود.

 

کاربرد 

 

کاربرد های تراکتور

همانطور که بیان شد تراکتور بیشترین استفاده را در قسمت کشاورزی دارد. اگر چه به نظر می‌رسد که این دستگاه در مصارفی چون کشندگی و کاربردهای استقامی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی جالب است بدانید که این وسیله در بعضی موارد کاربرد حمل و نقلی هم دارد. کاربردهای عمده تراکتور چیست؟

 

 

 

یدک کشی:

 

بخش انتهای تراکتور فرصت مناسبی را برای یدک کشیدن دستگاه‌های دیگر به دست این ماشین فراهم می‌کند. کشیدن وسایل زراعی و پرکاربرد در کشاورزی یکی از مهم‌ترین کاربردهای تراکتورهاست. گشتاور زیاد در تراکتورها باعث می‌شود تا یدک کشیدن ابزار و وسایل به راحتی انجام شود. برای خرید تراکتور کشنده باید به میزان گشتاور این خودرو بیش از دیگر مشخصات توجه شود.