چک لیست اقدامات لازم بعد از کاشت نهال

 

چک لیست اقدامات لازم بعد از کاشت نهال

 

فصل کاشت نهال (فصل پاییز و زمستان) نزدیک است و باغداران در تکاپوی خرید نهال و کاشت نهال هستند. اقدامات مهمی ‌که بعد از خرید نهال افراد را درگیر می‌کند، مراقبت‌ها و اقدامات بعد از کاشت نهال است تا بتوانند سود بیشتری به دست آورند.
پس از انتخاب نهال از میان نهال‌های پرطرفدار و پرسود (
نهال گردو، نهال بادام و نهال انگور) با توجه به شرایط منطقه، می‌توانید یکی از آن‌ها را از معتبرترین و بهترین نهالستان‌ خریداری کنید. حال نوبت کاشت نهال و مراقبت‌های بعد از آن است. همراه ما باشید.

مراحل بعد از کاشت نهال

کاشت نهال به تنهایی کافی نیست و مهم است با مراقبت‌های بعد از آن آشنا باشید تا بتوانید حداکثر برداشت محصول را داشته باشید. به نقل از نهالستان ارغوان نهال دو سال اول بعد از کاشت نهال بسیار مهم است چون در سال اول درخت ریشه می‌گیرد و در سال دوم رشد آن شروع می‌شود. بنابراین تمام ‌این دستورالعمل‌ها را دنبال و رعایت کنید.

1.نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده

نهال تازه کاشته شده تا زمان جا افتادن ریشه‌های خود به آبیاری منظم و مداوم نیاز دارد تا از خشک شدن و از بین رفتن نهال جلوگیری شود. آبیاری نهال جوان باید بلافاصله بعد از کاشت نهال باشد تا خاک اطراف ریشه به آن بچسبد و نیاز آبی نهال تامین شود.

زمانی نهال تازه کاشته شده در خاک استقرار می‌یابد که رشد ریشه در داخل زمین به اندازه سایه انداز آن‌ها بر روی زمین باشد.

در ‌این زمان‌ها نهال‌ها باید مداوم آبیاری شوند:

·         هفته اول و دوم بعد از کاشت نهال، نیاز به آبیاری روزانه است.

·         از هفته سوم تا دوازدهم بعد از کاشت نهال، باید هر دو یا سه روز یک بار نهال‌ها آبیاری شوند.

·         بعد از هفته دوزادهم هر هفته آبیاری کنید تا ریشه نهال‌ها در خاک تثبیت شوند.

توجه به ‌این نکات در زمان آبیاری نهال مهم است:

·         آب را مستقیما روی محل توسعه ریشه قرار دهید.

·         خاک اضافی حاصل از پر کردن چاله کاشت نهال را مرطوب نگه دارید.

·         با گذشت زمان و افزایش رشد نهال‌ها، منطقه آبیاری را بزرگتر کنید.

·         چمن‌ها و علف‌های هرز را تا چند متر بیشتر از سایه بان گیاه از بین ببرید.

2. هرس نهال تازه کاشته شده

هرس اولیه به هرسی گفته می‌شود که بعد از کاشت نهال انجام می‌شود و به‌این صورت است که نهال از ارتفاع 85 تا 90 سانتی متری سربرداری شود.‌
این سربرداری اولیه باعث می‌شود تا گیاه در فصل بهار و پاییز بازوهای مناسب را در ‌این ارتفاع انتخاب کند و بازوها شکل بگیرند. البته برای درختان سیب سربرداری از ارتفاع 60 سانتی متری باید انجام شود.

بعد از هرس اولیه و در شروع فصل رشد، باید در چهار جهت اصلی چهار شاخه اصلی را انتخاب کرد و بقیه را حذف نمود.

این باور غلط که نهال بعد از کاشت تا چندین سال به هرس نیاز ندارد یک باور کاملا اشتباه و غیر علمی‌است. به‌دنبال ‌این باور نادرست، مشکلاتی از جمله مرتفع شدن درخت پیش می‌آید و در نتیجه با برداشت سخت و پرهزینه‌ای مواجه می‌شوند.

به‌این نکته توجه داشته باشید که با هرس اصولی و هدفدار، فرم مناسب برای درخت ‌ایجاد می‌شود. فرم مناسب درخت سبب اصلاح دریافت نور، جوان سازی درختان و جلوگیری از ریزش محصول می‌شود.

3. کود مناسب نهال تازه کاشته شده

استفاده از کودهای حیوانی علاوه بر تغذیه نهال، بیشتر با هدف اصلاح زمین از جمله بهبود ساختمان، بذربندی و تهویه انجام می‌شود. استفاده از کودهای حیوانی بیشتر به علت بهبود خاصیت فیزیکی زمین و بیش تر کردن توان نگهداری آب استفاده می‌شود.

متداول ترین کودهای حیوانی کود مرغی، گوسفندی و گاوی است.

مواد مغذی در کود مرغی نسبت به کود گوسفندی و کود گاوی بیشتر است اما نمی‌تواند تمام نیازهای غذایی درخت را تامین کند. کود مرغی نسبت به بقیه کودهای حیوانی زودتر در زمین حل می‌شود و به همین علت آثار آن سریع از بین می‌رود.

زمان استفاده از کود برای رشد سریع درخت از اواسط پاییز تا اویل زمستان است.

از میان مواد مغذی اصلی که نیتروژن، فسفر و پتاسیم است تا اوایل باروری به نیتروژن مازاد نیاز است. میزان فسفر و پتاسیم موجود در خاک در ابتدا کافی است مگر ‌اینکه زمین کمبودی از ‌این مواد داشته باشد.

علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده و رفع آن

حال که سه مرحله مهم بعد از کاشت نهال را بررسی کردیم، لازم است تا به بررسی یکی از مشکلاتی که بعد از کاشت نهال به کرات دیده می‌شود، بپردازیم.
خشک شدن نهال مشکلی است که دلسردی زیادی برای باغداران و یا سرمایه گذاران به وجود می‌آورد.
برخی از مهمترین دلایل خشک شدن نهال تازه کاشته شده را بررسی می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها مانع از پیش آمدن چنین مشکلی شوید.

1.      هوا خوردن ریشه در زمان انتقال: با نگهداری ریشه نهال در داخل نایلون مانع از هوا خوردن آن شوید. در نهالستان ارغوان نهال با استفاده از بسته بندی صحیح مانع از هوا خوردن ریشه می‌شوند.

2.      کود دادن در زمان کاشت نهال: توجه داشته باشید که در زمان کاشت نهال به کود دهی نیازی نیست.

3.      شوک دمایی در زمان کاشت نهال: سعی کنید نهال را زمانی انتقال دهید که هوای محل نگهداری نهال و محل کاشت آن تقریبا یکی باشد.

4.      بروز تنش‌های آبی: توجه کنید بلافاصله بعد از کاشت، نهال به آب نیاز دارد و بعد از آن طبق مواردی که در بالا اشاره شد باید نهال آبیاری شود تا کمبودی نداشته باشد.

5.      تکان‌های شدید بعد از کاشت که باید با قیم بستن نهال از‌این مشکل جلوگیری شود.

6.      هوای درون خاک در زمان کاشت باید تخلیه شود به همین علت بعد از کاشت باید خاک پایمال شود.

7.      آسیب به ریشه در زمان انتقال و جابه جایی نهال

8.      زیاد آب دادن و خفه شدن نهال

9.      در زیر سایه یا نور شید نهال کاشته شود

این موارد جزو بیشترین مواردی است که در زمان کاشت نهال به وجود می‌آید و باعث خشک شدن نهال می‌شود. برای جلوگیری از خشک شدن نهال فقط کافیست تا از به کاربردن ‌این کارها جلوگیری کنید.

جمع بندی؛ نکات مهم در زمان انتقال نهال

همانطور که در در‌این چک لیست بررسی کردید یکی از مشکلات بزرگی که برای نهال پیش می‌آید، در زمان انتقال و جابه جایی نهال است. قطعا خرید نهال از نهالستان معتبر و مشاوره و آموزش‌های آن‌ها مانع از بروز چنین مشکلاتی خواهد شد.

نهالستان ارغوان نهال از کیفیت و ارسال صحیح و اصولی نهال‌ها به قدری مطمئن است که از ضمانت بازگشت نهال صحبت می‌کند. نهاستان با همکاری با شرکت های باربری معتبر همانند جابه جا بارکیفیت ارسال محصولات خود را تضمین می نماید.
 ‌این نهالستان با بیش از 30 سال تجربه انواع نهال‌های شناسنامه دار و مجوز دار را علاوه بر کشورمان عزیزمان به کشورهای همسایه نیز ارسال می‌کند. بنابراین با خیال راحت در هر کجای‌ ایران هستید با کارشناسان ما در تماس باشید و پس از دریافت مشاوره رایگان سفارش خود را ثبت کنید.

www.nahalarghavan.com
شماره تماس: 09141836535
گفتگوی آنلاین با کارشناسان در واتساپ:
09141836535