آتش سوزی مرگبار در بیمارستان پکن دست کم 29 کشته برجای گذاشت

شمار قربانیان آتش سوزی روز چهارشنبه در بیمارستانی در پکن که یکی از مرگبارترین حوادث پایتخت چین در حداقل دو دهه گذشته بود، به 29 نفر رسید.

رسانه‌های اجتماعی ویدئوهای دراماتیکی از افرادی نشان دادند که از ملحفه‌های تخت بسته شده برای فرار از دود و شعله‌های آتش پس از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان چانگ فنگ از دیوارها پایین می‌روند.

شاهدان رویترز گفتند که شیشه های شکسته و سوخته در محل دیده می شد، جایی که بسیاری از افسران پلیس، برخی از آنها لباس شخصی بودند.

مقامات روز چهارشنبه در یک نشست خبری با رسانه ها گفتند که همه 29 کشته به جز سه نفر بیمار بودند و آتش در نیم ساعت خاموش شد.

یکی از ساکنان سالخورده محلی که تنها نام خانوادگی خود را لی داده است، گفت: “دود زیادی بود، من می توانستم آن را ببینم.”

کارگران اورژانس یک برانکارد را به بیرون از ساختمان فشار می دهند.
کارگران یک گارنی را به بیمارستان چانگ فنگ می آورند. (گرگ بیکر/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

مقامات در حال بررسی مرگبارترین آتش سوزی پکن از حداقل سال 2002، زمانی که آتش سوزی در یک کافی نت 25 نفر را گرفت، هستند.

مقامات گفتند که بررسی‌های اولیه نشان داد که آتش‌سوزی که بیشتر بال بیماران بدحال را درگیر کرده است، ناشی از مواد رنگ‌آمیزی قابل اشتعال در بخش در حال بازسازی بوده است.

بررسی‌های رویترز نشان داد تا روز چهارشنبه، بسیاری از پست‌های رسانه‌های اجتماعی که درباره آتش‌سوزی وی‌چت انتقادی داشتند، سانسور یا حذف شده بودند.

یک نفر در پست وی چت که متعاقباً حذف شد، نوشت: «کار امداد و نجات در محل حادثه در عرض 3-1/2 ساعت به پایان رسید، اما مردم فقط می‌دانستند که 21 نفر در اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند که ساعت از هشت شب گذشته بود.

این بسیار گیج کننده است که اطلاعات کمی در مورد آتش سوزی کشته شدن 21 نفر در یک شهر پرجمعیت مانند پکن قبل از اطلاعیه رسمی شناخته شده بود.

به گفته مقامات، اوایل روز چهارشنبه، 39 مجروح همچنان در بیمارستان بستری هستند، حال سه نفر وخیم و 18 نفر وخیم هستند.