آنچه ما در مورد اسناد لو رفته پنتاگون ایالات متحده در مورد جنگ اوکراین می دانیم – و تأثیر بالقوه

کمتر از یک هفته از افشای اسناد نظامی بسیار محرمانه در مورد جنگ اوکراین می گذرد که پنتاگون را برای اطمینان از متحدان و ارزیابی دامنه اطلاعات فاش شده تحت کنترل کامل خسارات قرار داده است.

اطلاعات تعداد زیادی از اسلایدها آسیب پذیری های بالقوه در قابلیت های دفاع هوایی اوکراین را آشکار کرده است و ارزیابی های خصوصی متحدان را در مورد مجموعه ای از موضوعات اطلاعاتی افشا کرده است و این پرسش را در مورد اینکه آیا این افشای اعتماد متحدان به اشتراک گذاری اطلاعات با ایالات متحده را از بین می برد یا بر برنامه های اوکراین برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تأثیر می گذارد. تشدید مبارزه با روسیه در بهار امسال.

سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: در مجموع، اسناد فاش شده “خطر بسیار جدی برای امنیت ملی” است.

در اینجا نگاهی به اسناد، آنچه در مورد چگونگی ظاهر شدن آنها و تأثیر بالقوه آنها وجود دارد، می پردازیم.

آنها چه هستند؟

اسناد محرمانه – که توسط مقامات آمریکایی به طور جداگانه تأیید نشده اند – از اسلایدهای مختصر در مورد مواضع نظامی اوکراین تا ارزیابی حمایت بین المللی از اوکراین و سایر موضوعات حساس، از جمله در چه شرایطی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است از سلاح هسته ای استفاده کند، را شامل می شود.

هیچ پاسخ روشنی در مورد تعداد اسناد فاش شده وجود ندارد. آسوشیتدپرس تقریباً 50 سند را مشاهده کرده است. برخی برآوردها تعداد کل را صدها نفر می دانند.

تماشا | آیا مدارک بیشتری در راه است؟

آمادگی کاخ سفید برای افشای اسناد بیشتر

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی می گوید برخی از اسناد فاش شده بررسی شده اند، اما مشخص نیست که چه کسی آنها را افشا کرده است، انگیزه آن چه بوده است یا اینکه آیا موارد بیشتری در آینده منتشر خواهد شد.

آنها از کجا آمده اند؟

هیچ کس با اطمینان نمی داند، حتی رئیس پنتاگون.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “آنها جایی در وب بودند، و دقیقاً کجا بودند، و چه کسی در آن نقطه دسترسی داشت، ما نمی دانیم. ما به سادگی نمی دانیم.” ما به بررسی و برگرداندن هر سنگی ادامه خواهیم داد تا زمانی که منشأ آن و وسعت آن را پیدا کنیم.»

این احتمال وجود دارد که نشت در سایتی به نام Discord شروع شده باشد.

Discord یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که بین افرادی که بازی های آنلاین انجام می دهند محبوب است. سایت Discord میزبان چت‌های صوتی، ویدیویی و متنی بلادرنگ برای گروه‌ها است و خود را مکانی توصیف می‌کند که “جایی که می‌توانید به یک باشگاه مدرسه، یک گروه بازی یا یک جامعه هنری در سراسر جهان تعلق داشته باشید.”

در یکی از آن تالارها که در ابتدا برای صحبت در مورد موضوعات مختلف ایجاد شده بود، اعضا درباره جنگ در اوکراین بحث می کردند. به گفته یکی از اعضای چت، یک پوستر ناشناس اسنادی را به اشتراک گذاشت که پوستر ادعا می کرد طبقه بندی شده است، ابتدا آنها را با افکار خود پوستر تایپ می کرد، سپس از چند ماه پیش، تصاویری از کاغذهای تا شده را بارگذاری می کرد.

فردی که می‌گوید یکی از اعضای این انجمن است، به آسوشیتدپرس گفت که شخص دیگری که به‌صورت آنلاین فقط با نام “Lucca” شناخته می‌شود، اسناد را در یک گفتگوی دیسکورد متفاوت به اشتراک گذاشته است. از آنجا، به نظر می رسد که آنها تا زمانی که توسط رسانه ها انتخاب شدند، پخش شده اند.

بسیاری از جزئیات داستان را نمی توان فوراً تأیید کرد. و مقامات ارشد ایالات متحده علناً اذعان می کنند که هنوز در تلاش برای یافتن پاسخ هستند.

چه چیزی فاش شده است؟

افشای اطلاعات نشان داده است که ایالات متحده چگونه از نزدیک بر نحوه تعامل متحدان و دوستانش با روسیه و چین نظارت می کند. مقامات در چندین کشور اتهامات مربوط به سوابق فاش شده را رد یا رد کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که اطلاعات ایالات متحده ادعاهایی از سوی عوامل روسی مبنی بر ایجاد روابط نزدیک تر با امارات متحده عربی، کشور نفت خیز خاورمیانه که میزبان تاسیسات نظامی مهم آمریکایی است، دریافت کرده است. امارات این اتهامات را رد کرد و آنها را “کاملا نادرست” خواند.

واشنگتن پست روز دوشنبه گزارش داد که رئیس جمهور مصر به زیردستان دستور داد تا مخفیانه آماده ارسال 40000 موشک به روسیه در حالی که این کشور در حال جنگ در اوکراین است، شوند. سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که مصر “در این بحران دخالت نمی کند و متعهد به حفظ فاصله مساوی با هر دو طرف” است.

افشای اطلاعات دیگر مربوط به این ادعا است که رهبران کره جنوبی در ارسال گلوله های توپخانه به اوکراین مردد بوده اند و سرویس جاسوسی موساد اسرائیل با طرح پیشنهادی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت کرده است.

سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده با بودجه 90 میلیارد دلاری سالانه، قدرت گسترده ای برای بهره برداری از ارتباطات الکترونیکی، جاسوسی و نظارت با ماهواره ها دارند. نتایج آن قدرت ها به ندرت در انظار عمومی دیده می شود، حتی به شکل محدود.

سربازان اوکراینی در حال رانندگی در جاده
سربازان اوکراینی در ماه مارس به سمت باخموت در شرق اوکراین حرکت می کنند. برخی از اسناد فاش شده شامل اسلایدهای توجیهی است که نقشه مواضع ارتش اوکراین را نشان می دهد. (آریس مسینیس/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

پاسخ آمریکا

پنتاگون بررسی داخلی را برای ارزیابی تأثیر این افشاگری بر امنیت ملی آغاز کرده است.

به گفته یک مقام دفاعی که خواست نامش فاش نشود، پنتاگون همچنین به سرعت در حال انجام اقداماتی برای کاهش تعداد افرادی است که به جلسات توجیهی دسترسی دارند. کریس میگر، دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور عمومی، گفت که مقامات پنتاگون همچنین از نزدیک محل “پست و تقویت” اسلایدهای فاش شده را زیر نظر دارند.

به طور جداگانه، وزارت دادگستری تحقیقات جنایی در مورد چگونگی به دست آوردن و افشای اسلایدها آغاز کرده است.

ویلیام برنز، رئیس سیا، روز سه‌شنبه این افشای اطلاعات را «عمیقاً تأسف‌بار» خواند.

مجموعه ای پنج ضلعی که از بالا دیده می شود
این نشت، پنتاگون را که از بالا در اینجا دیده می شود، به کنترل آسیب با متحدانش فرستاد. (جاشوا رابرتز/رویترز)

چه تاثیری دارد؟

رهبران ارشد نظامی برای رسیدگی به این پیامدها با متحدان تماس گرفته اند. میاگر گفت که این شامل تماس‌هایی است که “در سطح بالایی برای اطمینان بخشیدن به تعهد ما به حفاظت از اطلاعات و وفاداری به شراکت‌های امنیتی ما. این گفتگوها در آخر هفته آغاز شد و ادامه دارد.”

مقامات ایالات متحده احتمالاً هنگام سفر هفته آینده به آلمان برای نشست بعدی گروه تماس، جایی که نمایندگان بیش از 50 کشور برای هماهنگی تسلیحات و حمایت از اوکراین گرد هم می آیند، با سؤالات بیشتری روبرو خواهند شد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفت، اما انتظار نمی‌رود افشای این سند بر آن نشست یا تمایل متحدان برای ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین تأثیر بگذارد.

کریس اسکالوبا، مدیر ابتکار امنیت فراآتلانتیک شورای آتلانتیک، گفت: «من فکر می‌کنم بسیاری از متحدان احتمالاً کنجکاوتر خواهند بود که چرا این اتفاق افتاد. با توجه به مجوزهای امنیتی سطح بالای مورد نیاز برای دسترسی به اطلاعات در وهله اول، این نشت سوالاتی را مطرح می کند که چه کسی “اینقدر دستور کار برای ارائه آن دارد” و اینکه آیا قصد تضعیف حمایت از اوکراین بوده است. اسکالوبا گفت.

آستین و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه هر دو با همتایان خود در اوکراین تماس گرفتند. آستین روز سه شنبه پیشنهاد کرد که این افشاگری ها تأثیر زیادی بر برنامه های اوکراین برای حمله بهاری نخواهد داشت.

آستین گفت: استراتژی اوکراین “بر اساس یک برنامه خاص هدایت نمی شود. آنها یک برنامه عالی برای شروع دارند، اما فقط رئیس جمهور زلنسکی و رهبری او واقعاً از جزئیات کامل آن طرح مطلع هستند.”