آژانس سازمان ملل متحد هشدار می دهد که سیاست های جمعیتی می تواند حقوق بشر و باروری را از بین ببرد

گزارش جدید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) هشدار می دهد که سیاست های دولت با هدف افزایش، کاهش یا حفظ نرخ باروری می تواند حقوق باروری و انسانی را از بین ببرد و می گوید هدف باید ارتقای برابری جنسیتی و کیفیت زندگی باشد.

ناتالیا کانم، مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد، هفته گذشته در جریان یک نشست مطبوعاتی در مورد این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، به خبرنگاران گفت: “خطر جدی وجود دارد که حقوق تضعیف شود.” “این در حال حاضر در برخی جاها اتفاق می افتد.”

از آنجایی که جمعیت جهان به هشت میلیارد رسیده است، گزارش 2023 UNFPA وضعیت جمعیت جهان می گوید تولید مثل انسان نه مشکل است و نه راه حل بسیاری از مشکلات بزرگ امروزی – از جمله تغییرات آب و هوایی، همه گیری، درگیری ها و عدم اطمینان اقتصادی – که نگرانی ها را در مورد افزایش جمعیت افزایش می دهد. و کم جمعیتی

در عوض، خواستار سرمایه‌گذاری‌های عمومی برای تضمین «دسترسی عادلانه به آموزش با کیفیت، اشتغال، پوشش بهداشتی و حمایت اجتماعی» است تا با بدن زنان و دختران به‌عنوان «ابزاری برای اجرای آرمان‌های جمعیتی» رفتار نشود.

نویسندگان این گزارش دریافتند که تنها 56 درصد از زنان می‌توانند درباره سلامت جنسی و باروری و حقوق خود تصمیم بگیرند.

اضطراب جمعیت

گزارش صندوق جمعیت ملل متحد شامل داده هایی است که نشان می دهد پس از بررسی 7797 نفر در هشت کشور (برزیل، مصر، فرانسه، مجارستان، هند، ژاپن، نیجریه و ایالات متحده)، نگرانی قابل توجهی در عموم مردم در مورد جمعیت وجود دارد.

رایج ترین دیدگاه این بود که جمعیت جهان بسیار زیاد و نرخ باروری بسیار بالا است. همچنین مشخص شد که هر چه مردم بیشتر در معرض رسانه ها و مکالمات در مورد جمعیت قرار بگیرند، به احتمال زیاد در مورد تعداد جمعیت، نرخ باروری و مهاجرت نگران هستند.

زنی مقابل تابلویی ایستاده است.
ناتالیا کانم مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل است. او می‌گوید که زنان در کشورهای کمتر توسعه‌یافته اغلب به دلیل داشتن فرزندان زیاد سرزنش می‌شوند، در حالی که زنان در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل داشتن تعداد بسیار کمی از فرزندان سرزنش می‌شوند. (دیلن جونز/سی بی سی)

کانم گفت: «سوال این نیست که جمعیت انسان خیلی زیاد است یا خیلی کوچک. سؤال این است: آیا هرکسی می‌تواند از حق اساسی انسانی خود برای انتخاب تعداد و فاصله فرزندان خود استفاده کند؟

“متاسفانه، پاسخ یک نه قاطع است.”

سیاست های افزایش جمعیت و کم جمعیتی

این گزارش به مواردی اشاره می‌کند که در آن اهداف جمعیتی تعیین‌شده توسط دولت‌ها، مردم را به سمت انتخاب‌های تولید مثلی سوق می‌دهند که در غیر این صورت ممکن است انجام ندهند.

برای مثال در ازبکستان، پزشکان با رسانه های بین المللی در مورد فشار برای استفاده از عقیم سازی صحبت کرده اند برای کاهش نرخ جمعیت، با استدلال دولت که بیماران فقیرتر نمی توانند فرزندان بیشتری بخرند.

در روسیه، “مادر قهرمانان” که 10 فرزند یا بیشتر دارند یک میلیون روبل یا حدود 16300 دلار Cdn پرداخت می شود. رومانی و ایالات متحده محدودیت هایی در دسترسی به سقط جنین دیده اند.

در هند، برخی از ایالت ها سیاست دو فرزند را در سال 2021 پیشنهاد کردند، از جمله مشوق هایی برای عقیم سازی و مجازات برای کسانی که از اندازه خانواده هدف فراتر رفته اند.

کره جنوبی که کمترین نرخ زاد و ولد در جهان را دارد، است اکنون به خانواده ها پرداخت می کند و مزایای دیگر برای هر کسی که فرزندی به دنیا آورد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که این سیاست‌ها معمولاً در درازمدت جواب نمی‌دهند.

مایکل هرمان، مشاور ارشد اقتصاد و جمعیت شناسی صندوق جمعیت ملل متحد گفت: «چنین اقداماتی به هیچ وجه به معکوس کردن روند باروری کمک نمی کند.

هرمان در نشست مطبوعاتی گفت که تغییرات جمعیتی ممکن است باعث ایجاد برخی از چالش‌هایی شود که جهان با آن مواجه است، اما «دستکاری در تعداد جمعیت» راه‌حل نیست، زیرا این اقدامات اغلب فقط برای ایجاد انگیزه در افراد برای بچه دار شدن زودتر است، نه بیشتر.

نرخ باروری از راه حل ها منحرف می شود

کانم گفت که زنان در کشورهای کمتر توسعه‌یافته اغلب به دلیل داشتن فرزندان زیاد سرزنش می‌شوند، در حالی که زنان در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل داشتن تعداد بسیار کمی از فرزندان سرزنش می‌شوند.

او گفت: «این مغالطه افراد اشتباه را به حساب می آورد.

کشورهایی که بالاترین میزان باروری را دارند کمترین سهم را در گرم شدن کره زمین دارند و بیشترین آسیب را از تأثیرات آن متحمل می شوند.

تماشا | StatsCan می گوید: کانادا در سال 2022 یک میلیون نفر اضافه کرد:

جمعیت کانادا در سال 2022 یک میلیون نفر افزایش یافت: StatsCan

ارقام آمار جدید کانادا نشان می دهد که این کشور در سال 2022 بیش از یک میلیون نفر جدید اضافه کرده است – بزرگترین افزایش یک ساله جمعیت از سال 1957. اما در حالی که جمعیت رو به رشد انرژی و ایده های جدیدی را به ارمغان می آورد، در حالی است که کانادا با یک بحران جدی مسکن دست و پنجه نرم می کند.

به گفته کانم، تمرکز تنها بر نرخ باروری، راه حل هایی مانند کاهش انتشار کربن و مصرف در کشورهای ثروتمند را منحرف می کند.

در این گزارش همچنین آمده است که اکثر کارشناسان امروز موافقند که “تغییرات جمعیت طبیعی است و اندازه جمعیت نه خوب است و نه بد؛ آنچه مورد نیاز است سیستم‌های انعطاف‌پذیری است که بتواند به نیازهای یک جمعیت، صرف نظر از اندازه آن پاسخ دهد.”

این شامل پیشبرد برابری جنسیتی به طور کلی است. در این گزارش آمده است که در کشورهای با باروری بالا، «توانمندسازی از طریق آموزش و تنظیم خانواده» به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

برعکس، در کشورهای با سالخوردگی و با باروری پایین که نگران کمبود نیروی کار هستند، برابری جنسیتی در نیروی کار موثرترین راه برای بهبود بهره‌وری و رشد درآمد در نظر گرفته می‌شود.

مسئولیت مراقبت از کودکان

در کانادا، جایی که نرخ باروری پایین است، برخی از کارشناسان می گویند راه حل هایی که به بهترین وجه نگرانی های اقتصادی را برطرف می کند، از طریق سیاست های حمایتی دولت است.

مارینا ادشاد، استاد اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور می‌گوید: «برخی از مسئولیت مراقبت از کودکان باید از دوش زنان برداشته شود.

ادشاد گفت: سیاست هایی که مردان بیشتری را به گرفتن مرخصی والدین یا تشویق می کند. انعطاف پذیری بیشتر برای زنان و مردان در محل کار؛ و مراقبت از کودک مقرون به صرفه همه تفاوت بزرگی ایجاد می کند.

زنی مقابل فضای سبز ایستاده است.
مارینا ادشید، استاد اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید سیاست‌هایی که از زنان در محل کار و خانه حمایت می‌کنند، کلید بهبود کیفیت زندگی در کانادا هستند. (مارتین دی)

او گفت: «اگر فقط به طور مکرر به زنان بگویید که باید برای نفع بزرگتر فداکاری کنند، به سادگی کارساز نخواهد بود.

برای نسلی از جوانان، انتخاب بچه دار نشدن ریشه در فقدان سیاست هایی دارد که از نسل آینده حمایت کند.

در سال 2019، اما لیم، دانشجوی سال چهارم در دانشگاه مک گیل در مونترال، جنبشی به نام #NoFutureNoChildren راه اندازی کرد – تعهد به بچه دار نشدن تا زمانی که دولت کانادا اقدامات جدی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام ندهد.

تا کنون، او به آن پایبند بوده و می‌گوید که اکراه او به سیاست‌های تغییر آب و هوا محدود نمی‌شود.

دانش آموزی با دفتر و خودکار می نشیند.
اما لیم زمانی که در سال 2019 دانشجوی دانشگاه بود، جنبشی به نام #NoFutureNoChildren را راه اندازی کرد و متعهد شد تا زمانی که کانادا اقدامی واقعی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام ندهد، بچه دار نخواهد شد. (ایزاک اولسون/سی بی سی)

لیم گفت: “ما یک بحران هزینه مسکن داریم. ما آینده مالی خیلی قوی نداریم. وقتی تغییرات آب و هوایی را اضافه کنید… به نظر نمی رسد دنیای امیدوار کننده ای باشد.”

این منعکس کننده گزارش صندوق جمعیت ملل متحد است که می گوید تنظیم خانواده بدون «بهبود وضعیت پایین زنان و دختران در سراسر جهان احتمالاً تأثیر محدودی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی گسترده تر خواهد داشت».