اتحادیه آفریقا خواستار آتش بس در شمال اتیوپی است زیرا هزاران نفر از درگیری های تشدید شده در منطقه Tigrayan فرار می کنند

اتحادیه آفریقا (AU) خواستار آتش بس در شمال اتیوپی شد ، جایی که گزارش شد نیروهای فدرال که با مقامات محلی Tigrayan می جنگند ، فرودگاه را در روز سه شنبه تصرف کردند در حالی که نیروهای منطقه ای پایگاه نظامی دولت را کنترل می کردند.

یک مقام در آنجا گفت ، حدود 2500 اتیوپیایی از جنگ به سودان همسایه فرار کرده اند و انتظار می رود مهاجرت پناهندگان متورم شود.

صدها نفر در حملات هوایی و درگیری درگیر درگیری درگیر شده اند و برخی از ترسها ممکن است به جنگ داخلی منجر شود ، زیرا خصومت عمیق بین تیگرایان و نخست وزیر ابی احمد ، که از بزرگترین گروه قومی اورومو است ، وجود دارد.

منطقه Tigray ، در شمال اتیوپی ، یکی از 9 منطقه این کشور است. از آنجا که شمالی ها با اصلاحات ابی به حاشیه رانده می شوند ، ماه ها تنش بین جبهه آزادیبخش خلق تیگری (TPLF) و دولت ابی در حال افزایش است.

TPLF همچنین به تأخیر در انتخابات ملی اتیوپی اعتراض کرد و علت آن همه گیری COVID-19 و تمدید ماندگاری ابی در دفتر بود. متعاقباً منطقه Tigray با برگزاری انتخابات محلی از دولت فدرال سرپیچی كرد و منجر به وضعیت فعلی شد كه در حال حاضر هر دولت دیگری دولت را غیرقانونی می داند.

صداوسیمای Fana وابسته به دولت گزارش داد که نیروهای مختلف Tigrayan تسلیم شده اند. در همین حال ، اعضای گشت نیروهای ویژه آمهارا در روستای سوروکا در نزدیکی مرزی با تیگرای ، اتیوپی. (تیکسا نگری / رویترز)

نیروهای مختلف تیگرایی در زمان تصرف فرودگاه هومرا ، در نزدیکی مرز سودان و اریتره ، تسلیم شدند ، در حالی که ارتش همچنین راهی را که از این شهر به مرز سودان منتهی می شد ، تصرف کرد.

آژانس مطبوعاتی اتیوپی عکس هایی را منتشر کرد که به گفته آنها سربازان فدرال ، با پشتیبانی نیروهای منطقه همسایه آمهرا ، در فرودگاه نشان داده شده است.

با این حال ، ساکنان هومرا زندگی خود را به طور معمول انجام می دادند ، دفتر ارتباطات دولت محلی گفت ، بدون اینکه در مورد وضعیت فرودگاه توضیحی بدهد.

رسانه های خارجی روز سه شنبه به تیگری دسترسی نداشتند و رویترز با خاموش شدن خدمات تلفن و اینترنت نتوانست گزارش ها را تأیید کند. هیچ پاسخی فوری از طرف TPLF که دولت بیش از پنج میلیون نفر را کنترل می کند ، مشاهده نشد.

ابی ، برنده جایزه صلح نوبل در سال 2019 ، هفته گذشته پس از اتهام زدن TPLF به حمله به یک پایگاه نظامی ، دستور حمله هوایی را صادر کرد و نیروهای خود را به Tigray فرستاد. Tigrayans می گوید که دولت ابی آنها را مورد ظلم و تبعیض قرار می دهد و در به تعویق انداختن انتخابات سراسری رفتار خودکامه دارد.

درگیری احتمالی اریتره

در یک تشدید بزرگ احتمالی ، رهبر تیگرای ، دبرتسیون گبرمیکل گفت که دولت اریتره رئیس جمهور ایسیاس افورکی نیروهایی را به آن طرف مرز فرستاده است تا در حمایت از فشار فدرال به نیروهای محلی حمله کنند.

اما وی هیچ مدرکی ارائه نداد و وزیر امور خارجه اریتره ، عثمان صالح محمد آن را انکار کرد. وی به رویترز گفت: “ما بخشی از درگیری نیستیم.”

اریتره و اتیوپی دو سال پیش یک توافق صلح امضا کردند ، اما دولت افورکی پس از نقش در جنگ ویرانگر 1998-2000 همچنان با رهبری تیگریان خصمانه است.

خبرنگاران رویترز روز دوشنبه در حال سفر در Tigray و Amhara دیدند که کامیون های مملو از جنگجویان شبه نظامی و وانت هایی با مسلسل های سوار شده برای دولت فدرال به خط مقدم می شتابند.

نقشه اتیوپی (CBC)

هر دو طرف می گویند هواپیماهای جنگی انبارهای اسلحه و سایر اهداف را بمباران کرده اند ، در حالی که امدادگران و منابع امنیتی از درگیری های شدید در زمین خبر داده اند.

منابع نظامی و امنیتی در آمهارا ، در کنار نیروهای فدرال ، از 500 کشته در طرف Tigrayan و صدها نفر نیز از طریق ارتش ملی صحبت کرده اند.

بلوک AU خواستار گفتگوهای صلح و پایان دادن به خصومت ها شد. اما اتیوپی گفت كه فقط در صورت نابود كردن سخت افزارهای نظامی در دست تیگرایان ، آزاد شدن مقامات فدرال از بازداشت و دستگیری رهبران منطقه ای ، مداخله انجام می شود.

جایزه نوبل برای اصلاحات دموکراتیک

ابی 44 ساله جوانترین رهبر آفریقا است و برای اصلاحات دموکراتیک و صلح با اریتره جایزه نوبل خود را از آن خود کرد. اما ستیزه جویی وی علیه تیگرای دیپلمات ها را نگران کرده است و یک جنگ تمام عیار می تواند به اقتصادی که از بحران ویروس کرونا ویران شده بود آسیب بیشتری برساند.

مسیحیان ارتدوکس اتیوپی در مراسم کلیسای اخیر در آدیس آبابا ، پایتخت اتیوپی ، شمع روشن می کنند و برای صلح دعا می کنند. (مولوگتا آینه / آسوشیتدپرس)

ابی ، یک سرباز سابق که روزگاری در کنار Tigrayans علیه اریتره جنگیده بود ، پس از تسلط یک دولت به رهبری Tigrayan در سیاست از زمان سرنگونی حاکمیت نظامی مارکسیست در 1991 ، سیاست را به دست خود گرفت.

اما تلاش های وی برای گشودن فضای سیاسی سرکوبگرانه نیز منجر به انفجار مشکلات قومی شد ، در درگیری های دو سال گذشته صدها کشته و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شدند.

دیپلمات ها به رویترز گفتند ، ابی معتقد است که می تواند رهبری تیگرایان را به طور نظامی سرکوب کند ، گرچه آنها یک گروه سخت جنگ از جنگ 1998-2000 با اریتره و شکست دیکتاتور منگیستو هایل ماریام در 1991 هستند.

متخصصان می گویند ، نیروهای TPLF و متحدان شبه نظامیان بالغ بر 250،000 نفر هستند و از تجهیزات سخت افزاری قابل توجهی برخوردار هستند.

ادامه عملیات Tigray

ابی روز سه شنبه در توئیت خود نوشت: “عملیات اجرای قانون ما در تیگرای طبق برنامه پیش می رود: به محض خلع سلاح جنایی جنایی ، احیای دولت قانونی در منطقه و بازداشت و فراریان فراری ، عملیات متوقف می شود.”

TPLF وی را با حملات هوایی “بی رحم” خوانده است.

ردوان حسین ، سخنگوی گروه ویژه اقدام ویژه اضطراری درگیری در Tigray ، گفت که سربازان فدرال قبل از تجدید گروه و بازگشت به جنگ نیروهای محلی مجبور به عقب نشینی از مرز اریتره شده اند.

وی اذعان کرد که نیروهای تیگرایان کنترل مجموعه ای از فرماندهی شمالی قدرتمند ارتش اتیوپی در مکله ، پایتخت Tigray را در دست داشتند.