اتحادیه اروپا آمازون را در دادخواست ضد انحصاری متهم می کند ، ادعا می کند رقابت ناعادلانه است

رگولاتورهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه علیه آمازون اتهامات ضد انحصاری را مطرح كردند و غول تجارت الكترونیكی را متهم كردند كه از دسترسی خود به داده های شركت هایی كه محصولات را در سیستم عامل خود می فروشند ، استفاده كرده است تا برتری غیرمنصفانه خود را بدست آورد.

این اتهامات ، دو سال پس از آغاز تحقیقات ضد انحصاری اتحادیه در مورد شرکت ، آخرین تلاش نهادهای نظارتی اروپایی برای مهار قدرت شرکت های بزرگ فناوری است. مارگرت وستاگر ، کمیسار اتحادیه اروپا در امور رقابت ، گوگل را با جریمه ضد انحصاری در حدود 10 میلیارد دلار آمریکا مورد اصابت قرار داده و تحقیقات ضد انحصاری دوقلو را در تابستان امسال درباره اپل آغاز کرده است.

کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا همچنین تحقیق دوم خود را در مورد اینکه آیا آمازون از پیشنهادات محصولات و بازرگانانی که از سیستم تدارکات و تحویل خود استفاده می کنند ، طرفداری می کند ، آغاز کرد.

در حالی که ایالات متحده در ابتدا از اتحادیه اروپا برای هدف قرار دادن شرکت های آمریکایی انتقاد می کرد ، اخیراً شروع به موضع گیری شدیدتر در زمینه فناوری های بزرگ نیز کرده است ، امسال از Google به دلیل سوusing استفاده از سلطه خود در جستجوی آنلاین و تبلیغات شکایت کرد.

تحقیقات اتحادیه اروپا نشان داد که آمازون در حال دسترسی و تجزیه و تحلیل داده های بی درنگ سایر فروشندگان فروش کالا در سیستم عامل خود برای کمک به تصمیم گیری در مورد محصولات جدید خود و نحوه قیمت گذاری و بازاریابی آنها است. وستاگر گفت که “به نظر می رسد رقابت واقعی را مخدوش می کند.”

محققان روی این عمل در فرانسه و آلمان ، دو بازار بزرگ این شرکت در اتحادیه اروپا تمرکز کردند ، اما وستاجر نمونه های خاصی از تجار تحت تأثیر رفتار آمازون را ذکر نکرد.

این خطر برای خرده فروشان افزایش یافته است زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی برای جلوگیری از بیماری همه گیر ویروس کرونا موقتاً فروشگاه های غیر ضروری را تعطیل کرده اند و این امر باعث می شود خریدهای آنلاین بیشتر صورت گیرد ، جایی که آمازون در آن حضور عمده دارد.

آمازون با جریمه نقدی حداکثر 10 درصد از درآمد سالانه خود در سراسر جهان مواجه است. با توجه به درآمد سال 2019 ، این مبلغ می تواند به 28 میلیارد دلار برسد. این شرکت مستقر در سیاتل اتهامات را رد کرد.

این شرکت در بیانیه ای گفت: “ما با ادعاهای مقدماتی کمیسیون اروپا مخالف هستیم و تلاش خود را ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که درک درستی از واقعیت ها دارد” ، و افزود که این نماینده کمتر از 1 درصد از خرده فروشی جهانی است و اینکه در هر کشوری که فعالیت می کند خرده فروشان بزرگتری وجود دارد.

طبق قوانین اتحادیه اروپا ، این کشور می تواند به اتهامات کتبی پاسخ دهد و پرونده خود را در جلسه دادرسی شفاهی ارائه دهد.

هنوز می تواند مدتی قبل از تصمیم نهایی باشد زیرا مهلتی برای پایان دادن به پرونده ضد انحصاری اتحادیه اروپا وجود ندارد.

وستاگر گفت که تجزیه و تحلیل میلیون ها معامله و محصولات ذکر شده در سایت آمازون نشان داد که “داده های تجاری بسیار دقیق و بی درنگ” در لیست ها و معاملات محصولات شخص ثالث به الگوریتم هایی برای تجارت خرده فروشی آمازون منتقل می شود که تصمیم می گیرد محصولات جدید را به بازار عرضه کند ، قیمت و تامین کننده آنها.

وستاگر گفت ، خرده فروشان عادی وقتی سرمایه گذاری زیادی برای یافتن محصولات جدید می کنند ، آنها را وارد بازار می کنند و تصمیم می گیرند که چه مقدار آنها را بفروشند ، ریسک می کنند.

وی در جلسه توجیهی در بروکسل به خبرنگاران گفت: “نگرانی ما این است که آمازون بتواند با استفاده از داده هایی که به آنها دسترسی دارد از برخی از این خطرات جلوگیری کند.”

نتیجه اولیه ، وی گفت ، این است که آمازون با استفاده از داده ها می تواند بر روی محصولات پرفروش متمرکز شود ، “و این فروشندگان شخص ثالث را به حاشیه می برد و توانایی رشد آنها را کاهش می دهد.”

در تحقیق دوم اتحادیه اروپا معیارهایی مورد بررسی قرار می گیرد که آمازون برای تصمیم گیری در مورد انتخاب کالای فروشنده برای “جعبه خرید” و خدمات عضویت نخست خود استفاده می کند و اینکه آیا این بدان معنی است که آنها با خدمات ترجیحی و تحویل شرکت برخورد ترجیحی دارند.

“جعبه خرید” به خریداران این امکان را می دهد تا اقلام را مستقیماً به سبد خرید خود اضافه کنند. این محصول از یک محصول فروشنده خاص برخوردار است حتی اگر چندین بازرگان ممکن است کالا را ارائه دهند.

تحقیقات دوم ایتالیا را مستثنی می کند زیرا ناظر رقابت کشور پیش از این سال گذشته کاوش مشابهی را آغاز کرده است.