اردوغان ترکیه برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد

احمد ینر، رئیس هیئت عالی انتخابات ترکیه روز یکشنبه با اعلام نتایج رسمی اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات با کسب 52.14 درصد آرا به ریاست جمهوری ترکیه دست یافت.

ینر گفت که با باز شدن 99.43 درصد صندوق های رای، کمال قلیچداراوغلو رقیب اردوغان 47.86 درصد آرا را به دست آورد. وی افزود: با فاصله بیش از دو میلیون رای بین نامزدها، بقیه آرای شمارش نشده نتیجه را تغییر نخواهد داد.

بیشتر در راه است

این یک به روز رسانی شکسته است. نسخه قبلی این داستان را می توانید در زیر بخوانید.


رجب طیب اردوغان روز یکشنبه مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد، پیروزی که حکومت استبدادی فزاینده او را به دهه سوم هدایت می کند.

اردوغان خطاب به حامیان خود گفت که رای دهندگان به او مسئولیت داده اند تا پنج سال آینده حکومت کند.

رئیس‌جمهور کنونی در حالی که از بالای اتوبوسی در استانبول به هواداران تشویق می‌کردند، گفت: «تنها برنده ترکیه است».

نتایج رسمی نهایی هنوز منتشر نشده است.

رقیب اردوغان، کمال کیلیچداراوغلو – که از حمایت ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی برخوردار بود – گفت که پس از نتایج اولیه نشان داد که او در آنچه به گفته او “ناعادلانه ترین انتخابات در سال های اخیر” شکست خورده است، به رهبری مبارزات خود ادامه خواهد داد.

کیلیچداراوغلو که در دور دوم انتخابات روز یکشنبه حدود 47.9 درصد آرا را به دست آورد، طی سخنانی در آنکارا گفت که نتایج نشان دهنده اراده مردم برای تغییر یک حکومت استبدادی است. او گفت که او از “مشکلات” در انتظار ترکیه ناراحت است.

مردی با کت و شلوار تکان می‌دهد و پشت سر زنی با لباس قرمز در میان انبوهی از مردم که دست‌ها و دوربین‌هایشان را بالا گرفته‌اند، دنبال می‌کند.
کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری ترکیه، در حالی که همسرش سلوی کیلیچداراوغلو را از یک مرکز رأی گیری در آنکارا در روز یکشنبه بیرون می آورد، دست تکان می دهد. (آدم آلتان/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اردوغان تبریک گفت. رؤسای جمهور ایران و الجزایر و امیر قطر از جمله رهبرانی بودند که در خاورمیانه به او تبریک گفتند، جایی که او در برخی مواقع با قدرت نظامی بر نفوذ ترکیه تاکید کرده است.

این انتخابات به عنوان یکی از پیامدترین انتخابات برای ترکیه تلقی می‌شد و مخالفان بر این باور بودند که پس از اینکه محبوبیت اردوغان تحت تأثیر بحران هزینه زندگی قرار گرفت، شانس زیادی برای برکناری اردوغان دارد.

در عوض، پیروزی پس از ترسیم مجدد سیاست داخلی، اقتصادی، امنیتی و خارجی در کشور 85 میلیون نفری عضو ناتو و جایگاه ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه ای، تصویر شکست ناپذیری او را تقویت خواهد کرد.

کمپین تفرقه افکن

در حالی که داده های گزارش شده توسط خبرگزاری دولتی آنادولو و خبرگزاری اپوزیسیون آنکا، با نزدیک به 99 درصد شمارش صندوق های رای، حامیان او در انتظار پیروزی در محل اقامت او در استانبول جمع شدند.

رئیس هیأت عالی انتخابات پیشتر در یک کنفرانس خبری گفت که اردوغان با 53.41 درصد حمایت و 75.42 درصد از صندوق های رای، رهبری کیلیچداراوغلو را به دست آورده است.

اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه که ریشه اسلام‌گرا دارد، طی یک کارزار تفرقه‌انگیز که توجه را از مشکلات عمیق اقتصادی منحرف کرد، با لفاظی‌های ملی‌گرایانه و محافظه‌کار از رأی‌دهندگان درخواست کرد.

شکست کیلیچداراوغلو، که وعده داد کشور را در مسیری دموکراتیک و مشارکتی تر قرار دهد، احتمالاً در پایتخت های غربی که از روابط او با روسیه نگران شده اند، سوگوار خواهد بود.

در سرتاسر خاورمیانه، به نظر نمی‌رسد که دورنمای پنج سال دیگر اردوغان زنگ خطری را ایجاد کند که ممکن است پس از توافق او با چندین دولت که با آن‌ها اختلاف داشت، ایجاد شود.

حامیان اردوغان که در خارج از اقامتگاه او در استانبول تجمع کرده بودند، شعار الله اکبر یا الله اکبر سر دادند.

نساء، 28 ساله، زنی با روسری و سربند به نام اردوغان، گفت: “انتظار دارم همه چیز بهتر شود.”

یکی دیگر از حامیان اردوغان گفت که ترکیه با روی کار آمدن او برای پنج سال دیگر قوی تر خواهد شد.

مرت، 39 ساله، که برای جشن گرفتن با پسرش آمده بود، گفت: “مسائل، مشکلاتی در هر کشوری در سراسر جهان، در کشورهای اروپایی نیز وجود دارد… با رهبری قوی، ما بر مشکلات ترکیه نیز غلبه خواهیم کرد.”

یک زن خندان پرچم ترکیه را در حالی که در میان دیگران در مقابل ساختمانی با نور روشن ایستاده است، در دست گرفته است.
حامیان اردوغان با اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در استانبول واکنش نشان دادند. (کمال اصلان/رویترز)

استان های زلزله زده در کنار حزب حاکم ایستادند

بوگرا اوزتوگ، 24 ساله، که به کیلیچداراوغلو رای داد، گفت که از نتیجه تعجب نکرده است و مخالفان را به دلیل شکست در تغییر مقصر می داند.

اوزتوگ گفت: “من احساس ناراحتی و ناامیدی می کنم اما ناامید نیستم. هنوز فکر می کنم افرادی هستند که می توانند واقعیت ها و حقیقت را ببینند.”

عملکرد اردوغان مخالفانی بد پا دارد که همچنین فکر می کردند رای دهندگان او را به دلیل واکنش آهسته این ایالت به زلزله های ویرانگر فوریه که در آن بیش از 50000 نفر کشته شدند، مجازات خواهند کرد.

اما در دور اول رای گیری در 14 ماه مه، که شامل انتخابات پارلمانی بود، حزب عدالت و توسعه در 10 استان از 11 استان زلزله زده در صدر قرار گرفت و به آن کمک کرد تا اکثریت پارلمانی را همراه با متحدانش به دست آورد.