استوارت رودز، رهبر سازمان سوگند به جرم جنایات شورش در کنگره به 18 سال زندان محکوم شد.

استوارت رودز، چترباز سابق ارتش و وکیل تحصیل کرده در دانشگاه ییل که شبه نظامیان راست افراطی Oath Keepers را تأسیس کرد، به دلیل توطئه فتنه انگیز مرتبط با حمله سال 2021 به کنگره آمریکا به 18 سال زندان محکوم شد.

این طولانی‌ترین مجازات برای بیش از 1000 نفری است که در ارتباط با حمله 6 ژانویه 2021 به کنگره توسط حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت جمهوری‌خواه در تلاشی ناموفق برای ممانعت از تأیید رقیب دموکرات جو بایدن توسط کنگره متهم شده‌اند. پیروزی انتخابات نوامبر 2020 طولانی ترین حکم قبلی 14 سال حبس بود که به مردی از پنسیلوانیا داده شد که در جریان خشم به پلیس حمله کرد.

رودز در ماه نوامبر توسط هیئت منصفه دادگاه فدرال در واشنگتن محکوم شد

رودز علاوه بر توطئه فتنه انگیز – اتهام جنایتی که شامل تلاش برای “سرنگونی، سرنگونی یا نابودی به زور دولت ایالات متحده” بود، به دلیل ممانعت از روند رسمی و دستکاری اسناد محکوم شد. رودز از دو اتهام دیگر تبرئه شد.

بر اساس گزارش ها، رودز قبل از صدور حکم، یک سخنرانی سرکشی ایراد کرد و خود را به الکساندر سولژنیتسین، ناراضی شوروی تشبیه کرد.

قاضی آمیت مهتا در اظهارات طولانی قبل از صدور حکم، تصور زندانی سیاسی بودن رودز را رد کرد.

یکی دیگر از متهمان، کلی مگز، که به جرم توطئه فتنه انگیز نیز محکوم شده بود، قرار بود اواخر روز پنجشنبه محکوم شود.

افسران می گویند که آنها آسیب دیده اند

پیش از برگزاری جلسات صدور حکم، پنج افسر مجری قانون که از ساختمان کنگره دفاع کردند و کارمندان کنگره که در جریان خشونت به محل امن فرار کردند، روز چهارشنبه در دادگاه سخنرانی کردند.

کریستوفر اونز، افسر اداره پلیس متروپولیتن، که با یادآوری نحوه حمله شورشیان به افسران پلیس و خطاب به آنها “خائن”، اشک هایش را خفه کرد، گفت: “به ما تف کردند. مشت خوردیم.”

افسر هری دان از پلیس کاپیتول ایالات متحده به دادگاه گفت که او اکنون در ترس از امنیت خانواده اش زندگی می کند و این حمله را یک کابوس خواند “که در یک حلقه ثابت بازی می کند و هرگز متوقف نمی شود.”

رودز، که پس از شلیک تصادفی با اسلحه خود به صورت خود، وصله چشم می پوشد، در سال 2009 گروه نگهبانان سوگند را تأسیس کرد. اعضای این گروه شبه نظامی شامل پرسنل نظامی فعلی و بازنشسته ایالات متحده، افسران اجرای قانون و اولین پاسخ دهندگان هستند. آنها اغلب در تظاهرات‌ها و رویدادهای سیاسی از جمله تظاهرات عدالت نژادی که پس از قتل جورج فلوید در مینیاپولیس در مینیاپولیس توسط یک افسر پلیس در ۲۵ می ۲۰۲۰ رخ داد، ظاهر شده‌اند.

گوش کن | اندی کمبل، نویسنده ما پسران مغرور هستیم، در 13 اکتبر 2022:

مشعل جلو19:36سوگند داران در محاکمه

برخی از نگهبانان سوگند، ساختمان کاپیتول را که لباس شبه نظامی پوشیده بودند، زیر پا گذاشتند. برخی دیگر در هتلی در حومه شهر، «نیروی واکنش سریع» را به راه انداختند که به گفته دادستان ها مجهز به سلاح گرم بود که می توانست به سرعت به واشنگتن منتقل شود. رودز آن روز در محوطه کاپیتول بود اما وارد ساختمان نشد.

جسیکا واتکینز و کنت هارلسون، دو نفر دیگر که با محافظان سوگند مرتبط هستند، قرار است روز جمعه محکوم شوند. آنها از توطئه فتنه انگیز تبرئه شدند اما به اتهامات جنایت دیگری محکوم شدند. چهار عضو سوگند که به اتهام توطئه فتنه انگیز در دادگاه دوم محکوم شدند، قرار است هفته آینده محکوم شوند.

قاضی جلسه صدور حکم برای توماس کالدول، یکی دیگر از متهمان دیگر که از توطئه فتنه انگیز تبرئه شده بود اما به اتهامات دیگر محکوم شده بود را به تعویق انداخت.

این حکم پنج شنبه تنها چند هفته پس از آن صادر می شود که انریکه تاریو، رئیس سابق ملی پسران مغرور، به اتهام توطئه فتنه انگیز در کنار دیگر رهبران گروه راست افراطی خود به دلیل آنچه که دادستان ها گفتند توطئه جداگانه ای برای جلوگیری از انتقال قدرت ریاست جمهوری بود، محکوم شد. قرار است حکم پسران مغرور در مرداد و شهریور صادر شود.