اسپیس ایکس موشک غول پیکری را پرتاب می کند، اما مدت کوتاهی بعد منفجر می شود

اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک روز پنجشنبه نسل بعدی خودروی کروز استارشیپ خود را برای اولین بار بر فراز موشک تقویت کننده جدید و قدرتمند Super Heavy این شرکت در یک پرواز آزمایشی و بدون خدمه از ساحل خلیج تگزاس پرتاب کرد.

با این حال، این ترکیب چند لحظه بعد منفجر شد، چیزی که اسپیس ایکس آن را “جداسازی سریع برنامه ریزی نشده” توصیف کرد.

این موشک دو مرحله ای که بلندتر از مجسمه آزادی در ارتفاع 394 فوتی (120 متری) ایستاده بود، از فرودگاه فضایی Starbase و مرکز آزمایشی شرکت در شرق براونزویل، تگزاس، در اولین پرواز برنامه ریزی شده 90 دقیقه ای به فضا منفجر شد.

پخش زنده فضای مجازی اسپیس ایکس از پرتاب راکت‌نشین را نشان داد که از برج پرتاب به آسمان صبحگاهی برمی‌خیزد در حالی که 33 موتور رپتور Super Heavy در گلوله‌ای از شعله و ابرهای متورم اگزوز و بخار آب به حیات می‌پرداختند.

برداشتن Starship و موشک تقویت‌کننده آن از روی زمین برای اولین بار نشان‌دهنده نقطه عطفی در جاه‌طلبی SpaceX برای فرستادن انسان‌ها به ماه و در نهایت به مریخ است – نقشی محوری در Artemis، برنامه تازه افتتاح‌شده پرواز فضایی انسان ناسا.

یک پرواز موفقیت آمیز می توانست فوراً سیستم استارشیپ را به عنوان قوی ترین وسیله پرتاب روی زمین رتبه بندی کند.

هم تقویت کننده مرحله پایین Super Heavy و هم کشتی Starship مرحله بالایی که به فضا می برد به عنوان اجزای قابل استفاده مجدد طراحی شده اند که قادر به پرواز به زمین برای فرودهای نرم هستند – مانوری که در ده ها ماموریت برای مدار کوچکتر SpaceX به یک امر عادی تبدیل شده است. راکت کلاس فالکون 9

اما هیچ کدام از مراحل از راه اندازی روز پنجشنبه بازیابی نمی شوند. در عوض، هر دو بخش قرار بود پرواز مقدماتی خود به فضا را با فرود تصادفی در دریا به پایان برسانند. مرحله پایینی پس از جدا شدن از مرحله بالایی به خلیج مکزیک سقوط می کند که پس از رسیدن به یک مدار کامل زمین در اقیانوس آرام پایین می آید.

آزمایش تا اینجا چگونه پیش رفته است

نمونه های اولیه کشتی کروز Starship در سال های اخیر پنج پرواز آزمایشی زیرفضایی به ارتفاعات 10 کیلومتری انجام داده اند، اما موشک تقویت کننده هرگز زمین را ترک نکرده است.

ابری از دود بر اثر انفجار موشک در آسمان دیده می شود.
تصویر ثابتی از ویدئو نشان می‌دهد که نسل بعدی فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس بر فراز موشک قدرتمند Super Heavy خود پس از پرتاب از سکوی پرتاب بوکا چیکا در یک پرواز آزمایشی بدون خدمه کوتاه در نزدیکی براونزویل، تگزاس، در روز پنجشنبه، خود تخریب می‌شود. (SpaceX از طریق رویترز)

در ماه فوریه، اسپیس ایکس یک آزمایش آزمایشی از Super Heavy انجام داد و 31 موتور از 33 موتور خود را برای تقریباً 10 ثانیه در حالی که موشک به صورت عمودی در بالای یک سکوی پیچ شده بود، مشتعل کرد.

اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده روز جمعه گذشته مجوز اولین پرواز آزمایشی سیستم موشکی کاملاً انباشته را صادر کرد و آخرین مانع نظارتی را برای پرتاب مورد انتظار برطرف کرد.

اعلامیه اسپیس ایکس این هفته در توییتر مبنی بر برنامه ریزی برای پرتاب دوم در 20 آوریل، پس از پاکسازی اولین پرتاب، بسیاری از طرفداران و مخالفان ماسک را سرگرم کرد.

این توییت موجی از شوخی‌ها را در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی به راه انداخت که به تاریخ ۲۰/۴ به‌عنوان تاریخی مرتبط با فرهنگ شاهدانه و بدنامی که ماسک در سال ۲۰۱۸ برای کشیدن ماری‌جوانا در یک برنامه زنده اینترنتی به دست آورد، اشاره کرد.

ماسک که سال گذشته توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کرد، موسس، مدیر عامل و مهندس ارشد اسپیس ایکس است. او همچنین مدیر اجرایی شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا است.

همانطور که طراحی شده است، موشک استارشیپ تقریبا دو برابر قدرتمندتر از سیستم پرتاب فضایی خود ناسا (SLS) است که اولین پرواز بدون خدمه خود را در ماه نوامبر به مدار زمین انجام داد و یک کشتی کروز ناسا به نام اوریون را برای یک سفر 10 روزه به دور ماه فرستاد. بازگشت.