اصلاحات بحث برانگیز فرانسه در مورد سن بازنشستگی از آزمون قانون اساسی عبور کرد

اصلاحات شاخص بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، که هفته ها اعتراضات سراسری را برانگیخت، روز جمعه چراغ سبز شورای قانون اساسی را دریافت کرد و اکنون می تواند به قانون تبدیل شود.

این قانون که سنی را که در آن فرد می تواند مستمری کامل را از 62 سال به 64 سالگی برساند، در فرانسه بسیار نامحبوب است و اعتراضات زیادی را برانگیخته است.

اما در موردی که برای مکرون و دولتش تسکین بزرگی خواهد بود، شورای قانون اساسی این کشور موافقت خود را اعلام کرد – فقط با برخی اخطارهای جزئی.

اولیویه دوسوپت، وزیر کار، گفت که این قانون طبق برنامه ریزی اولیه در تاریخ 1 سپتامبر لازم الاجرا خواهد شد و درخواست اتحادیه ها مبنی بر عدم اعلام آن در مواجهه با مخالفت های گسترده عمومی را نادیده گرفت.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق با این اصلاحات مخالف هستند، و همچنین با استناد به اصل 49.3 قانون اساسی، اجازه می‌دهد این لایحه را بدون رای نهایی در پارلمان تصویب کند که ممکن است شکست بخورد.

تماشا | اعتراضات چند ماهه بر سر اصلاحات بازنشستگی دولت فرانسه آغاز شده است:

اعتراضات اصلاحات بازنشستگی در فرانسه نشانه ای از توقف ندارد

صدها هزار نفر در سراسر فرانسه علیه اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی به تظاهرات ادامه می دهند. تظاهرات عمدتاً مسالمت آمیز است، اما درگیری های خشونت آمیز متعددی با پلیس رخ داده است.

اعتراضات در مقابل شهرداری پاریس ادامه دارد

معترضان با در دست داشتن بنرهایی با مضمون «اقلیم خشم» و «تا پایان اصلاحات به اعتصابات پایان نمی‌دهند» در هنگام اعلام رأی شورای قانون اساسی در مقابل ساختمان شهرداری پاریس تجمع کردند.

فرید بوخنفر غواص اتحادیه قطار گفت: “ما فقط امیدواریم که شاهد واکنشی مانند آنچه پس از 49.3 بود، باشیم که خشم عمیق مردم، کارگران و دانشجویان دوباره ظاهر شود و مردم دوباره به خیابان ها برگردند.” رالی پاریس

این شورا گفت که اقدامات دولت مطابق با قانون اساسی است و افزایش سن قانونی بازنشستگی را تصویب کرده است و تنها اقدامات جانبی به منظور افزایش اشتغال برای کارگران مسن تر به این دلیل که آنها به این قانون تعلق ندارند، حذف شده است.

ماکرون و دولت او امیدوارند که چنین نتیجه ای از اعتراضات بیشتر اتحادیه های کارگری که گاه به خشونت تبدیل شده اند، دلسرد کند.

مکرون در اوایل این هفته گفت: «کشور باید به حرکت رو به جلو، کار و مقابله با چالش‌هایی که در انتظار ما هستند، ادامه دهد.

اتحادیه‌های تندرو و اپوزیسیون هشدار داده‌اند که عقب‌نشینی نخواهند کرد.

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ تندرو گفت: «نبرد ادامه دارد.

یک پلاکارد تخته بریستول با حروف چاپی بزرگ نوشته شده است
پلاکاردی که توسط یک معترض در مقابل شهرداری پاریس در دست گرفته بود، روی آن نوشته شده بود “حال و هوای خشم”. اصلاحات بازنشستگی ماه ها اعتراضات را برانگیخته است. (استفان ماهه/رویترز)

اپوزیسیون پیشنهاد رفراندوم دیگری را ارائه می کند

به طور جداگانه، شورای قانون اساسی پیشنهاد مخالفان برای سازماندهی همه پرسی شهروندان در مورد اصلاحات بازنشستگی را رد کرد.

اپوزیسیون پیشنهاد دیگری برای همه پرسی ارائه کرده است که باید در اوایل ماه مه توسط شورا بررسی شود.

ناظران سیاسی می گویند نارضایتی گسترده در مورد اصلاحات دولت می تواند پیامدهای بلندمدتی داشته باشد، از جمله تقویت احتمالی راست افراطی.

مارین لوپن، رهبر راست افراطی در توییتر نوشت که “سرنوشت سیاسی اصلاحات بازنشستگی مهر و موم نشده است” و از رای دهندگان خواست در انتخابات بعدی از مخالفان آن حمایت کنند تا بتوانند آن را لغو کنند.

تنها یک سوم کارگران در 62 سالگی بازنشسته می شوند

ماکرون می‌گوید فرانسوی‌ها باید بیشتر کار کنند وگرنه بودجه بازنشستگی تا پایان دهه سالانه میلیاردها یورو به قرمز خواهد رسید.

اما سیستم بازنشستگی سنگ بنای الگوی ارزشمند حمایت اجتماعی فرانسه است و اتحادیه‌های کارگری می‌گویند که این پول را می‌توان در جاهای دیگر یافت، از جمله مالیات‌های سنگین‌تر از ثروتمندان.

در حالی که توجه بر سن بازنشستگی 62 سال متمرکز شده است، تنها 36 درصد از کارگران فرانسوی در این سن بازنشسته می شوند و 36 درصد دیگر به دلیل شرایط لازم برای پرداخت حداقل 42 سال به سیستم بازنشسته می شوند تا بتوانند مطالبه مستمری کامل

بر اساس ارقام OECD بر اساس داده های سال 2020، این بدان معناست که سن عادی بازنشستگی برای یک کارگر فرانسوی که در سن 22 سالگی شروع به کار کرده است، 64.5 سال است که اندکی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا 64.3 است.