الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه می‌گوید ممکن است با 30 سال زندان دیگر در روسیه روبرو شود

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون زندانی روسیه روز چهارشنبه گفت که بازرسان پرونده تروریسم “پوچ” را علیه او باز کرده اند که ممکن است او را به 30 سال زندان دیگر محکوم کند.

ناوالنی، وکیل سابق که با تحقیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ادعای فساد گسترده به شهرت رسید، در حال گذراندن مجموع حبس 11 سال و نیم به دلیل کلاهبرداری و تحقیر دادگاه به اتهاماتی است که به گفته او برای ساکت کردن او ساخته شده است.

به گفته خبرنگاران رویترز در دادگاه، رهبر 46 ساله اپوزیسیون روز چهارشنبه با پوشیدن کت سیاه زندان روسیه و ظاهری لاغر به عنوان بخشی از یک پرونده به بررسی افراط گرایی در دادگاه مسکو از طریق لینک ویدیویی حاضر شد.

از زمانی که هوادارانش در اوایل این ماه گفتند که او در زندان از درد معده رنج می‌برد که می‌تواند نوعی سم کند اثر باشد، اولین بار بود که او در ملاء عام دیده شد. او لبخند زد و با خبرنگاران شوخی کرد تا اینکه لینک ویدیویش قطع شد.

“[Russian authorities] او در بیانیه‌ای که از سوی هوادارانش منتشر شد، گفت: اتهامات پوچ را مطرح کرده‌اند که بر اساس آن من با 30 سال زندان روبرو هستم.

هنوز مشخص نیست که پرونده تروریسم به چه چیزی مربوط می شود، اما سرویس امنیت فدرال روسیه، جانشین اصلی KGB در دوران شوروی، گفت که اوکراین و چهره های مخالف روسیه از صندوقی که توسط ناوالنی ایجاد شده بود، پشت قتل یک فرد برجسته بودند. وبلاگ نویس جنگ در یک کافه سن پترزبورگ.

در این ماه، بازرسان روسی به طور رسمی حامیان ناوالنی را به قتل ولادلن تاتارسکی، وبلاگ نویس نظامی محبوب و حامی کمپین نظامی روسیه در اوکراین، که بر اثر انفجار بمب در سن پترزبورگ کشته شد، مرتبط کردند. متحدان ناوالنی هرگونه ارتباط با این قتل را رد کرده اند.

ناوالنی گفت که این استدلال که او در زندان مرتکب تروریسم شده است، پوچ است. وی گفت که این پرونده در دادگاه نظامی رسیدگی خواهد شد.

مخالفت روسیه

کمتر از یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2024 که انتظار می رود پوتین در آن شرکت کند، دادگاه ها و سرویس های امنیتی روسیه مبارزه خود را با دشمنان، جاسوسان و خائنان تشدید کرده اند.

ناوالنی به دلیل بازگشت داوطلبانه به روسیه در سال 2021 از آلمان، جایی که به دلیل آنچه آزمایش‌های آزمایشگاهی غربی نشان داد تلاش برای مسموم کردن او با یک عامل اعصاب در سیبری، تحت درمان قرار گرفته بود، مورد تحسین مخالفان ناهمگون روسیه قرار گرفت.

کرملین تلاش برای کشتن او را رد کرد و گفت هیچ مدرکی در مورد مسمومیت او با عامل اعصاب وجود ندارد.

طرفدارانش او را نسخه روسی نلسون ماندلای آفریقای جنوبی می دانند که روزی از زندان آزاد می شود تا کشورش را رهبری کند.

اما مقامات روسی او و حامیانش را افراطیانی می دانند که با سیا در ارتباط هستند و به دنبال بی ثبات کردن روسیه هستند. آنها جنبش او را غیرقانونی اعلام کرده اند و بسیاری از پیروان او را مجبور به فرار به خارج از کشور کرده اند.

سازمان های مبارزاتی او در روسیه ممنوع شده اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، بازرسان روسی روز چهارشنبه به طور جداگانه گفتند که 11 نفر در یک پرونده مرتبط با ناوالنی در “لیست تحت تعقیب بین المللی” قرار گرفته اند.