انتظار می رود تحقیقات در مورد اسناد فاش شده اطلاعاتی ایالات متحده دشوار باشد

مقامات سابق ایالات متحده به رویترز گفتند که با افزایش فشار برای یافتن فرد یا گروه مسئول، تحقیقات در مورد افشای اسناد محرمانه ایالات متحده احتمالاً مستلزم آن است که بازرسان افرادی را که دسترسی داشته اند و جزئیاتی مانند اشیاء ثبت شده در عکس های این مواد را مورد بررسی قرار دهند.

وزارت دادگستری هفته گذشته پس از ارجاع این موضوع توسط پنتاگون که در حال ارزیابی پیامدهای احتمالی انتشار اطلاعات طبقه بندی شده ایالات متحده در سال های اخیر است، تحقیقات جنایی رسمی را آغاز کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده برای یافتن منبع نشت «همه سنگ‌ها را برمی‌گرداند».

در حالی که بررسی‌های نشت ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد، بازرسان با فشار شدیدی برای یافتن منبع این نقض امنیتی با توجه به احتمال افشای اسناد بیشتری روبرو هستند.

اما جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، به طور جداگانه به خبرنگاران هشدار داد که “سخت است” بدانیم چه مدت ممکن است تا یافتن پاسخ ها طول بکشد.

کربی گفت: “من فکر می کنم احمقانه است که کسی حدس بزند که چقدر طول می کشد.”

فهرست دسترسی، «رجیسترهای قلم» می‌تواند کلیدی باشد

رویترز بیش از 50 سند با عنوان “محرمانه” و “فوق سری” را بررسی کرده است، اما به طور مستقل صحت آنها را تأیید نکرده است.

دو مقام سابق ایالات متحده به رویترز گفتند که یکی از اولین گام‌های بازرسان بررسی افرادی است که به ده‌ها سند دسترسی داشته‌اند که عکس‌های آنها در ماه گذشته یا احتمالاً زودتر از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

گوش کن | استفانی کاروین، تحلیلگر سابق امنیت ملی، با سی بی سی نیوز صحبت می کند:

جاری9:22اسناد بسیار حساس اطلاعاتی آمریکا در فضای مجازی به بیرون درز کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی یک درز عمده اطلاعات فوق سری، از جمله اسناد مربوط به جنگ در اوکراین، اطلاعات روسیه و اطلاعات در مورد کانادا است. ما با استفانی کاروین، دانشیار دانشگاه کارلتون اتاوا و تحلیلگر سابق امنیت ملی صحبت می کنیم.

یک سرنخ بالقوه: تعدادی از اسناد با نشان ستاد مشترک حک شده است و یک سند ظاهراً به‌روزرسانی اطلاعاتی روزانه برای رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر دفاع است. این می تواند به محققان کمک کند تا تلاش خود را متمرکز کنند، اگرچه بسیاری از افراد می توانستند به این اسناد دسترسی داشته باشند.

برخی از تصاویر همچنین پرینت هایی از اسناد را با مهرهای زمانی در گوشه سمت راست بالای صفحه نشان می دهند که زمان چاپ آنها را نشان می دهد.

مردی عینکی با کت و شلوار و کراوات با سنجاق روی کتش روی یقه اش در نزدیکی صحبت نشان داده شده است.
لوید آستین، وزیر دفاع، که روز سه‌شنبه در واشنگتن دی سی نمایش داده شد، گفت که ایالات متحده برای یافتن منبع نشت «همه سنگ‌ها را برمی‌گرداند». (مانوئل بالسه سنتا/آسوشیتدپرس)

مارک زید، وکیلی که قانون امنیت ملی را اجرا می کند، گفت که این می تواند یک شاخص کلیدی باشد، زیرا سیستم های کامپیوتری طبقه بندی شده دولتی فهرست افرادی را که اسناد را مشاهده و چاپ می کنند، نگه می دارند.

یک دادستان فدرال سابق که نخواست نامش فاش شود، گفت که وقتی بازرسان لیست افرادی را که به این مواد دسترسی دارند محدود کنند، می توانند به دنبال «ثبت نام های قلمی» باشند که تاریخچه تماس های تلفنی خروجی را نشان می دهد که بدون افشای محتوای آنها انجام شده است. آن‌ها همچنین می‌توانند مجوزهای جستجو برای حساب‌های ابری الکترونیکی و دستگاه‌های الکترونیکی را به دست آورند که به طور بالقوه امکان دسترسی به پیام‌ها و اسناد خصوصی را فراهم می‌کند.

قضیه چقدر قابل حل است؟

مایکل اتکینسون، بازرس کل جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تا سال 2020، گفت که با توجه به تعداد زیادی از اسناد فاش شده و این واقعیت که آنها در انجمن های آنلاین به اشتراک گذاشته شده اند، محققان ممکن است بتوانند اثر انگشت الکترونیکی افشاگر را کشف کنند.

اتکینسون که در وزارت دادگستری نیز کار می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم این مشکل احتمالاً حل خواهد شد. “به نظر من این جنایت کامل نیست.”

دیگران اعتماد به نفس کمتری دارند.

دانیل هافمن، افسر ارشد مخفی سابق سیا، گفت که اگر انتشار اسناد بخشی از تلاش روسیه یا کشور دیگری برای اطلاعات نادرست بود، مسئولین می‌توانستند عمداً سرنخ‌های گمراه‌کننده از جمله مهرهای زمان جعلی را درج کنند.

“این یک چالش بزرگ برای رسیدن به انتهای هر اتفاقی خواهد بود. ما ممکن است هرگز بدانیم [who leaked the documents]هافمن گفت.

تماشا | ریچارد فادن، مدیر سابق CSIS، 4 دلیل مشکل ساز بودن افشای اطلاعات را بیان می کند:

پنتاگون افشای اطلاعات بسیار طبقه بندی شده را خطری «بسیار جدی» برای امنیت می خواند

10 آوریل 2023: به نظر می رسد افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده حاوی اطلاعات حساسی در مورد جنگ در اوکراین و همچنین چین و متحدان ایالات متحده است. ما با مدیر سابق CSIS درباره پیامدهای این نشت احتمالی صحبت می کنیم.

ممکن است سرنخ‌هایی در عکس‌های ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی وجود داشته باشد، اما مانند تمبرهای زمانی و سایر جزئیات، محققان باید مراقب تلاش‌های عمدی برای ایجاد سردرگمی باشند.

مقامات به رویترز گفته اند که گستردگی موضوعاتی که در اسناد به آن پرداخته شده است، که به جنگ در اوکراین، و همچنین چین، خاورمیانه و آفریقا می پردازد، نشان می دهد که ممکن است توسط یک آمریکایی به بیرون درز کرده باشد تا یک متحد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که بازرسان در حال بررسی تعدادی از تئوری ها بودند، از فردی که اسناد را به اشتباه جا انداخته تا فردی که فعالانه می خواست منافع امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند.

آماندا اسلوات، مدیر ارشد شورای امنیت ملی در اروپا، چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با متحدان خود در مورد افشای اطلاعات اخیر در حال تعامل بوده است.

“من فکر می کنم که ما در سراسر دولت با تعداد زیادی از متحدان و شرکا تعامل داشته ایم، اما نمی توانیم به طور خاص با آنها صحبت کنیم. [what] رئیس‌جمهور قصد دارد امروز صبح برای نخست‌وزیری طرح کند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، این موضوع را در دیدار با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ایرلند شمالی در روز چهارشنبه، مطرح خواهد کرد یا خیر.