انتظار می رود هند امسال به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان از چین پیشی بگیرد

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه، هند در مسیر تبدیل شدن به پرجمعیت ترین کشور جهان است و تا اواسط سال 2023 از چین پیشی می گیرد.

طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل، این کشور آسیای جنوبی تا اواسط سال 1.4286 میلیارد نفر در مقابل چین 1.4257 میلیارد نفر خواهد داشت. جمعیت شناسان می گویند محدودیت های داده های جمعیتی، محاسبه تاریخ دقیق را غیرممکن می کند.

چین از سال 1950، یعنی سالی که داده های جمعیتی سازمان ملل آغاز شد، بیشترین جمعیت جهان را داشته است. چین و هند هر دو بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارند و روی هم رفته بیش از یک سوم از هشت میلیارد جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

انتظار نمی رفت هند تا اواخر این دهه به پرجمعیت ترین کشور تبدیل شود. اما این زمان با کاهش نرخ باروری در چین تسریع شده است و خانواده ها فرزندان کمتری دارند.

به رغم عقب نشینی دولت از سیاست تک فرزندی در هفت سال پیش، امروز چین دارای جمعیتی سالخورده با رشد رکودی است.

در مقابل، هند جمعیت بسیار جوان‌تری دارد، نرخ باروری بالاتری دارد و در سه دهه گذشته شاهد کاهش مرگ و میر نوزادان بوده است. با این حال، بر اساس داده های بانک جهانی، نرخ باروری این کشور به طور پیوسته در حال کاهش است، از بیش از پنج تولد به ازای هر زن در سال 1960 به کمی بیش از دو مورد در سال 2020.

رشد مداوم هند احتمالاً پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت. بر اساس گزارش سازمان ملل، این کشور با 254 میلیون جوان 15 تا 24 ساله بیشترین تعداد جوان را دارد.

گوش کن | گزارش سازمان ملل از کشورها می‌خواهد که موضوع اضطراب جمعیت را مجدداً بررسی کنند:

جاری14:44طرح مجدد موضوع اضطراب جمعیت

گزارش جدید سازمان ملل متحد از دولت‌ها می‌خواهد هنگام برخورد با اضطراب جمعیت، روی تعداد باروری تمرکز نکنند، بلکه در عوض به طور کامل این موضوع را اصلاح کنند و بر حقوق و انتخاب‌های زنان تمرکز کنند. از دکتر ناتالیا کانم، مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بیشتر می شنویم.

نیروی کار رو به رشد

کارشناسان می گویند این می تواند به معنای افزایش نیروی کار باشد که می تواند به رشد کشور در دهه های آینده کمک کند. اما آنها هشدار می دهند که اگر تعداد فزاینده جوانان در هند به اندازه کافی شاغل نباشند، می تواند به سرعت به یک مسئولیت جمعیتی تبدیل شود.

این گزارش 1007 هندی را مورد بررسی قرار داد که 63 درصد از آنها گفتند که مسائل اقتصادی مهم ترین دغدغه آنها در هنگام فکر کردن به تغییر جمعیت است و به دنبال آن نگرانی در مورد محیط زیست، سلامت و حقوق بشر است.

آندریا ووجنار، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در هند، در بیانیه‌ای گفت: «یافته‌های نظرسنجی هندی نشان می‌دهد که نگرانی‌های جمعیتی به بخش‌های بزرگی از عموم مردم نفوذ کرده است. او افزود که اگر از حقوق و انتخاب های فردی حمایت شود، باید به آنها به عنوان نماد پیشرفت و توسعه نگاه کرد.

امید این است که تعداد فزاینده افراد در سن کار هند، زمانی که جمعیت جوان و در سن کار یک کشور بیشتر از سهم آن از افراد مسن که فراتر از سن کار هستند، به آن یک “سود جمعیتی” یا پتانسیل رشد اقتصادی بدهد. . این همان چیزی است که به چین کمک کرد تا به یک وزنه سنگین اقتصادی و جهانی تبدیل شود، حتی با وجود کاهش تعداد بزرگسالان در سن کار.

روز چهارشنبه، چین به اخبار گزارش سازمان ملل پاسخ داد و وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «سود جمعیتی یک کشور نه تنها به کمیت بلکه به کیفیت نیز بستگی دارد».

وانگ در یک جلسه توجیهی گفت: “جمعیت مهم است، استعدادها نیز مهم است… سود جمعیتی چین ناپدید نشده است، سود استعداد در حال وقوع است و شتاب توسعه همچنان قوی است.”