اوو مورالس ، رهبر دیرینه بولیوی ، پس از یک سال تبعید به کشور بازگشت

رهبر سابق بولیوی ، اوو مورالس ، روز دوشنبه پس از آنكه یك متحد نزدیك و عضو حزب سوسیالیست MAS وی به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد كرد ، از مرز به كشور عبور كرد و به یك سال در تبعید پایان داد.

مورالس که تقریباً 14 سال بولیوی را به عنوان اولین رئیس جمهور بومی رهبری می کرد ، پس از مراسم خداحافظی به ریاست آلبرتو فرناندز ، رئیس جمهور آرژانتین ، از آرژانتین وارد کشور شد.

مورالس ، که در نوامبر 2019 بولیوی را زیر ابر ترک کرد پس از اشاره ناظران بین المللی به بی نظمی در انتخابات که برای چهارمین دوره ریاست جمهوری را به او واگذار کرد ، گفت که توانایی بازگشت او “را از خوشحالی” پر کرده است.

وی در توییتر خود نوشت: “امروز یکی از مهمترین روزهای زندگی من است ، بازگشت به کشوری که آنقدر دوست دارم ، مرا شاد می کند.”

رئیس جمهور جدید لوئیس آرس گفته است که مورالس در دولت او نقشی نخواهد داشت.

رئیس جمهور آرژانتین اسکورت شد

مورالس ساعت 9 صبح به وقت ET از مرز آرژانتین که در آن در تبعید به سر می برد عبور کرد و انتظار می رود که به قلعه روستایی خود در چاپاره برود.

حدود دو هزار هوادار ، از جمله اعضای گروه های اجتماعی و سیاسی آرژانتین ، صبح روز دوشنبه در گذرگاه لا کویاکا جمع شدند تا وی را ترک کنند. به گزارش خبرنگاران رویترز ، آنها پرچم مردم بومی آرژانتین را به اهتزاز درآوردند و با سازهای سنتی موسیقی نواختند.

فرناندز به جمعیت گفت كه آشفتگی های انتخاباتی در بولیوی ، ضرورت همبستگی منطقه ای را به همه آمریکای لاتین یادآوری می کند.

وی گفت: “ما بخشی از یک ملت بزرگ هستیم.” “ما برای برخی کشورها نمی خواهیم ، ما برای همه کشورها می خواهیم. این وظیفه همه ما است که در مقابل مردم تهدید شده بایستیم.”

مورالس قبل از عزیمت به جمع زیادی از مردم در ویالازون ، در یک مراسم برکت بومی شرکت کرد.

پس از 11 ماه دولت موقت ، Arce ، 57 ساله ، در انتخابات اکتبر با شکست شدید پیروز شد و روز یکشنبه در مراسمی در شهر مرتفع لاپاز در مقابل سران کشورهایی از آرژانتین ، پاراگوئه ، کلمبیا و اسپانیا و همچنین مقامات ارشد شیلی ، ایران و دولت نیکولاس مادورو ونزوئلا.

وزیر سابق اقتصاد محرمانه ، که به عنوان معمار رشد سریع بولیوی در زمان مورالس شناخته می شود ، قول داد که “همه گیر ویروس کرونا” را “شکست دهد” ، “پس از خشونت مرگبار انتخاباتی در سال گذشته” به “ترس پایان دهد” و پس از ضربه ای که COVID وارد کرد ، رشد می کند – 19 قفل