اوکراین روسیه را با داعش تشبیه می کند که ویدیوی سر بریدن منتشر می شود

اوکراین روز چهارشنبه روسیه را با داعش مقایسه کرد و پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی که نشان می‌دهد سربازان روسی از خود در حال بریدن سر یک اسیر اوکراینی با چاقو فیلم می‌گیرند، از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست در این باره تحقیق کند.

رویترز نمی‌توانست فوراً صحت یا منشأ این ویدیو را در رسانه‌های اجتماعی تأیید کند، که نشان می‌دهد مردی با لباس متحدالشکل در حال بریدن سر مردی است که بند زرد رنگی که توسط سربازان اوکراینی استفاده می‌شود، بریده است.

کرملین این ویدئو را “وحشتناک” توصیف کرد اما گفت که صحت آن باید بررسی شود. مسکو در گذشته انجام جنایات توسط نیروهایش در جریان درگیری ها را رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی گفت: «چیزی وجود دارد که هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد: این جانوران چقدر راحت می‌کشند».

“مسئولیت قانونی برای همه چیز وجود خواهد داشت. شکست ترور ضروری است.”

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «ویدئوی وحشتناکی از سر بریدن یک اسیر جنگی اوکراینی توسط نیروهای روسی در فضای مجازی منتشر شده است.

وی با اشاره به شورای امنیت سازمان ملل که روسیه در ماه جاری ریاست دوره ای را برعهده گرفت، گفت: «بیهوده است که روسیه، که بدتر از داعش است، ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد».

تروریست های روسی باید از اوکراین و سازمان ملل بیرون رانده شوند و پاسخگوی جنایات خود باشند.»

شبه‌نظامیان دولت اسلامی در عراق و سوریه (داعش) زمانی که بخش‌هایی از آن کشورها را از سال 2014 تا 2017 تحت کنترل داشتند، به دلیل انتشار ویدئوهایی از سر بریدن اسیران بدنام بودند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک نشست خبری در مسکو به خبرنگاران گفت: «در ابتدا در دنیای جعلی‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم، باید صحت این فیلم را بررسی کنیم.

سپس می‌تواند بهانه‌ای باشد برای بررسی اینکه آیا این حقیقت دارد یا نه، آیا این اتفاق افتاده است، و اگر این اتفاق افتاده است، کجا و توسط چه کسی.

برای تحقیق تماس بگیرید

وزارت امور خارجه اوکراین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا «فوراً یک جنایت دیگر ارتش روسیه را بررسی کند».

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین به مردم آنلاین گفت تا زمانی که هویت سرباز توسط مجریان قانون به طور رسمی مشخص نشده است، نام این سرباز را علنی نکنند. او از مردم خواست از اشتراک گذاری آنلاین ویدیو خودداری کنند.

او گفت: “به یاد داشته باشید، دشمن می خواهد ما را بترساند. می خواهد ما را ضعیف تر کند.”

آژانس امنیت داخلی اوکراین اعلام کرد که تحقیقات در مورد یک جنایت جنگی مشکوک را به دلیل این ویدئو آغاز کرده است.

آژانس SBU در تلگرام نوشت: «دیروز ویدیویی در اینترنت منتشر شد که نشان می‌داد چگونه اشغالگران روسی طبیعت وحشی خود را نشان می‌دهند – شکنجه ظالمانه یک زندانی اوکراینی و بریدن سر او».

در ژنو، هیئت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین گفت که از ویدئوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی “به ویژه وحشتناک” وحشت زده شده است.

به گفته این سازمان، علاوه بر اعدام ادعا شده، ویدئوی دیگری اجساد مثله شده اسیران جنگی ظاهرا اوکراینی را نشان می دهد.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: متأسفانه این یک حادثه مجزا نیست. آخرین حوادث نیز باید به درستی بررسی شود و عاملان آن باید پاسخگو باشند.»