اوکراین می‌گوید درزهای نظامی حاوی اطلاعات «ساختگی» است زیرا هدف مقامات جلوگیری از نقض‌های آتی است

ولودیمیر زلنسکی و مقامات ارشد امنیتی او روز جمعه برای بررسی راه‌های جلوگیری از درز اطلاعات نظامی، پس از اینکه اسناد محرمانه جزئیات کمک غرب به اوکراین به صورت آنلاین منتشر شد، ملاقات کردند، حتی اگر دفتر رئیس‌جمهور اوکراین وقوع چنین نقضی را تأیید نکرد.

در بیانیه این نشست که از سوی دفتر زلنسکی منتشر شد، همچنین به گزارش نیویورک تایمز مبنی بر افشای اسنادی درباره برنامه های آمریکا و ناتو برای ایجاد ارتش اوکراین به صورت آنلاین اشاره نشد.

در این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان در این نشست بر اقداماتی برای جلوگیری از نشت اطلاعات در مورد طرح های نیروهای دفاعی اوکراین تمرکز کردند.

روزنامه تایمز روز پنجشنبه گزارش داد که پنتاگون در حال بررسی چگونگی انتشار اسناد مربوط به طرح‌هایی برای تشکیل نیروهای اوکراینی قبل از حمله متقابل برنامه‌ریزی شده آن‌ها علیه نیروهای متجاوز روسیه در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی توییتر و تلگرام است که به طور گسترده در روسیه استفاده می‌شود.

تماشا | باخومت زمین بایر پس از حمله روسیه:

باخموت، اوکراین پس از حمله روس ها ویران شده است

ارتش اوکراین می گوید که نبرد برای شهر باخموت در شرق پس از حمله وحشیانه روسیه برای بازپس گیری آن “ثبات” شده است. اما جنگ آن را به یک سرزمین بایر تبدیل کرده است.

ادعای اطلاعات نادرست

رویترز بلافاصله قادر به بررسی این اسناد نبود.

اما تایمز گزارش داد که آنها حاوی جزئیاتی در مورد سرعتی است که نیروهای اوکراینی مهمات را برای سیستم‌های موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا (HIMARS) تامین شده توسط ایالات متحده، و همچنین فهرست‌هایی از «یگان‌ها، تجهیزات و آموزش نیروهای اوکراینی» و نحوه زمان‌بندی ارسال می‌کنند. تحویل تجهیزات “بر آموزش و آمادگی به منظور رعایت جدول زمانی” تیپ های رزمی تأثیر می گذارد.

بر اساس گزارش تایمز، اوکراین و روسیه هر دو ادعا کرده اند که مطالب درز کرده اطلاعات نادرست بوده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، پیشتر به رویترز گفته بود که افشای این اسناد شبیه عملیات روسیه برای ایجاد تردید در مورد یک ضد حمله بهاری است.

او گفت که داده های فاش شده حاوی “مقدار بسیار زیادی از اطلاعات ساختگی” است و به نظر می رسد روسیه در تلاش است تا ابتکار عمل را در تهاجم خود که اکنون در چهاردهمین ماه خود قرار دارد، پس بگیرد.

دو نفر با لباس نظامی در کنار یک قطعه بزرگ توپخانه نظامی ایستاده اند.
سربازان اوکراینی آماده شلیک هویتزر به سمت مواضع روسیه در خط مقدم نزدیک کرمنا در منطقه لوهانسک اوکراین هستند. (رومن چاپ/آسوشیتدپرس)

پودولیاک در بیانیه ای کتبی گفت: “اینها فقط عناصر استاندارد بازی های عملیاتی توسط اطلاعات روسیه هستند. و هیچ چیز بیشتر.”

نیروهای اوکراینی ماه هاست که با یورش روسیه در شرق که بر شهر باخموت متمرکز شده است، مواجه شده اند. کیف امیدوار است نیروهایش بتوانند در هفته‌ها یا ماه‌های آینده یک حمله متقابل را برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی آغاز کنند.

پودولیاک در این بیانیه گفت: «روسیه به دنبال هر راهی برای پس گرفتن ابتکار عمل است. تلاش برای تأثیرگذاری بر سناریوهای طرح‌های ضد حمله‌ای اوکراین. ایجاد تردید، به خطر انداختن ایده‌ها، و در نهایت برای ترساندن (ما) از میزان “آگاهی” آنها.”

تماشا | سربازان کانادایی به اوکراینی ها آموزش می دهند که چگونه مین های زمینی را پیدا و خنثی کنند:

خنثی کردن مین های مرگبار اوکراین

مین های مرگبار زمین های زیادی را در اوکراین پوشانده و خطراتی را برای غیرنظامیان و ارتش ایجاد می کند. سربازان کانادایی به اوکراینی ها آموزش می دهند که چگونه خطرات را بیابند و خنثی کنند، مهارتی که برای سال های آینده مورد نیاز خواهد بود.

اسناد احتمالاً اصلاح شده است

تایمز گفت اسناد به نظر می رسد در بخش های خاصی اصلاح شده است. یک بخش تخمینی را برای تلفات نظامی اوکراین ارائه می کرد که بسیار بیشتر از تخمین های غربی بود که تاکنون در دسترس بوده است.

به عنوان مثال، یکی از اسلایدها می گوید 16000 تا 17500 سرباز روسی کشته شده اند در حالی که اوکراین 71500 سرباز را متحمل شده است. پنتاگون و سایر تحلیلگران تخمین زده اند که روسیه تلفات بسیار بیشتری متحمل شده است و نزدیک به 200000 کشته و زخمی شده است. تایمز گزارش داد، در حالی که اوکراین بیش از 100000 کشته و زخمی داشته است.

اوکراین میزان خسارات خود را فاش نمی کند و در مورد این موضوع بسیار حساس است.

تحلیلگرانی که با تایمز صحبت کردند گفتند که بخش‌هایی از این اسناد معتبر به نظر می‌رسند، اما مشخص نیست که اطلاعات موجود در آنها چه تأثیری بر خطوط نبرد داشته باشد.

“[The documents] طرح‌های نبرد خاصی ارائه نمی‌دهند، و چون پنج هفته از عمرشان می‌گذرد، فقط یک تصویر لحظه‌ای از زمان ارائه می‌دهند – دیدگاه آمریکایی و اوکراینی، از اول مارس، از آنچه که ممکن است سربازان اوکراینی برای کارزار نیاز داشته باشند، ممکن است برای کارزار نیاز داشته باشند. ” در این گزارش آمده است.

کرملین بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

تماشا کردن | سرباز اوکراینی در نبرد برای باخموت:

چرا یک سرباز اوکراینی می گوید جنگ در باخموت “وحشتناک اما ضروری” است

رزماری بارتون زنده با سرباز اوکراینی رومن تروکیمتس در مورد زندگی به عنوان یک تک تیرانداز در میدان جنگ و تلفاتی که از نظر احساسی بر او وارد می کند صحبت می کند.